Podróż do Komiksowa

Studia filmowe w Hollywood są coraz bardziej zainteresowane pracą w trzech wymiarach, ale animacje dwuwymiarowe też bywają interesujące. Digit porównuje aplikacje służące zarówno do tworzenia animacji dla stron internetowych, jak i kreskówek emitowanych w telewizji.

Studia filmowe w Hollywood są coraz bardziej zainteresowane pracą w trzech wymiarach, ale animacje dwuwymiarowe też bywają interesujące. Digit porównuje aplikacje służące zarówno do tworzenia animacji dla stron internetowych, jak i kreskówek emitowanych w telewizji.

Większość programów niniejszego zestawienia koncentruje się na cyfrowym przepływie pracy. Niektóre aplikacje, takie jak Toon Boom Studio i The TAB, zapewniają szeroki wybór funkcji do rysowania, dzięki czemu można rysować i animować za pomocą pojedynczego programu. Jeżeli potrzeba bardziej zaawansowanych efektów, rysunek można przygotować w Adobe Illustratorze, a potem zaimportować do programu służącego do animowania. W obu przypadkach kreacja odbywa się cyfrowo.

Niektóre studia animacyjne wolą rysunki, które są rysowane ręką grafika. Dla bardziej tradycyjnych użytkowników przeznaczone są między innymi programy Creatoon i FlipBook, które umożliwiają skanowanie ilustracji ręcznie rysowanych lub przechwytywanie ich w postaci klatek zapisanych kamerą wideo. Aplikacje tego typu nie zapewniają zwykle narzędzi do rysowania, pozwalają za to skoncentrować się na przygotowywaniu animacji.

Podczas wybierania oprogramowania należy dokładnie rozważyć sposób zintegrowania nowych narzędzi w istniejącym przepływie pracy. FlipBook i inne aplikacje pozwolą przyspieszyć proces animowania ręcznie rysowanych klatek.

Z kolei programy Toon Boom Studio, Moho i The TAB są przeznaczone raczej dla użytkowników, którzy preferują przygotowywanie ilustracji i rysunków w sposób całkowicie cyfrowy.

Oczywiście poszczególne programy różnią się także pod względem ceny, sposobu obsługi oraz interfejsu użytkownika. Na szczęście większość aplikacji, które trafiły do naszego przeglądu, ma darmowe wersje demonstracyjne. Umieściliśmy je na płycie DVD, dołączonej do tego numeru digiĎa. Pozwoli to przekonać się o zaletach i wadach programów i podjąć ostateczną decyzję.

Creatoon

Creatoon

Creatoon

Creatoon to najbardziej wyspecjalizowany program w tym porównaniu. Większość narzędzi do tworzenia animacji pozwala na importowanie prac utworzonych w innych aplikacjach, ale zapewnia także co najmniej podstawowy zestaw funkcji rysunkowych. Wyjątkiem jest Creatoon, który nie ma żadnych narzędzi graficznych, a jedynie narzędzia do tworzenia animacji. Nie stanowi to problemu dla osób, które są przyzwyczajone do ręcznego rysowania i skanowania klatek do programu, ponieważ takie prace można importować z łatwością. Narzekać będą jednak użytkownicy, którzy wolą pracować w aplikacjach graficznych. Creatoon umożliwia importowanie tylko plików bitmapowych, co może oznaczać konieczność mozolnego konwertowania ilustracji przygotowanych we FreeHandzie lub Illustratorze. Moho, Toon Boom i Flash zapewniają znacznie lepsze funkcje importowania grafiki wektorowej. Co ciekawe, Creatoon pozwala na eksportowanie animacji w formacie Flasha.

Interfejs programu jest dość nietypowy i przypomina raczej edytor wideo niż program do tworzenia animacji. Surowy układ okien i szaro-niebieski schemat kolorów są na pierwszy rzut oka raczej odpychające, natomiast okna dialogowe Open i Save są mało czytelne. Szybko jednak okazuje się, że projekt interfejsu programu Creatoon został dość przemyślany. Wymaga to jednak zrozumienia sposobu obsługi procesu animacji przez tę aplikację.

Pliki graficzne są importowane i przechowywane w lewej górnej części ekranu w obszarze o nazwie Shelf. W tym miejscu znajdują się również zakładki, umożliwiające uzyskanie dostępu do dodatkowych narzędzi, takich jak sterowanie kamerą i proste narzędzie tekstowe. Po prawej stronie znajduje się widok sceny (Scene View) - małe okno, w którym można umieścić różne elementy graficzne dla przygotowania sceny. Obok występuje kolejne okno z hierarchicznym widokiem struktury sceny i poszczególnymi obiektami graficznymi. Za pomocą tego okna można animować jednocześnie całą grupę obiektów.

