Podniebne zmagania

Test dżojstików do symulatorów lotniczych

Test dżojstików do symulatorów lotniczych

W poprzednim numerze wybieraliśmy najlepszą kierownicę do PC-ta. W tym zajmiemy się kontrolerami do symulacji lotniczych, czyli popularnymi dżojstikami.

Wszyscy miłośnicy symulatorów lotniczych staną w końcu przed problemem wyboru dobrego wolantu. Niestety, sterowanie samolotem lub statkiem kosmicznym za pomocą klawiatury i myszki nie jest tak intuicyjne i łatwe, jak przy użyciu dżojstika z przepustnicą.

Do wyboru mamy urządzenia zarówno proste składające się z drążka i kilku przycisków, jak i bardziej zaawansowane, wyposażone w przepustnicę do sterowania mocą silników, obrotowy drążek do zmiany położenia steru kierunku czy przełącznik widoku (HAT Switch).

Dla bardziej wymagających firma Saitek stworzyła specjalny kontroler do symulacji lotniczych X45. W przeciwieństwie do standardowej konstrukcji dżojstika z przepustnicą w urządzeniu tym oddzielono oba moduły, dozbrajając dodatkowo przepustnicę w przełączniki widoku oraz liczne przyciski i pokrętła. Takie rozwiązanie znacznie podniosło wygodę sterowania samolotami wirtualnymi. Ze względu na to, iż przepustnica jest oddzielona od dżojstika, nie jesteś zmuszony do niewygodnego opierania obu rąk na podstawie kontrolera, ale możesz dowolnie rozmieścić obie części manipulatora.

Przyciski i pokrętła

Jeżeli zdecydujemy się na zakup dżojstika do symulacji lotniczych, musimy pamiętać o jego odpowiednim wyposażeniu tak, aby latanie wirtualnymi samolotami uczynić jak najbardziej wygodne i intuicyjne. Oto kilka dodatkowych elementów, które powinien mieć dżojstik:

Dźwignia przepustnicy (1)

Pozwala na kontrolę mocy silnika, dzięki niej w prosty sposób jesteśmy w stanie kontrolować prędkość lotu.

Najlepsze są oczywiście przepustnice niezintegrowane z dżojstikiem, umożliwiające bardziej wygodne ułożenie rąk. Spośród nadesłanych urządzeń tylko dwa dysponowały takim rozwiązaniem: Saitek X45 i ThrustMaster AfterBurner II. W przypadku urządzenia ThrustMaster przepustnice można przymocować za pomocą dwóch śrub do podstawy dżojstika.

Przełącznik widoku (HAT Switch) (2)

Pozwala on na rozglądanie się po wirtualnym kokpicie w obszarze 360 stopni.

We wszystkich kontrolerach, które mieliśmy okazję sprawdzić, do dyspozycji mieliśmy ośmiokierunkowy przełącznik widoku.

Obrotowy drążek (3)

Dzięki niemu w prosty sposób możesz na przykład kontrolować ster kierunku, obracając wolant w odpowiednią stronę (w symulacjach lotów statków kosmicznych obrotowy drążek umożliwia obrót pojazdu wokół własnej osi).

Oprogramowanie i przyciski (4)

Warto zwrócić uwagę na to, czy do kontrolera jest dołączane odpowiednie oprogramowanie do testowania poszczególnych jego elementów oraz ustawień użytkownika dla poszczególnych gier (tzw. profile gier).

Do najbardziej intuicyjnych należy zaliczyć oprogramowanie Logitecha WingMan oraz Microsoft SideWinder Software 4.0, które pozwala w prosty sposób przypisywać odpowiednie profile i zarządzać nimi. Do bardziej skomplikowanych należy zaliczyć oprogramowanie dostarczane do kontrolerów firmy Saitek, które dla niektórych osób może być zbyt trudne.

Ważne jest również to, aby dżojstik dysponował odpowiednią liczbą programowalnych przycisków (co najmniej cztery).

Obecnie nadal produkuje się dżojstiki w większości wyłącznie dla osób praworęcznych, dlatego wszyscy leworęczni zmuszeni są do kupna manipulatorów symetrycznych, np. kontrolerów firmy Saitek z serii Cyborg 3D, przystosowanych dla osób prawo- i leworęcznych. W nich specjalna podstawka pod nadgarstek może być montowana obustronnie, a dźwignia przepustnicy jest obustronna.

Technologia wrażeń

Dla zwiększenia realizmu i interakcji pomiędzy grą a graczem ważne jest zastosowanie w wybranym przez nas urządzeniu technologii odwzorowania poszczególnych efektów, na przykład turbulencji, pracy silnika czy uderzeń. Oczywiście, mowa tu o technologii Force Feedback i Vibration Feedback opatentowanej przez firmę Immersion.

Force Feedback

W przypadku dżojstików technologia ta, poprzez wywołanie sił kierunkowych, umożliwia symulację m.in. efektów uderzeń, turbulencji, utraty sterowności itp. Symulacja jest realizowana za pomocą silniczków, które wychylają drążek w odpowiednich kierunkach lub wprowadzają go w drgania o różnych częstotliwościach.

Vibration Feedback (odchudzona wersja Force Feedback)

W porównaniu z jego ulepszonym odpowiednikiem rozwiązanie to zubożono o możliwość wytwarzania sił kierunkowych, przekazując jedynie efekt drgań.


Zobacz również