Po pierwsze, primo...

Przemyślane działanie zawsze usprawnia pracę i ma olbrzymi wpływ na efekt końcowy, zwłaszcza w grafice 3D.

Przemyślane działanie zawsze usprawnia pracę i ma olbrzymi wpływ na efekt końcowy, zwłaszcza w grafice 3D.

Najważniejszą rzeczą w modelowaniu jakiejkolwiek postaci jest pomysł i ogólna wizja tego, co chcemy uzyskać. Mając konkretny pomysł, można często niskim nakładem pracy stworzyć ciekawą postać o zwartym charakterze.

1 Pierwszy krok to nakreślenie koncepcji. Wystarczy sporządzić prosty szkic, który zawiera główne założenia projektu. Model zbudujemy w oparciu o bryły prymitywne na zasadzie łączenia ich za pomocą operacji logicznych Boolean. Cały proces wygląda mniej więcej jak składanie klocków. Jedynie w przypadku fragmentu ramienia, który ma bardziej nieregularny kształt, posłużymy się inną metodą - Subdivision Surfaces, czyli Uber Nurbs.

2 Rozpoczynamy od zbudowania kadłuba. Tworzymy kulę i wycinamy w niej za pomocą walców dwa otwory (operacja logiczna Boolean Subtraction).

3 Przecinamy cały obiekt na dwie równe części w kierunku poziomym (narzędzie Stright Knife). Ważną rzeczą jest, żeby sfazować wszystkie ostre krawędzie. W przeciwnym razie model będzie wyglądał sztucznie. Można tę czynność zostawić na sam koniec.

4 Wszystkie detale i wystające części robota tworzymy przez doklejanie (Booleans Union) poszczególnych brył prymitywnych. Teleskop ramienia został utworzony z kilku odpowiednio przyciętych stożków. Wypustka na antenie to po prostu przyłączony jeden stożek. Rura wydechowa robota powstała z cylindra, którego poddajemy szeregowi operacji logicznych, najpierw wycinamy otwór wewnątrz używając cylindra o mniejszej średnicy, następnie przycinamy profil powstałej bryły narzędziem Knife. No i oczywiście zaokrąglamy minimalnie krawędzie używając narzędzia Round. W taki sam sposób modelujemy szyję robota. Silniczek robota tworzymy z dwóch kul. Jedną skalujemy w kierunku pionowym, aby uzyskać wrzecionowaty kształt. Następnie używając narzędzia Stright Knife, odcinamy dolną część. Przecinamy powstałą bryłę w dwóch miejscach za pomocą narzędzia Circular Knife. Dolną część silniczka modelujemy wycinając w kuli otwór i zaokrąglając ostrą krawędź.


Zobacz również