Pojedynek 3D - 8 KART GRAFICZNYCH DLA GRACZY W DWÓCH KATEGORIACH

Najnowsza technologia klasy niemal kinowej - oto efekt walki między ATI a NVIDIĄ. Przetestowaliśmy osiem fascynujących kart graficznych w dwóch kategoriach cenowych dla ambitnych graczy.

Najnowsza technologia klasy niemal kinowej - oto efekt walki między ATI a NVIDIĄ. Przetestowaliśmy osiem fascynujących kart graficznych w dwóch kategoriach cenowych dla ambitnych graczy.

Nerwowa atmosfera panuje wśród producentów kart graficznych. NVIDIA poinformowała, że będzie modyfikować system chłodzenia karty GeForce FX 5800 Ultra. W zaprezentowanej postaci (za głośna, za ciężka, za droga) karta FX nie miała żadnych szans w starciu z konkurencją spod znaku ATI Radeona. W dodatku NVIDIA traci w tej chwili udziały rynkowe również w niższych klasach cenowych.

Nie będzie GeForce FX Ultra?

Wyniki testów 1

Wyniki testów 1

Plotka głosi, że wersja Ultra karty FX w ogóle nie pojawi się w sprzedaży, lub tylko w bardzo ograniczonych ilościach. W zamian za to NVIDIA pracuje ponoć gorączkowo nad następcą FX o kryptonimie NV35. Do tego czasu sztandar NVIDII ma dzierżyć GeForce FX 5800 bez dodatku "Ultra", za to z cichszym systemem chłodzenia oraz mniejszą częstotliwością taktowania procesora i pamięci. Karta FX będzie kosztować w tej wersji około 550 euro. Cena polska nie jest jeszcze znana, jednak można przypuszczać, że będzie o kilkaset złotych wyższa niż Radeona 9700 Pro. W tej chwili w wyższej klasie kart 3D rządzi niepodzielnie ATI z kartą Radeon 9700 Pro, a za miesiąc można się już spodziewać Radeona 9800 (nazwa kodowa R350).

Nowe klasy

Były champion 3D, GeForce4 Ti 4600/4400, zmartwychwstał. Pod nazwą GeForce4 Ti 4800/SE ma stawić czoło w klasie średniej Radeonowi 9700 (bez "Pro") firmy ATI. I w tym wypadku Radeon jest kartą bardziej nowoczesną - w przeciwieństwie do konkurencyjnych kart GeForce4 Ti, Radeony powyżej modelu 9100 obsługują DirectX 9. To w przyszłych grach będzie obowiązkowe.

Jak testowaliśmy

Ocena koncowa

Ocena koncowa

Jako platforma testowa posłużyła nam płyta główna 8INXP firmy Gigabyte z chipsetem E7205 i procesorem Pentium 4 HT/3,06 GHz. Dwa moduły pamięci PC2100 (DDR 266) firmy Corsair, po 256 MB każdy, pozwoliły uzyskać pełną wydajność dwukanałowego interfejsu pamięci. Po raz pierwszy zastosowaliśmy w teście całkiem nowy benchmark 3DMark2003, przystosowany do DirectX 9. Dodatkowo kandydaci musieli przejść nasz specjalny tor przeszkód, sprawdzający przydatność kart dla graczy. 3DMark2001 (default) i UT 2003 (botmatch) sprawdził kandydatów w kategorii DirectX 8. Sprawdzian w kategorii gier OpenGL stanowiły "Quake 3" i "Serious Sam: 2nd Encounter". Wszystkie testy przeprowadziliśmy w rozdzielczościach 1024 x 768, 1280 x 1024 i 1600 x 1200 punktów. W teście jakościowo-wytrzymałościowym w każdym z benchmarków włączyliśmy w dodatkowym przebiegu czterokrotny, pełnoekranowy antyaliasing i ośmiokrotne filtrowanie anizotropowe.

  1. Poprawiony Vertex Shader w wersji 2.0 porusza występujące w dużych ilościach elementy, jak źdźbła trawy czy liście, nie obciążając głównego procesora.
  2. Pixel Shader drugiej generacji tworzy nadzwyczaj naturalne powierzchnie, aż prowokujące, żeby ich dotknąć, również na strukturach ruchomych, jak woda.
  3. Udoskonalony antyaliasing zapobiega powstawaniu schodków na ostrych krawędziach i migotaniu tekstur na ruchomych obrazach, zapewniając w ten sposób naturalny wygląd obiektów.
  4. Większa precyzja barw w kartach z obsługą 3D sprawia, że sceny z gier wyglądają bardziej realistycznie. Szczególnie precyzyjnie stopniowane efekty cieni tworzą bogatszą atmosferę.

Karty dla zaawansowanych

Battle of Proxycon z 3DMark2003 tworzy podobne efekty światła i cienia, jak Doom 3.

