PCI Express - starcie gigantów

ATI Radeon X700 PRO miał zdeklasować karty NVIDII serii GeForce 6600. Sprawdziliśmy, czy się udało.

ATI Radeon X700 PRO miał zdeklasować karty NVIDII serii GeForce 6600. Sprawdziliśmy, czy się udało.

Modele NVIDII serii GeForce 6600 przez moment królowały wśród kart graficznych ze średniej półki. Konkurencyjny Radeon X600, którego test nie tak dawno prezentowaliśmy na naszych łamach, był od niego wyraźnie wolniejszy, a z drugiej strony niewiele tańszy. ATI nie czekało długo z naprawą tej sytuacji i wprowadziło na rynek Radeona X700, który jest okrojoną wersją znanego dobrze modelu X800.

W stosunku do najszybszych wersji X800 i X800 PRO różnice są dwie. Po pierwsze, podobnie jak GeForce 6600, nowy Radeon X700 ma architekturę 8-potokową (wersja X800 PRO ma 12, a X800 XT PE aż 16 potoków renderingu). Dodatkowo ograniczono w nim szerokość interfejsu pamięci, która jest 128-, a nie 256-bitowa.

Te dwa czynniki w największym stopniu decydują o wydajności kart graficznych w generowaniu grafiki 3D. Pamięci pozostały niezmienione, są to bardzo szybkie moduły GDDR3 128 lub 256 MB. Warto zauważyć, że X700 wyposażono aż w 6 silników przetwarzania wierzchołków, podczas gdy GeForce 6600 ma ich o połowę mniej.

Radeon X700 występujący dotychczas pod kodową nazwą RV410 wykonywany jest w technologii 0,11 mikrona i składa się z 110 mln tranzystorów. Wszystkie funkcje znane z modeli serii X800 są realizowane przez tańszą odmianę procesora.

Optymalizacja każdej gry

Wyniki testów

Wyniki testów

Równocześnie z wprowadzeniem nowych kart ATI wprowadziło zaktualizowaną wersję sterowników Catalyst z funkcją A.I. System A.I. można samodzielnie uruchamiać, co też zrobiliśmy, testując Radeona X700 Pro. Do wyboru są dwie możliwości ustawienia suwaka odnoszącego się do "intensywności" optymalizacji pracy karty - low i high. Wybraliśmy to pierwsze ustawienie i sprawdziliśmy, o ile szybciej pracują poszczególne gry. Oczywiście najbardziej interesowały nas wyniki w teście Doom 3, gdzie karty ATI wypadały wyjątkowo słabo, a winą za to inżynierowie firmy obarczyli programistów Id Software. Rze-czywiście, uruchomienie A.I. dało nam w stosunku do ustawień standardowych wzrost wydajności rzędu 10 klatek/s. W innych grach "dopalacz" nie działał lub też dawał niewielki wzrost wydajności. W Aquamarku 3 nie było żadnych zmian w związku z uruchomieniem A.I., z kolei FarCry, przyspieszył o blisko 2 klatki/s.

GeForce prowadzi

Mimo mniejszej liczby silników przetwarzania wierzchołków, z racji wyższej częstotliwości taktowania rdzenia i pamięci, GeForce 6600 GT nieznacznie wygrał w testach z rywalem spod znaku ATI. W celach porównawczych do testu dołączyliśmy GeForce PCX 5900, który oferowany jest w cenie podobnej do ceny obu nowszych modeli. Jak widać po wynikach zamieszczonych w tabeli, karta wyraźnie odstaje od

produktów nowej generacji. Sądzimy, że czas jej popularności jeszcze nadejdzie, gdy cena zostanie znacznie obniżona. Na zakończenie prezentujemy rodzaje kart z procesorami Radeon X700 i GeForce 6600, które można już kupić:

X700 128 MB - taktowanie rdzeń/pamięć (MHz): 400/700, cena 149 USD

X700 PRO 256 MB - 420/864, cena 199 USD

X700 XT 128 MB - 475/1050, cena 199 USD

GeForce 6600 128 MB - 300/ok. 700, cena ok. 149 USD

GeForce 6600 GT 128 MB - 500/1000, cena ok. 199 USD


Zobacz również