Playstation 3: nowe wieści od IBM i Toshiby

IBM i Toshiba ogłosiły kolejne szczegóły dotyczące procesora Cell, który ma być zainstalowany w najnowszej konsoli Sony - Playstation 3. Układ będzie najprawdopodobniej taktowany zegarem o częstotliwości 3,2 GHz i wyposażony w osiem rdzeni SPE (synergistic processing element), przetwarzających operacje zmiennoprzecinkowe.

Cell jest wielordzeniowym procesorem, wyprodukowanym wspólnie przez IBM, Toshibę i Sony. Oprócz wykorzystania go w konsoli PS3, firmy widzą jego zastosowanie na przykład w serwerach blade, komputerach do przetwarzania multimediów, nagrywania telewizji HDTV czy zaawansowanych gier.

Jednostka, wykorzystana w Playstation 3, obsługiwać będzie najpewniej 1 lub 2 GB pamięci XDR, choć teoretycznie możliwe jest zastosowanie nawet 64 GB. Tak duża ilość pamięci drastycznie zwiększyłaby jednak cenę urządzenia. Wiadomo też, że procesor, do łączenia układów SPE, wykorzystywać będzie szynę EIB (Element Interconnect Bus), nazywaną przez przedstawicieli IBM-a "kręgosłupem Cella". Może ona jednocześnie przesyłać (i odbierać) nawet 16 GB danych na sekundę.

Jak twierdzi Kent Hasselhorst, jeden z inżynierów firmy, pracujących nad układem: "Taka przepustowość może być wykorzystana jedynie przy współpracy odpowiednich pamięci i kontrolerów I/O (wejścia/wyjścia). Obecny Cell wykorzystuje dwa kontrolery pamięci XDR, zaprojektowane przez Rambus".

Dodatkowo, Toshiba poinformowała, iż PS3 wykorzystywać będzie koprocesor wspomagający obsługę wideo - SCC (super companion chip). Urządzenia, wymagające dodatkowego wsparcia, uzyskają dzięki niemu możliwość dekodowania do 48 oddzielnych strumieni wideo jednocześnie.


Zobacz również