Pod sztandarem Adobe - czyli pomysł na uniwersalny system publishingowy

Jest pomysł na uniwersalny system publishingowy. Model ten pozwalałby zamieścić publikację na serwerze WWW, możliwe byłoby także jej drukowanie na urządzeniach biurowych lub przygotowanie do profesjonalnego wydruku.

W dziedzinie języka PostScript Adobe wprowadziło już wiele rozwiązań. Obecnie wraz z lawiną nowych produktów (In Design, Acrobat4.0 i Go Live 4.0) działania firmy koncentrują się nie tylko na rozwijaniu znanych technologii. Celem firmy jest przygotowanie rozwiązań gotowych dla wszystkich użytkowników, zarówno w dziedzinie prepress, jak i na nowych, mniej tradycyjnych rynkach.

Cross-Media - nowa strategia Adobe

Cross-Media - nowa strategia Adobe

Adobe zamierza stworzyć kompletny system oparty na prostym mechanizmie: "Przygotuj raz, a publikuj wszędzie".

Model ten pozwalałby zamieścić publikację na serwerze WWW, możliwe byłoby także jej drukowanie na drukarkach biurowych lub przygotowanie do profesjonalnego powielania na maszynach offsetowych.

W tej śmiałej koncepcji tradycyjne elementy pracy, takie jak tekst czy grafika przestają być tylko tekstem czy też zwykłą grafiką, stają się oddzielnymi obiektami w wielkiej medialnej bazie danych. System taki zapewniałby nie tylko łatwość wielokrotnego wykorzystania pojedynczych obiektów, lecz także ułatwiał produkcję na potrzeby druku albo wykorzystania w Internecie.

Nowe plany, jasno sprecyzowane przez Adobe, zakładają tworzenie specjalistycznych narzędzi, zapewniających kontrolę nad każdym etapem cyklu produkcyjnego. Od projektu, poprzez wykonanie, jego edycję, aż do wydruków próbnych i właściwego druku.

W tym scenariuszu, żartobliwie określanym jako wszystkie drogi prowadzą do Adobe, część elementów składowych jest już doskonale znana.

Ścieżki z programu Illustrator, Photoshop w nie zmienionej formie pojawiają się także w programie In Design. Inne rozwiązania, zastosowane w nowych produktach (Go Live), muszą być lepiej poznane i dopracowane. Natomiast produkty firmy (np. nowa aplikacja o nazwie kodowej Stilton) potrzebują odpowiedniej siły przebicia do udanego wejścia na rynek.

Inwazja nowych produktów Adobe odbyła się troszkę przez tylne drzwi.

Początkowo firma poszukiwała nowych rozwiązań, pozwalających utrzymać mocną pozycję na rynku profesjonalnego przygotowania druku. Nowe technologie PostScript Level 3, Photoshop 5.0 czy Illustrator 8.0 zdają się potwierdzać tę strategię. Jeżeli jednak nowy produkt In Design jest określany jako tajne narzędzie do walki z dominacją firmy Quark (szczególnie na platformie Macintosh) w dziedzinie aplikacji DTP, to inne produkty (Go Live 4.0 i Acrobat 4.0) są już konkretnymi propozycjami, liczącymi się w tej bitwie o prymat. Nowe w pełni zintegrowane narzędzia, oparte na wspólnych podstawach z pewnością pomogą Adobe wysunąć się na pierwszy plan. Co przyniosą nowe wersje programów?


Zobacz również