Oszczędź 1000 zł - przeróbka GeForce 6800 na 6800 Ultra

Wczoraj w Genewie uczestniczyliśmy w premierze najnowszego procesora graficznego NVidii - GeForce 6800 i 6800 Ultra. Układ ten występuje w dwóch wersjach - z 16 i 12 potokami renderingu. To jedna z najistotniejszych cech wpływających na wydajność procesora. Wersja 16-potokowa na kosztować 549 EUR, 12-potokowa 349 EUR. Na miejscu nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że potoki w modelu 6800 można bez problemów odblokować i w cenie niższej o 200 EUR od wersji topowej uzyskać kartę być może od niej szybszą! Podajemy także inne ciekawe dane dotyczące nowych układów.

W przedstawionym wczoraj materiale – NV40 – potężna grafika NVidii ( http://www.pcworld.pl/news/news.asp?id=65597 ) zaprezentowaliśmy wam większość najistotniejszych nowości w jakie wyposażono najszybszy w chwili obecnej procesor na rynku. Po powrocie możemy podać więcej szczegółów i pokazać wam kilka ciekawych zdjęć.

Najciekawszą informacją jaką udało się nam uzyskać w bezpośredniej rozmowie z przedstawicielem NVidii jest to, że tańsza wersja pod względem konstrukcyjnym jest identyczna z wersją Ultra. Nasz rozmówca bez wahania potwierdził, że zablokowane 4 potoki będzie można bez problemów odblokować. Jakie są zatem różnice pomiędzy dwoma wersjami i w czym tańszy model może być gorszy po przeróbce od szybszego? Generalnie nie powinien być słabszy, a NVidia nieoficjalnie twierdzi, że nawet być może będzie atrakcyjniejszy (nie tylko cenowo) od wersji Ultra.

Różnice konstrukcyjne są 4, ale trzeba pamiętać, że w chwili obecnej specyfikacja „zwykłego” GeForce 6800 nie jest finalnie ustalona:

-w 6800 zastosowane zostaną pamięci DDR1 w ilości 128 MB. Wersja 6800 Ultra ma posiadać 256 MB pamięci DDR3

-model „zwykły” będzie miał mniejszy układ chłodzenia. To zaleta bo chłodzenie będzie pracowało ciszej

-podstawowa wersja wymaga podłączenia tylko jednego odczepu zasilacza, Ultra – dwóch

-6800 posiada zestaw gniazd DVI i VGA, 6800 Ultra – dwa DVI

Dokładny sposób odblokowania potoków nie jest w chwili obecnej nam znany. Na pewno nie będzie potrzeby dokonywania przeróbek mechanicznych. Najprawdopodobniej wystarczy wgranie BIOS-u z droższej wersji, lub zainstalowanie sterowników programowo odblokowujących potoki.

Jeśli chodzi o różnice w wymaganiach odnośnie zapotrzebowania na energię to słabszy model powinien poprawnie pracować także z podłączonym jednym odczepem zasilania. Taktowania procesora i pamięci obu kart są podobne i wynoszą:

GeForce 6800 Ultra – pamięć/procesor – 400 MHz/1,1 GHz

GeForce 6800 – 400 MHz/1,1 GHz (dokładnie nie są ustalone, te są jednak bardzo prawdopodobne)

Pamięci DDR1 stosowane w modelu podstawowym mają się dać jeszcze podkręcić, przez co uzyskamy wyniki praktycznie identyczne z wersją Ultra.

Nowe sterowniki ForceWare

Sterowniki mają zawierać wiele nowych elementów. NVidia poinformowała na razie o jednej z ciekawszych funkcji jaką są profile aplikacji. Dla każdego programu będziemy mogli ustalić parametry wygładzania, filtrowania anizotropowego i inne. Nie będzie już trzeba zmieniać konfiguracji dla całego komputera, aby pograć w konkretną grę. Na zdjęciu widzicie listę gier, które będą korzystały z Vertex Shaderów w wersji 3.0.

Jak z wydajnością?

NVidia przedstawiła wyniki laboratoryjnych testów, które obejmowały sprawdzenie wydajności procesora w porównaniu do GeForce FX 5950 w kilku najnowszych grach (Far Cry, Unreal 2004, itd.) i wielu trybach wygładzania. Wynika z nich, że średnio GeForce 6800 Ultra jest szybszy od FX-a 5950 aż dwukrotnie. Nie są to manipulacje wynikami, bowiem z pierwszych testów, które ukazały się w Internecie wynika, że różnice czasami są nawet większe. 6800 to naprawdę przepotężny procesor o niespotykanych dotychczas możliwościach. Wzrost wydajności w stosunku do poprzedniego modelu jest największy w historii produktów NVidii i przewyższa skok z Rivy TNT2 na GeForce 256.

14830 pkt w 3DMark 03

Ci, którzy widzą te liczby wiedzą, że jest to wynik powalający. Oczywiście uzyskano go na mocnej konfiguracji z podkręconym P4 3,4 GHz. Jakie dokładnie parametry miała maszyna testowa tego nie podano, jednak jak wiemy to od procesora graficznego zależy w głównej mierze wynik tego benchmarku. Dotychczas topowe modele ATI i NVidii osiągały wyniki w okolicach 6000 pkt...

Nalu – nowa maskotka NVidii

Na deser Nalu, czyli jak podają materiały prasowe – w języku hawajskim fala. Długowłose dziewczę doskonale nadaje się do prezentacji mozliwości graficznych procesora. Długie włosy i niesamowite cieniowanie oraz oświetlenie przebijające przez taflę wody pokazują na co stać procesor złożony z 220 mln tranzystorów.

Pod następującymi adresami znajdziecie filmy nagrane przez nas podczas prezentacji GeForce 6800:

http://www.pcworld.pl/ftp/pc/programy/3329/Wideorelacja..premiera.GeForce.6800.cz..I.html - Wideorelacja: premiera GeForce 6800 cz. I (film przedstawiający podwodny balet Nalu - nowej "maskotki" NVidii. Doskonale widać na nim działanie zaawansowanych mechanizmów cieniowania, oświetlania oraz wygładzania. Grafika generowana w czasie rzeczywistym).

http://www.pcworld.pl/ftp/pc/programy/3330/Wideorelacja..premiera.GeForce.6800.cz..II.html - Wideorelacja: premiera GeForce 6800 cz. II. (działanie na pikselach samego silnika Pixel Shader. Silnik ten odpowiada także za obsługę fizyki obiektów).

http://www.pcworld.pl/ftp/pc/programy/3331/Wideorelacja..premiera.GeForce.6800.cz..III.html - Wideorelacja: premiera GeForce 6800 cz. III. (możliwości GeForce 6800 pokazane na przykładzie silnika Unreal Engine 3.0).

http://www.pcworld.pl/ftp/pc/programy/3332/Wideorelacja..premiera.GeForce.6800.cz..IV.html - Wideorelacja: premiera GeForce 6800 cz. IV. (Nalu po raz drugi, także w świecie podwodnym. Wszystko co widzicie na filmie generowane jest w czasie rzeczywistym).


Zobacz również