Panasonic PT-AE500

Dobry projektor LCD do kina domowego za rozsądną cenę - godny następca wyróżnianego przez nas w zeszłym roku PT-AE300.

Dobry projektor LCD do kina domowego za rozsądną cenę - godny następca wyróżnianego przez nas w zeszłym roku PT-AE300.

Projektor Orca HD, czyli PT-AE300, był prawdziwym przebojem Panasonica i swego rodzaju przełomowym sprzętem wśród konstrukcji LCD. Przy stosunkowo niewielkiej rozdzielczości, dzięki zastosowaniu specjalnego systemu Smooth Screen, pozwalał na uzyskanie jednolitego obrazu pozbawionego widocznych pikseli. Do tego o bardzo dobrej jakości, wręcz rewelacyjnej, jak na umiarkowaną cenę urządzenia. W tym sezonie Panasonic przygotował jego następcę PT-AE500. Ten jest jeszcze lepszy, co być może pomoże wreszcie przekonać do modeli LCD zwolenników konstrukcji DLP. Różnice między kolejnymi modelami są bardzo istotne. Po pierwsze, AE500 ma dużo wyższą rozdzielczość - 1280 x 720 pikseli (AE300: 858 x 484 piksele), która i bez systemu podwajania pikseli pozwoliłaby na uzyskanie spójnego jednorodnego obrazu. Na przykład projektor Sony HS20, który systemu Smooth Screen nie posiada, a daje obraz tak spójny, że niejeden model DLP z procesorem wysokiej rozdzielczości nie może się z nim równać.

Nowy model Orca ma także większą jasność - 850 ANSI lumenów. To wartość najwyższa z możliwych, którą uzyskamy przy ustawieniach projektora niewiele mających wspólnego z pożądanymi w kinie domowym. Chcąc uzyskać dobrą głębię czerni i maksymalnie naturalne barwy, musimy dokonać korekt kalibracji, co wiąże się z redukcją jasności praktycznie o połowę. Jednak i taka jasność w zupełności wystarcza do uzyskania bardzo dobrego i czytelnego obrazu w zaciemnionym pomieszczeniu. Panasonic Orca AE 500 ma podobny zestaw gniazd przyłączeniowych jak u poprzednika, zrezygnowano jednak z czytnika kart pamięci SD. Posunięcie to wydaje się słuszne, bo czytniki tego typu są zwykle nieużywane lub co najwyżej używane sporadycznie. Szkoda tylko, że rezygnacja z tego elementu wyposażenia nie pociągnęła redukcji ceny. Projektor, podobnie jak poprzednik, ma optykę pozwalającą na uzyskanie obrazu o dużej przekątnej już z niewielkiej odległości od ekranu. Jeśli warunki, w jakich przyjdzie nam używać projektora, sprawiają, że jest to cecha niepożądana, można dokupić opcjonalną nakładkę na obiektyw zmieniającą zakres ogniskowej i przekształcającą projektor w urządzenie doskonale rzucające obraz z dużej odległości.

Pilot - Niewielki, lecz poręczny z podświetlaną klawiaturą. Srebrny, idealnie dopasowany stylistycznie do projektora. Klawisze dobrze rozmieszczone.

Pilot - Niewielki, lecz poręczny z podświetlaną klawiaturą. Srebrny, idealnie dopasowany stylistycznie do projektora. Klawisze dobrze rozmieszczone.

Obraz generowany przez projektor jest nadal znakomity. Co prawda droższy o 5 tys. zł Sony gwarantuje jakość obrazu wyraźnie wyższą (głównie jeśli chodzi o głębię czerni i lepszą redukcję postrzępionych krawędzi wyświetlanych obiektów), jednak w swojej klasie cenowej nie znajdziemy dla Panasonica wielu godnych uwagi konkurentów. Projektor jest praktycznie pozbawiony wad. Jako jeden z nielicznych ma wejście wideo standardu Euroscart. Nie poskąpiono mu także innych gniazd, tak więc na tylnej ściance znajdują się i cyfrowe złącze DVI, i popularny komponent. Wielką zaletą urządzenia jest jego cicha praca. W trybie obniżonej jasności (deklarowana trwałość lampy to 5 tys. godz.!) pracującego AE500 prawie nie słychać. Bogactwo opcji w menu konfiguracyjnym może przyprawić początkujących kinomanów o zawrót głowy. Współczynnik gamma można regulować nawet dla trzech podstawowych barw oddzielnie. Takiej opcji nie spotyka się często.

Tym, czego nam zabrakło, są lepsze tryby dla materiału nagranego w formacie 4:3. Przy wyświetlaniu filmów z komputera przydałaby się opcja Letterboxed, którą ma np. InFocus SP5700 - jedno wciśnięcie klawisza powoduje, że wąski pasek z obrazem jest tak przeskalowany, iż wypełnia cały ekran. W Panasonicu podobnej funkcji brak, co należy uznać za niedopatrzenie. Poza tym innych niedogodności nie zauważyliśmy. Barwy są prezentowane naturalnie z dobrym nasyceniem, ciemniejsze i jaśniejsze obszary na ekranie są wystarczająco kontrastowe i czytelne. Jakość wykonania obudowy pozostała na bardzo wysokim poziomie. Urządzenie jest estetyczne, niewielkie, doskonale wpasuje się w wystrój każdego wnętrza. Łatwo nim sterować, pilot bowiem ma w pełni podświetlaną klawiaturę. Japończycy zafundowali nam kolejny doskonały produkt, który jest kierowany do szerokiego grona odbiorców. Jego zaletami są doskonałe wyposażenie, bardzo niskie koszty eksploatacji (lampa wystarcza na 5 tys. godz., a nowa kosztuje ok. tysiąca zł) oraz solidne wykonanie.

Informacje

Typ projektor LCD 16:9

Cena 15 000 zł

Wymiary 43 x 13,5 x 22 cm

Waga 2,9 kg

Dystrybutor Panasonic http://www.panasonic.pl

Funkcje stopklatka, zoom, projekcja tylna, odwrócona, profile kolorów, funkcja oszczędzania lampy, Smooth Screen, korekcja geometrii w pionie i poziomie, system AI, dynamiczna kontrola ostrości, Digital Cinema Reality

Złącza wideo - S-Video, kompozytowe, komponentowe, Euroscart, DVI-D, VGA, 12 V trigger do uruchamiania elektrycznie rozwijanego ekranu

Trwałość lampy 5000 godz.

Kontrast 1300:1

Głośność 27 dB

Dlaczego

Bardzo dobra jakość obrazu. Cicha praca, deklarowana długowieczność lampy projekcyjnej.


Zobacz również