PAIiIZ aktywniej w internecie

Serwis Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych stał się portalem gospodarczym, który pod hasłem "POLand of Opportunities" ma promować Polskę wśród potencjalnych inwestorów. Jego zasoby są dostępne w języku polskim, angielskim i częściowo w japońskim. Wkrótce ma wystartować wersja francuska, niemiecka i rosyjska. $"Chcemy aby portal pełnił rolę przewodnika dla firm zainteresowanych rozpoczęciem działalności gospodarczej w Polsce"$ - twierdzi Andrzej Zdebski, prezes PAIiIZ.

Zasoby portalu stanowią szeroko pojęte informacje o warunkach inwestowania w Polsce: uregulowaniach prawnych, sytuacji ekonomicznej w naszym kraju, a zwłaszcza zasadach wsparcia państwa dla nowych inwestycji. Serwis zapewnia ponadto dostęp do informacji o wybranych województwach (z dosyć szczegółowymi danymi statystycznymi). Za pośrednictwem internetu PAIiIZ chce promować inwestycje w specjalnych strefach ekonomicznych, w których obowiązują ulgi podatkowe. Informacje o SSE wraz z listą firm, które już zdecydowały się na działalność w takich strefach, stanowią jedną z podsekcji serwisu. Portal zawiera również mapy przedstawiające: podział administracyjny Polski, położenie Specjalnych Stref Ekonomicznych czy informacje o infrastrukturze transportowej. Korzystający z serwisu mają także dostęp wielu opracowań typu "Poland - How To Do Business - Investor’s Guide". Część z opracowań można pobrać za darmo, część z nich to płatne publikacje, czy bazy danych na CD.

W bieżącym roku zaobserwowano wzrost zainteresowania Polską wśród inwestorów. Agencja współuczestniczyła w rozmowach które zaowocowały pozyskaniem kilku dużych inwestycji o wartości ponad 310 mln USD. Według danych PAIiIZ prowadzone obecnie 80 projektów daje szanse na inwestycje o łącznej wartości 3 mld USD. Nie sposób jednocześnie zapomnieć o kilku spektakularnych porażkach - np. negocjacjach z koncernami Hyundai czy PSA, które wybrały naszych południowych sąsiadów. Pozyskiwanie inwestycji w sektorze motoryzacyjnym to przecież jeden z priorytetów działalności PAIiIZ.

Uruchomienie portalu ma w znaczącym stopniu wspomóc realizację celów statutowych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, chociaż trzeba przyznać, że agencja dosyć późno przypomniała sobie o możliwości efektywniejszej promocji Polski w sieci. Kolejnym elementem obecnej strategii PAIiIZ jest skuteczniejsza promocja regionów. Wiąże się to z rozbudową sieci partnerów agencji w całej Polsce, działających jako tzw. Centra Obsługi Inwestora (COI).

Portal Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych jest dostępny pod adresem http://www.paiiz.gov.pl

***

W ostatnich miesiącach powstały również inne serwisy promujące polskie firmy i ułatwiające nawiązywanie kontaktów biznesowych z zagranicznymi partnerami:

- Portal Promocji Eksportu – uruchomiony z inicjatywy Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej ( http://www.eksporter.gov.pl/ )

- http://www.infoniemcy.pl oraz http://www.infopolen.de - bliźniacze serwisy informacyjne o gospodarkach Polski i Niemiec, powstałe z inicjatywy Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Wspierania Gospodarki SA.


Zobacz również