Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor

Zapraszamy do zwiedzania największych lochów w historii gier komputerowych RPG.

Zapraszamy do zwiedzania największych lochów w historii gier komputerowych RPG.

Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor jest pierwszą grą opartą na trzeciej edycji systemu Dungeons & Dragons. Zmiany w mechanice gry są na tyle duże, że przybliżę je w dalszej części artykułu. Produkt ten różni się od serii Baldur's Gate. W grze jest mniej questów i dialogów, za to więcej walki. Kolejną charakterystyczną cechą PoR 2 są rozbudowane podziemne poziomy. Ich rozmiary przewyższają te z Dungeon Mastera i Stonekeepa razem wzięte.

Porady ogólne

Miejsce i czas

Akcja PoR 2 rozgrywa się w zrujnowanym mieście. Dzisiejsi mieszkańcy Myth Drannor nie pamiętają już dni jego świetności. Niegdyś tętniąca życiem stolica elfów jest tylko cieniem dawnej chwały. Zwane przez elfy Miastem Miłości, a przez bardów - Wieżami Piękna Myth Drannor było centrum kwitnącej cywilizacji. Zamieszkiwane przez elfich magów i wojowników przyciągało inne rasy. Władcy miasta postanowili zabezpieczyć je poprzez zbudowanie wielu portali oraz rzucenie czarów ochronnych. Najpotężniejszą ochroną miasta był mythal. Zrodzona z najwyższej elfiej magii kopuła ochronna mogła zatrzymać wszystkie ataki. Niestety, tylko do czasu. Około tysiąca lat temu na miasto ruszyła armia demonów. Siła uderzenia i wewnętrzne konflikty zaowocowały porażką elfów. Dzisiaj, po setkach lat grabieży, miasto jest zamieszkiwane przez złe istoty. Poczynając od zwykłych rabusiów, poprzez nieumarłych, aż po demony. Jednak dziesięć lat temu w pobliskim New Phlan miało miejsce nietypowe wydarzenie. Odkryto tam źródło złej mocy. Nieustraszeni bohaterowie natychmiast stawili się tłumnie i problem został rozwiązany. Po dekadzie podobne źródło zaczęło promieniować w ruinach Myth Drannor. Szykuje się kolejna tragedia. Aby jej zapobiec, jest potrzebnych kilka odważnych osób. Dlaczego garstka, a nie armia? Powodem takiej, a nie innej taktyki są ostrożność i przekonanie, że większa grupa ludzi mogłaby przyciągnąć uwagę kogoś niepożądanego. Tak oto stajesz na czele garstki śmiałków. Twoje zadanie to wejść do Myth Drannor, zamknąć źródło zła i do tego wrócić stamtąd... w jednym kawałku.

Ruiny Myth Drannor znajdują się w znanym i lubianym świecie Forgotten Realms. Jeżeli grałeś w którąś z gier z serii Baldur's Gate albo Icewind Dale, to wiesz, gdzie jesteś. Antyczne miasto elfów leży na wschód od Wybrzeża Mieczy, w samym centrum wiekowej puszczy Cormanthor, daleko na południe od doliny Lodowatego Wichru.

Równouprawnienie i kosmopolityzm

Na ekranie postaci możesz obejrzeć statystyki i przedmioty. Dostęp do reszty informacji o postaci uzyskasz poprzez wciśnięcie jednego z czterech przycisków.

Na ekranie postaci możesz obejrzeć statystyki i przedmioty. Dostęp do reszty informacji o postaci uzyskasz poprzez wciśnięcie jednego z czterech przycisków.

Trzecia edycja D&D przyniosła wiele zmian. Większość gier wydawanych do tej pory była oparta na zasadach drugiej edycji. Wśród licznych różnic wyłowiliśmy te najważniejsze.

W światach opartych na D&D panuje równouprawnienie. Zarówno dziewczęta, jak i chłopcy nie różnią się cechami. Tym samym przy tworzeniu postaci nie musisz za bardzo się zastanawiać, czy bohater ma być kobietą, czy mężczyzną.

W PoR możesz wcielić się w przedstawicieli sześciu ras.

Człowiek - najszerzej reprezentowana rasa na świecie. Nie ma specjalnych właściwości. Jedyny plus to brak kar w punktach doświadczenia za dużą liczbę profesji.

Elf - starożytna rasa. Myth Drannor jest właśnie ich dziełem. Elfy otrzymują premię +2 do Zręczności kosztem -2 do Kondycji. Najlepszą klasą dla nich jest Czarownik.

Krasnolud - przedstawiciele tej rasy są niscy i silni. Otrzymują premię +2 do Kondycji kosztem -2 do Charyzmy. Najlepsza klasa dla nich to Wojownik.

Półorki - silne, ale głupie i brzydkie. Premia +2 do Siły kosztem -2 do Inteligencji i -2 do Charyzmy. Najlepszą klasą dla nich jest Barbarzyńca.

Niziołek - hobbity to istoty zręczne, ale słabe fizycznie. Otrzymują +2 do zręczności kosztem -2 do Siły. Niziołki najczęściej stają się Łotrzykami.

Półelf - mieszanka cech ludzkich i elfich. Nie mają żadnych szczególnych cech z wyjątkiem odporności na czary wywołujące sen. Brak kar w punktach doświadczenia za dużą liczbę profesji.

Cechy

Informacje o przeciwniku uzyskasz, klikając na nim prawym przyciskiem myszy. Czytaj je zawsze, gdy dochodzi do poważnego starcia.

Informacje o przeciwniku uzyskasz, klikając na nim prawym przyciskiem myszy. Czytaj je zawsze, gdy dochodzi do poważnego starcia.

Każdą z postaci charakteryzuje sześć głównych cech. Średnia wysokość każdej to 10-11. Niższe wartości powodują spadek związanych z daną cechą umiejętności, zaś wyższe powodują wzrost umiejętności.

Siła - cecha ta odzwierciedla fizyczną siłę postaci. Im wyższa, tym postać potrafi więcej unieść i zadać większe obrażenia.

Zręczność - pokazuje zdolność postaci do koordynacji ruchów i jej refleks. Wpływa bezpośrednio na klasę zbroi oraz szansę trafienia z broni dystansowej. Jej wysokość modyfikuje rzuty obronne na Refleks.

Kondycja - pokazuje ogólne zdrowie i wytrzymałość postaci. Jej wysokość wpływa bezpośrednio na liczbę punktów życia. Modyfikuje także szanse udanego rzutu obronnego na Hart Ciała.

Inteligencja - pokazuje, jak szybko postać się uczy i jak wiele jest w stanie zrozumieć. Jej wysokość wpływa na liczbę punktów umiejętności zdobywanych przy awansie na następny poziom doświadczenia.

Mądrość - wypadkowa intuicji, zdrowego rozsądku, percepcji i siły woli. Wpływa na liczbę i moc czarów objawionych. Modyfikuje szansę udanego rzutu na Siłę Woli.

Charyzma - siła osobowości, zdolności przywódcze, atrakcyjność i zdolność przekonywania w jednym. Im wyższa, tym większe szanse na zniszczenie nieumarłych. Wpływa na liczbę i skuteczność czarów tajemnych.


Zobacz również