Oznaki baby-boomu?

W ciągu niespełna dwóch lat sprzedaż żywności dla dzieci i niemowląt wzrosła o 30% i w 2006 r. wynosiła 615 mln zł.

Dane na temat rynku żywności i niemowląt zebrał AC Nielsen Polska w raporcie opublikowanym przez Nutricia Polska. Wynika zeń, że okresie od grudnia 2005 r. do listopada 2006 r. wartość rynku sprzedaży detalicznej żywności dla dzieci i niemowląt wyniosła prawie 615 mln zł. Dla porównania, jeszcze w 2003 r. było to ponad 439 mln zł., w 2004 - niecałe 472 mln zł., a w 2005 r. 517 mln zł. Wartość całego rynku, wraz ze sprzedażą w aptekach, szacowana jest na ok. 1 mld zł.

Od lat największe udziały w sprzedaży mają trzy główne grupy produktów: mleka modyfikowane, które przyniosły 35,4% sprzedaży, kaszki - odpowiednio 20% oraz gotowe posiłki (zupki, obiadki, deserki, musy owocowe) - 25,8%. Rzadziej kupowane były soczki, herbatki i ciasteczka dla najmłodszych (ok. 19%). Mleka modyfikowane zajmowały pierwsze miejsce pod względem wielkości sprzedaży także przed rokiem.

Liderem rynku od kilku lat pozostaje Nutricia Polska, która w badanym okresie miała około 47% udziałów w sprzedaży wartościowej (rynek detaliczny bez sprzedaży w aptekach), wyprzedzając Nestlé Polska (22% udziałów w sprzedaży) oraz Alima-Gerber - 21,3% udziałów. Czwarte miejsce zajmuje firma HIPP Polska, która posiada 8,4% udziałów. Pozostali uczestnicy rynku, m.in. Humana (przedstawiciel DPS Pharma w Polsce) oraz Krüger, uzyskali w 2006 r. 1,4% udziałów.

Według autorów raportu, najważniejszym czynnikiem rozwoju rynku są rosnące oczekiwania rodziców w zakresie diety ich dzieci. Sytuację na rynku kształtować będą ponadto zmiany własnościowe, które najprawdopodobniej nastąpią w najbliższym czasie. Na koniec roku planowane jest zakończenie fuzji Nestlé i Alima-Gerber, co zapowiada dominację na rynku dwóch graczy.


Zobacz również