Polacy chcą otrzymywać e-faktury

Choć Polacy dokonują opłat rachunków za gaz, prąd, telefon itd. najczęściej na poczcie, to coraz częściej opłacają faktury przez internet. Chcą także otrzymywać faktury w wersji elektronicznej - tak wynika z badań opinii Polaków na temat płatności masowych, przeprowadzonych przez TNS OBOP we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową S.A.

Blisko 40% rodaków opłaca faktury za usługi na poczcie - głównie osoby starsze i z wykształceniem zawodowym. Im jesteśmy młodsi, lepiej wykształceni i więcej zarabiamy, tym częściej korzystamy z płatności internetowych. Korzystanie z tego kanału transakcyjnego deklaruje 18% ankietowanych - przeważnie są to prywatni przedsiębiorcy, pracownicy administracji i usług oraz osoby o dochodach miesięcznych powyżej 3000 zł.

Ponad 50% badanych za najważniejszą zaletę płacenia przez internet uznała oszczędność czasu i krótki czas realizacji płatności. W następnej kolejności (ponad 40%) wymieniano wygodę i możliwość opłacania wszystkich rachunków bez wychodzenia z domu. 25% respondentów zwróciło uwagę na niskie koszty opłat za przelewy, zaś blisko 20% - na niezawodność płatności online.

Statystyki napawają optymizmem: już ponad 5,5 mln Polaków korzysta z konta bankowego z dostępem przez internet, z czego ok. 20% loguje się codziennie do swojego rachunku, a 60% dokonuje płatności online.

40% posiadaczy kont z dostępem przez internet chciałoby otrzymywać gotowe do wysłania przelewy - opłaty za rachunki. W przypadku użytkowników bankowości internetowej te wyniki są jeszcze lepsze: aż 65% respondentów chciałoby w takiej formie otrzymywać faktury.

Z badań płynie ważny wniosek dla banków: muszą się jeszcze lepiej starać o klienta, ponieważ ponad 40% Polaków przyznaje, że mogłoby zmienić bank na taki, który zaoferowałby możliwość otrzymywania faktur za opłaty rachunków (np. gaz, energię elektryczną czy telefon) w wersji elektronicznej. Warto tu zauważyć, że tego rodzaju usługi już od dawna funkcjonują w Europie Zachodniej.


Zobacz również