PC Program Pad 3D

Gdy pojawiły się pierwsze konsole towarzyszyły im inne urządzenia niż do tej pory spotykane klasyczne joysticki. Miały znacznie mniejsze kształty, a że moc obliczeniowa pierwszych konsol predysponowała je raczej do gier platformowych i prostych strzelanin - ustalono ich specyficzny kształt i sposób obsługi. Po upowszechnieniu się konsol pady przypadły do gustu również użytkownikom PC-tów.

Gdy pojawiły się pierwsze konsole towarzyszyły im inne urządzenia niż do tej pory spotykane klasyczne joysticki. Miały znacznie mniejsze kształty, a że moc obliczeniowa pierwszych konsol predysponowała je raczej do gier platformowych i prostych strzelanin - ustalono ich specyficzny kształt i sposób obsługi. Po upowszechnieniu się konsol pady przypadły do gustu również użytkownikom PC-tów.

Dla mnie - osoby przyzwyczajonej do grania za pomocą duetu klawiatura i myszka posługiwanie się padem było nie lada wyzwaniem. Trzymając ów kontroler w dłoniach miałem mieszane uczucia, gdyż z jednej strony pad jest bardzo wygodny, dobrze leży w dłoniach, a duża liczba przycisków skutecznie zastępuje skomplikowane kombinacje z klawiatury. Stosunkowo łatwo jest przyzwyczaić się do obsługi gier krzyżakowymi klawiszami kierunku - lewą ręką, a właściwe lewym kciukiem.

Na "warsztat" wziąłem przykładową grę platformową - Earthworm Jim'a - i ... to działa... gra się dużo wygodniej niż klawiaturą, zarówno szybciej mogłem wykonywać uniki, jak również wygoda gry wzrosła - rozparłem się wygodnie w fotelu i nie skrępowany klawiaturą mogłem sobie poszaleć... Dla porównania wziąłem później inną grę - przedstawiciela gier 3D (quake'owatych) - Jedi Knight... Tu niestety się srogo zawiodłem - granie na klawiaturze wspartej myszką było dużo wygodniejsze i efektywniejsze. Mimo przypisania do poszczególnych klawiszy efektów rozglądania się - wykonywanie ich myszką było o wiele dokładniejsze.

Wspomniałem o przypisaniu klawiszom na padzie różnych funkcji... to niewątpliwa zaleta tego produktu. Jak sugeruje jego nazwa, pad jest w pełni programowalny, tzn. poszczególnym przyciskom na jego obudowie (a jest ich łącznie 10), można przypisać dowolny klawisz z klawiatury. Doskonale sprawdza się to w przypadku wszelkiego rodzaju "bijatyk" i gier zręcznościowych.

Pad posiada trzy wtyczki, z których jedną typową wkłada się do gniazda GamePort, drugą wpina do portu klawiatury, trzecia zaś stanowi złączę do którego wpinamy kabelek od naszej klawiatury. Pad'a można programować mechanicznie za pomocą klawiatury i umieszczonego na nim przycisku Set - można to też zrobić za pomocą dołączonego oprogramowania.

To czym zestaw nie może się pochwalić to lakoniczna, wykonana w postaci drobnej karteczki instrukcja. Zawiera ona niewiele informacji, a rysunek opisujący sposób wpięcia klawiatury do joy'a jest dostępny jedynie w wersji angielskiej. Błędne podłączenie pad'a i klawiatury może skończyć się zawieszaniem komputera, a w najgorszym przypadku nawet uszkodzeniem urządzenia. Dla jasności sporządziłem prosty schemat podłączenia pad'a by nie było z tym żadnych problemów.

Pad'a dostarczyła nam firma:

Multi-Styk

ul. Kossakowskiego 42

04-744 Warszawa - Międzylesie

tel. (022) 815-68-44, fax (022) 815-68-43


Zobacz również