Palenie nutek

Wielu użytkowników pecetów kupuje nagrywarki po to, by wypalać własne płyty audio. Niektórzy jednak po pewnym czasie - a nawet od razu - zauważają, że dołączane do sprzętu oprogramowanie nie odpowiada ich wymaganiom. Na szczęście istnieje kilka bardzo dobrych narzędzi, które zadowolą najwybredniejszych miłośników muzyki.

Wielu użytkowników pecetów kupuje nagrywarki po to, by wypalać własne płyty audio. Niektórzy jednak po pewnym czasie - a nawet od razu - zauważają, że dołączane do sprzętu oprogramowanie nie odpowiada ich wymaganiom. Na szczęście istnieje kilka bardzo dobrych narzędzi, które zadowolą najwybredniejszych miłośników muzyki.

Z pomocą jak zwykle przychodzi Internet. Podobnie jak w przypadku programów służących do przygotowania własnych CD-ROM-ów (tzw. masteringu), które opisaliśmy w zeszłym miesiącu, również aplikacje do obróbki i zapisu audio można znaleźć w Sieci. Są to wersje demonstracyjne, o ograniczonych funkcjach, szybkości zapisu lub czasie użytkowania.

Zanim wysupłasz parę złotych na wymarzony program, zastanów się, czego potrzebujesz. Podstawowe pytanie: czy zależy Ci wyłącznie na dobrym narzędziu do kompilowania własnych płyt i prostej edycji ścieżek, czy też na rozbudowanej aplikacji do obróbki plików dźwiękowych? Pod tym kątem przetestowaliśmy pięć programów: DART Pro 98, Feurio 1.32, Gear Audio 1.2, HyCD Play&Record 3.1 i Sonic Foundry CD Architect 4.5.

CD Architect 4.5

Okno układania ścieżek audio CD Architect łączy prostotę obsługi z bardzo rozbudowanymi możliwościami.

Okno układania ścieżek audio CD Architect łączy prostotę obsługi z bardzo rozbudowanymi możliwościami.

Właściwie jest to program do obróbki dźwięku Sound Forge XP 4.5 z dołączonym modułem-wtyczką do wypalania krążków CD-R. Nie zdziw się, gdy po zainstalowaniu wersji demonstracyjnej albo po otwarciu pudełka ujrzysz coś o nazwie innej niż CD Architect.

Sound Forge XP 4.5 powinien zadowolić każdego miłośnika zabaw z dźwiękiem. Program pozwala na edycję wielu formatów plików dźwiękowych oraz AVI (oczywiście w warstwie audio), a bogactwo narzędzi przyprawia o zawrót głowy. Z początku liczba dostępnych funkcji przytłacza, zwłaszcza jeśli jesteś raczej laikiem niż profesjonalistą, ale z czasem odwaga w eksperymentowaniu pomaga odkryć moc Sound Forge. Jak podkreślają twórcy programu, pod ręką zawsze masz przycisk cofnięcia operacji (Undo - i to wielopoziomowy), więc nie musisz się bać, że coś popsujesz.

Praca z plikami w dużej mierze opiera się na sterowaniu myszą; program wprowadza nawet kilka nowych sztuczek, np. kliknięcie potrójne czy przemienne (kliknięcie prawym przyciskiem przy wciśniętym lewym). Trzeba też poznać nowe sposoby wklejania zawartości Schowka do istniejącego pliku (mieszanie, przenikanie) oraz nauczyć się poruszania po oknie obrabianego pliku. Interfejs jest przejrzysty i intuicyjny - opanowanie go to kwestia kilku minut.

Znacznie więcej czasu zajmie poznanie dostępnych funkcji, a przede wszystkim - umiejętne ich wykorzystanie. Kilkanaście procesów (obróbek dźwięku) plus osiem efektów daje niekończące się źródło wariacji, do których można dodać jeszcze ręczną (!) korekcję sygnału narzędziem ołówka.