Dolną część ekranu zajmuje okno Timeline, które służy do tworzenia animacji. Podobnie jak w przypadku programu Adobe After Effects, oś czasu w programie Creatoon pozwala na animowanie zarówno wybranego obiektu, jak i określonych parametrów, takich jak obrót lub skalowanie. Jest to jedna z funkcji programu, która powinna wyglądać znajomo dla użytkowników innych aplikacji do animowania.

Creatoon to z pewnością potężny program do animowania, ale jego interfejs jest tak nietypowy, że nawet doświadczeni użytkownicy innych narzędzi mogą zastanawiać się, od czego powinni rozpocząć pracę. Brak wbudowanych narzędzi do rysowania może stanowić poważny problem dla osób, które korzystają głównie z cyfrowych narzędzi ilustracyjnych.

Cena: 399 euro;

Platforma: Windows;

Producent: Androme NV, http://www.creatoon.com

Flash MX 2004

Flash MX 2004

Flash MX 2004

Flash był początkowo prostym programem do tworzenia animacji, ale te czasy dawno minęły. Teraz jest jednym z elementów polityki firmy Macromedia, która zmierza do opanowania rynku programów do tworzenia zawartości internetowej. Jest to więc bardzo rozbudowane, ale i skomplikowane narzędzie, które umożliwia przygotowanie plików multimedialnych dla różnych celów.

Sercem programu zawsze były okna Timeline i Stage. Poszczególne elementy animacji są przygotowywane w oknie Stage, natomiast narzędzia dostępne w oknie osi czasu pozwalają utworzyć animację. Flash zapewnia przydatne narzędzia do tworzenia grafiki wektorowej. Również obsługa tekstu stoi na wysokim poziomie. Możliwe jest użycie precyzyjnych narzędzi do kerningu, a także stosowanie antyaliasingu. Niestety, mogą wystąpić pewne problemy z wyświetlaniem polskich znaków w przypadku niektórych czcionek. Program importuje większość formatów bitmapowych i wektorowych, jak również współpracuje z innymi aplikacjami ze stajni Macromedia, takimi jak FreeHand i FireWorks.

Początkujący użytkownicy mogą mieć jednak problemy z obsługą programu, ponieważ jego interfejs jest skomplikowany. Konieczność przeglądania podręcznika w wersji elektronicznej również nie ułatwia pracy - już po kilkunastu minutach można zatęsknić za tradycyjną, drukowaną instrukcją obsługi. Twórcy najnowszej wersji programu zdecydowali się poprawić ciężką dolę użytkowników, wprowadzając nowe efekty osi czasu, za pomocą których można szybko i łatwo tworzyć różne efekty specjalne, przejścia i transformacje.

Aby utworzyć animację, należy zaznaczyć fragment tekstu lub obiekt graficzny, a następnie wybrać polecenie Timeline Effects z menu Insert. Spowoduje to pojawienie się okna dialogowego, w którym można określić najważniejsze ustawienia, takie jak liczba klatek, prędkość i kierunek oraz efekty przejścia i przenikania. Użycie poszczególnych efektów jest naprawdę proste i wygodne. Jest to szczególnie ważne w przypadku programu, którego każda kolejna wersja staje się coraz bardziej skomplikowana.

Złą wiadomością dla osób zajmujących się animacją jest to, że Flash nie jest już de facto narzędziem do animowania, ale programem służącym głównie do tworzenia interaktywnych aplikacji internetowych. W nowej wersji Pro pozbyto się nawet okien Stage i Timeline, które zastąpiono tradycyjnymi narzędziami dla programistów.

Oczywiście w dalszym ciągu można korzystać z tej aplikacji do tworzenia konwencjonalnych aplikacji. Coraz większa liczba witryn internetowych zawiera proste i skomplikowane animacje właśnie w formacie Flash. Należy jednak pamiętać, że Macromedia Flash nie jest jedynym programem, który pozwala na przygotowywanie animacji w tym formacie. Oznacza to, że można wybrać tańszy i prostszy program z funkcjami służącymi tylko do animowania.

Cena: 599 USD + VAT;

Platforma: Mac/Win;

Producent: Macromedia, http://www.macromedia.com


Zobacz również