Battle of Proxycon z 3DMark2003 tworzy podobne efekty światła i cienia, jak Doom 3.

Radeon 9700 Pro jest obecnie naszą kartą wzorcową. W teście omówionym w poprzednim numerze nawet NVIDIA GeForce FX musiała uznać jej wyższość. Teraz porównujemy cztery specjalne wersje kart z serii 9700. Zaraz po debiucie uznaliśmy Radeon 9700 Pro (kryptonim R300) firmy ATI za naszą wzorcową kartę 3D i od tamtej pory nic się pod tym względem nie zmieniło. GeForce FX 5800 Ultra, która w zamierzeniu NVIDII miała rozbić przeciwnika w proch, ledwie go drasnęła. Wprawdzie produkt NVIDII jest o mgnienie oka szybszy, ale niestety za głośny, za drogi i za ciężki. W czasie gdy przeprowadzaliśmy test, karty FX nie można było kupić, a żaden z producentów kart graficznych nie mógł dostarczyć nam do momentu zamknięcia numeru żadnego egzemplarza testowego. Nawet teraz nie wiadomo jeszcze, kiedy karta pojawi się w sklepach.

Potęga DirectX 9

Potęga efektów DirectX 9 w teście 3DMark2003.

Potęga efektów DirectX 9 w teście 3DMark2003.

R300 był pierwszym układem grafiki, który obsługiwał Microsoft DirectX 9. Obsługuje on cieniowanie pikseli i wierzchołków w wersji 2.0, ma też osiem potoków renderingu. R300 składa się ze 107 mln tranzystorów; tylko NV30 GeForce FX 5800 NVIDII ze 125 mln tranzystorów jest jeszcze bardziej złożony. Do tej pory ATI sprzedał już milion układów R300. Obecnie producenci kart graficznych oferują nowe karty z serii 9700 Pro, wyposażone w funkcje specjalne lub z bogatym pakietem gier. Firma Sapphire zastosowała na przykład w swojej karcie Radeon 9700 Pro Ultimate bezgłośne chłodzenie za pomocą radiatora Zalman HP-80 z układem heatpipe. Elsa wabi potencjalnych nabywców swojej karty Gladiac 9700 Pro grą "Battlefield 1942". Jako jedyni w Polsce mieliśmy możliwość przetestowania wzorcowego modelu ATI nowej karty All-in-Wonder Radeon 9700 Pro ze zintegrowanym tunerem TV. Dla porównania testujemy ekonomiczną kartę Radeon 9700 Pro firmy Club 3D.

ATI All-in-Wonder Radeon 9700 Pro

Jako jedyna redakcja w Polsce otrzymaliśmy od firmy ATI jej nowy sztandarowy model All-in-Wonder Radeon 9700 Pro. Karta opiera się na modelu Radeon 9700 Pro i ma takie same osiągi 3D. Jej cechą szczególną jest zintegrowany tuner TV. Za cenę odpowiednią do wartości produktu - 2299 zł - otrzymasz kartę graficzną klasy high-end, a komputer wzbogaci się o funkcje telewizora i magnetowidu. Będziesz mógł oglądać programy telewizyjne i nagrywać je w postaci cyfrowej na twardy dysk komputera. Nagrania można później przeglądać również na ekranie telewizora, gdyż karta wyposażona jest w wyjścia telewizyjne S-Video i chinch. Trzeba też zauważyć, że jakość obrazu telewizyjnego jest znacznie lepsza, niż w wypadku kart z układami NVIDII. Jak wszystkie karty All-in-Wonder, również i ta wyposażona jest w pilota na podczerwień. Dodatkowo dołączono standardowe oprogramowanie DVD. Procesor i pamięć DDR karty All-in-Wonder Radeon 9700 Pro taktowane są z częstotliwością 325/620 MHz, a pamięć wideo RAM ma wielkość 128 MB. Chociaż karta wytwarza więcej ciepła, niż standardowy Radeon 9700 Pro - ze względu na tuner TV - ATI montuje w niej standardowy, cichy wentylator. Mimo to w naszych testach karta pracowała bardzo stabilnie. Wyniki testów potwierdzają typową dla układów 9700 Pro wysoką wydajność, szczególnie przy maksymalnej jakości obrazu, a więc z włączonym pełnoekranowym antyaliasingiem i ośmiokrotnym filtrowaniem anizotropowym. Podsumowując, All-in-Wonder Radeon 9700 Pro jest w tej chwili najlepszą kartą 3D. Niestety, na razie jej dostępność będzie mocno ograniczona. Firmy Sapphire i Hercules zaproponują w przyszłym miesiącu porównywalne karty w tej samej cenie - prawdopodobnie dostępne również w polskich sklepach.

Informacje Veracomp

http://www.veracomp.pl

Cena 2299 zł


Zobacz również