Gdy zakończysz pracę z edycją ścieżek, pora na ich zapisanie na płycie CD-R. Wówczas z pomocą przychodzi właściwy CD Architect. Używanie go wymaga jednak wprawy i zorientowania się w układzie okien. Na początku ktoś, kto wcześniej miał do czynienia z innymi programami nagrywania płyt audio, będzie zupełnie zdezorientowany. Nawet najprostsza czynność, typu ustawienie długości odstępu między ścieżkami, zajmie trochę czasu. Lecz gra jest warta świeczki: graficzna edycja za pomocą myszy okazuje się bardzo poręczna i logiczna. Kilkoma ruchami można ustawić dość egzotyczne efekty, np. tremolo całej ścieżki (na przemian głośniej i ciszej) czy ukrywanie końcówek utworów bądź oklasków w nagraniu koncertowym w tzw. obszarze ciszy (będą one słyszalne tylko przy ciągłym odtwarzaniu płyty, bo zostaną zapisane między końcem jednej ścieżki a początkiem drugiej).

Jakie są wady programu? W Sound Forge nie można sprawdzić działania filtrów w czasie rzeczywistym przed ich zastosowaniem, natomiast CD Architect nie obsługuje zapisu i odczytu informacji CD-Text. No i ta cena...

Producent: Sonic Foundry

www.sonicfoundry.com

Cena: 300 USD

DART Pro 98

DART Pro oferuje dwu- i trójwymiarową analizę widma.

DART Pro oferuje dwu- i trójwymiarową analizę widma.

Ten program to potężna maszyna do edycji plików audio. Zamysłem autorów było przygotowanie narzędzia w pełni odpowiadającego nazwie DART - Digital Audio Restoration Tool (narzędzie do odnowy dźwięku cyfrowego).

Jego podstawową funkcją jest bowiem przywracanie świetności starym nagraniom na winylowych płytach długogrających LP lub kasetach magnetofonowych. Takie zbiory warto przenieść na bardziej trwały nośnik, jakim jest płyta CD, polepszając jednocześnie ich jakość.

Program składa się z dwóch modułów: właściwego edytora DART Pro oraz narzędzia nagrywania CD-Recorder. Właściwie CD-Recorder jest niejako "przy okazji" dla tych, którzy mają nagrywarkę - siła programu leży przede wszystkim w edytorze DART Pro. Jego najważniejsze funkcje znajdują się w menu Toolbox i Restore. Pierwszy zawiera narzędzie do edycji plików (filtry, operacje na dwóch plikach itp.), natomiast drugi służy do usuwania zakłóceń i "śmieci" w ścieżkach (trzasków, szumu itd.).

Gdy edytujesz plik, DART Pro tworzy tzw. plik detekcji, w którym umieszcza wszystkie zmiany dokonane przez użytkownika (lub przez narzędzie edycyjne).

Jeśli zarejestrujesz plik oryginału w bazie DART Pro, wszystkie pliki powstałe po edycji oryginału (i ich dalszej edycji) są przechowywane jako grupa drzewa.

Ułatwia to śledzenie zmian oraz utrzymanie kontroli nad wersjami pliku. W każdej chwili możesz zapisać swój projekt jako grupę - wówczas zapisujesz wszystkie informacje o otwartych plikach, ustawieniach programu oraz stanie edycji, więc po otwarciu grupy znajdujesz się dokładnie w tym samym miejscu, w którym skończyłeś pracę.

Oprócz kilkunastu narzędzi edycyjnych można znaleźć profesjonalną analizę widma w dwóch lub trzech wymiarach, dostosowanie szybkości odtwarzania (gdy np. płytę na 33 odtwarzano z prędkością 78 obrotów na minutę) oraz konwersję plików MIDI i MP3 na Wave.

Moduł CD-Recorder pozwala zrzucać ścieżki audio CD do plików, nagrywać pliki dźwiękowe (także wewnątrz istniejącego pliku), a ponadto ma timer do zaprogramowania rejestracji sygnału z wybranego źródła. Tym, którzy przegrywają całe płyty LP lub kasety, przyda się funkcja Unpack: nagranie zapisywane jest jako jeden ciągły plik, natomiast Unpack wyszukuje ciche fragmenty i na podstawie podanego progu tolerancji automatycznie dzieli plik na poszczególne utwory. CD-Recorder współpracuje z każdą nagrywarką zapisującą w Disc At Once i umożliwia regulowanie odstępów pomiędzy utworami.

Największą wadą DART Pro 98 jest bardzo wysoka cena. Dla tych, którzy nie potrzebują tak rozbudowanej maszyny edycyjnej, dostępna jest też wersja trochę zubożona DART Pro 32 za 100 USD oraz DART CD-Recorder 3.0 za 50 USD tylko do kompilowania płyt audio.

Producent: DARTECH

www.dartpro.com

Cena: 400 USD


Zobacz również