Polskie firmy nie dbają o informacje

Blisko 35% małych i średnich przedsiębiorstw straciło w tym roku ważne informacje m.in. w wyniku awarii komputerów. Mimo to firmy zazwyczaj nie archiwizują danych - tak wynika z badań, które w sierpniu i we wrześniu przeprowadziła poznańska firma OGICOM.

Tylko w tym roku blisko 20% firm utraciło dane z powodu awarii sprzętu komputerowego, a prawie 15% z powodu nieumyślnego skasowania plików przez pracownika, kradzieży lub zawirusowania sprzętu. Przedsiębiorcy przyznają jednak, że choć na twardych dyskach często przechowywane są informacje o znaczeniu strategicznym, to do tworzenia zapasowych kopii danych podchodzi się w firmach ze sporą rezerwą. Blisko 30% ankietowanych deklaruje, że nie archiwizuje regularnie danych.

- Z naszych badań wynika, że małe i średnie przedsiębiorstwa na ogół nie posiadają standardów związanych z bezpieczeństwem informacji. W firmach nie wykonuje się kopii zapasowych, bo procedurę archiwizacji uznaje się za zbyt czasochłonną. Właściciele firm obawiają się też wycieku danych na zewnątrz - komentuje Krzysztof Szyszka z OGICOMu. - Szkoda, bo zaniechanie archiwizacji może być kosztowne. Wystarczy przecież zalać laptopa kawą lub pozostawić go w samochodzie, by bezpowrotnie utracić bezcenne dane. Według statystyk policji tylko w samych centrach handlowych dokonano w ubiegłym roku blisko 812 tys. kradzieży - dodaje.

Wyniki badań wskazują także na niewielką świadomość wielu przedsiębiorców, którzy wykonują kopie zapasowe. Ponad 40% z nich archiwizuje dane na tym samym komputerze, na którym zapisane są istotne informacje. Biorąc pod uwagę fakt, że w prawie co piątym przypadku utrata danych jest wynikiem awarii sprzętu komputerowego, takiego rozwiązania nie można zaliczyć do skutecznych. Jedynie 7,9% przedsiębiorców archiwizuje dane na serwerach zewnętrznych. A to oznacza, że 93% przedsiębiorców nie może się czuć bezpiecznie.

Podczas realizacji badania sprawdzono także oczekiwania przedsiębiorców związane z archiwizacją danych. Okazało się, że najważniejszym kryterium wyboru rozwiązania jest automatyzacja działania. Raz skonfigurowany system do backupu powinien działać automatycznie. Tą opinię potwierdza blisko jedna trzecia respondentów. Co piąty przedsiębiorca wskazał natomiast, że istotny jest dostęp do danych online - tak, by możliwe było odtworzenie dokumentów z każdego miejsca i o każdym czasie.


Zobacz również