Polejecie? Polejemy!

Mało która dziedzina ma tyle świętych Graalów, co grafika komputerowa. Obok animacji postaci, roślinności, tkanin, włosów jednym z nich jest realistyczna symulacja płynów. Prozaiczna czynność nalania wody do szklanki do niedawna przekraczała możliwości animacji komputerowej.

Od pewnego czasu zadanie to jest znacznie łatwiejsze do wykonania. Dzięki firmie Next Limit (http://www.nextlimit.com ) od dłuższego czasu możemy korzystać z programów RealFlow oraz RealWave. Programy te są dostępne także jako rozszerzenia do wielu popularnych pakietów graficznych. Niedawno druga wersja RealFlow i RealWave pojawiła się jako moduł do robiącego zawrotną karierę pakietu Maya. Zaletami rozszerzeń są m.in. możliwość definiowania "rozdzielczości" płynu (a raczej gęstości strumienia cząsteczek symulującego płyn), symulacja mieszania cieczy o różnych własnościach oraz oddziaływanie z innymi obiektami sceny 3D. Dzięki RealFlow i RealWave wygenerowanie obiektów widocznych w grafice obok to czysta przyjemność (naturalnie mamy na myśli wyłącznie symulację wody...).


Zobacz również