Poprawić image

Jakość wielu fotografii cyfrowych i skanów pozostawia sporo do życzenia. Widać na nich wyraźne przebarwienia i brak kontrastu. Poniższy materiał nauczy cię upiększać nieudane zdjęcia za pomocą komputera.

Jakość wielu fotografii cyfrowych i skanów pozostawia sporo do życzenia. Widać na nich wyraźne przebarwienia i brak kontrastu. Poniższy materiał nauczy cię upiększać nieudane zdjęcia za pomocą komputera.

Nie każde zdjęcie wykonane cyfrowym aparatem lub zeskanowane z miejsca podbije serce użytkownika. Być może, fotografowałeś w niekorzystnych warunkach oświetleniowych albo z niewiadomych przyczyn twój skaner nie wykazał pełni swoich możliwości. Tak czy owak, nie masz się czym martwić - korzystając z programu fotoedytorskiego, możesz poprawić nieudane zdjęcia, uzyskując zadziwiająco dobrą jakość.

Poniższy materiał pokazuje, jak przeanalizować jakość fotografii wyjściowej i wyeliminować jej słabe strony. Uczy, jak rozszerzyć zakres jasności, skorygować średnie wartości tonalne i pozbyć się przebarwień. Wszystkie etapy retuszu omówione w warsztacie demonstrujemy na przykładzie zbyt jasnej i zbyt niebieskawej fotografii portretowej, używając programu Paint Shop Pro 7 (30-dniowa wersja demonstracyjna dostępna pod adresem http://www.jasc.com i na płycie dołączonej do PCWK 12/2001; środowiska: Windows 95/98/Me, NT 4, 2000 i XP; rozmiar pliku: 30 MB; cena: 99/109 USD; informacje: http://www.connect.waw.pl ). Porównywalne funkcje edytorskie znajdziesz również w innych aplikacjach fotoretuszerskich - np. w Adobe Photoshop 7 (informacje: http://www.adobe.com i http://www.wimal.com.pl ; środowiska: Windows 98/Me, NT 4 z SP6a, 2000 z SP2, XP), Ulead PhotoImpact 8 (wersja demonstracyjna pod adresem http://www.ulead.com i na płycie dołączonej do PCWK 12/2002; środowiska: Windows 95/98/Me, NT 4, 2000 i XP; rozmiar pliku: 31 MB; cena: 80/90 USD) i PhotoLine32 9 (wersja demonstracyjna pod adresem http://www.pl32.com i na płycie dołączonej do PCWK 12/2002; środowiska: Windows 95/98/Me, NT 4, 2000 i XP; rozmiar pliku: 6,6 MB; cena: 59 EUR). W tabeli "Fotoedytory - co i gdzie?" znajdziesz zestawienie podstawowych funkcji omawianych w materiale z podziałem na poszczególne aplikacje. Na dołączonej płycie zamieszczamy przykładową fotografię użytą w poniższym artykule (plik PRZYKLAD.TIF). Dzięki temu możesz we własnym zakresie wypróbować opisane czynności.

1. Wybór formatu zapisu

W cyfrowym przetwarzaniu obrazu używane są liczne formaty plików, np. TIF, JPEG, GIF, PCX czy BMP. Każdy z nich ma swoje wady i zalety. O wyborze właściwego formatu decyduje przede wszystkim zastosowanie obrazków.

Do najbardziej popularnych formatów zalicza się z pewnością JPEG. Polega na stratnej kompresji danych, która pozwala zaoszczędzić bardzo wiele miejsca. Pliki JPEG mogą być wyświetlane w każdej przeglądarce internetowej. Jednak są narażone na dodatkową utratę jakości w wyniku każdej kolejnej edycji i zapisywania. Z tego względu JPEG nie nadaje się do buforowania wyników pracy nad obrazkiem, lecz wyłącznie do archiwizowania gotowych ilustracji i przekazywania innym.

W razie wątpliwości klikaj menu Plik | Zapisz jako (lub File | Save as) i wybieraj format TIFF (od: Tagged Image File Format; pliki z rozszerzeniami TIF i TIFF). W tym formacie poszczególne piksele są zapisywane bez jakichkolwiek zmian, a więc nie należy się obawiać utraty jakości. Ponadto kliknij przycisk Opcje, Options lub podobny i wybierz kompresję LZW (LZW Compression). Dzięki temu możesz zaoszczędzić ok. 30 procent miejsca i to bez jakiejkolwiek utraty jakości.

W odróżnieniu od JPEG kompresja LZW jest bezstratna. Tworzone w ten sposób pliki TIF można edytować niemal w każdym fotoedytorze.

Tworząc złożone fotomontaże w programie Paint Shop Pro, warto zapisywać je w formacie Paint Shop Pro Image (pliki z rozszerzeniem PSP). Dzięki temu będą najlepiej nadawały się do dalszej edycji. Zakładając fotomontaże wielowarstwowe lub stosując warstwy korekcyjne (np. w celu próbnego regulowania kontrastu), korzystaj z formatu PSP, aby uniknąć niepożądanego scalenia warstw z tłem ilustracji. Kliknij przycisk Options w oknie Zapisz jako i wybierz opcję LZ77 compression. Pozwoli to zaoszczędzić sporo miejsca bez jakiejkolwiek utraty jakości.

Alternatywny format ilustracji wielowarstwowych stanowi PSD. Używaj go, gdy chcesz przekazać obrazki do edycji w innych programach, takich jak Photoshop, PhotoLine czy Photopaint. Wymienione aplikacje dysponują filtrami importowymi, które umożliwiają wczytywanie plików PSD.

Gdy trzeba wysłać obrazek pocztą elektroniczną lub umieścić go w witrynie internetowej, należy zredukować ilość zajmowanego miejsca, zmniejszając jego rozmiary.

Utwórz duplikat oryginału, naciskając klawisze [Shift D]. Potem wskaż menu Image | Resize. Zaznacz opcję Pixel Size i wpisz nową szerokość obrazka (np. 320) w pole Width. Pozostałe wartości możesz pozostawić bez zmian (jeśli jest zaznaczone pole wyboru Maintain aspect ratio, program dobierze wysokość ilustracji, zachowując proporcje oryginału). Gdy potwierdzisz klawiszem OK, na ekranie pojawi się przeskalowany obrazek - mniejszy od oryginału, bo składa się z mniejszej liczby pikseli. Może być konieczne delikatne wyostrzenie ilustracji (patrz porada 9). Do małych obrazków używaj małych wartości w polach Strength i Radius. Do zapisania tego typu obrazka zaleca się najbardziej format JPEG.

2. Okna dialogowe

Ułatwienia w interfejsie - większość okien dialogowych oferuje te same opcje.

Ułatwienia w interfejsie - większość okien dialogowych oferuje te same opcje.

Każde z poleceń Paint Shop Pro dotyczące efektów lub regulowania barw i kontrastu oferuje podobne opcje podglądu i cofania. Zapoznaj się od razu z funkcjami fotoedytora, aby w pełni wykorzystać jego możliwości. W górnej części okna dialogowego zobaczysz wycinek edytowanego obrazka przed i po zastosowaniu efektu. Możesz przesuwać widoczny fragment ilustracji lub zmniejszać go i zwiększać za pomocą ikon z lupą. Klikając ikonę kotwicy między obiema lupami, przywołasz podgląd całego obrazka. Okaże się to wygodne, gdy zechcesz wybrać fragment ilustracji położony daleko od bieżącego.

Kliknij ikonę z okiem, aby zobaczyć działanie danego efektu na całym obrazku w jego oknie. Ikona strzałki pozwała włączyć automatyczne aktualizowanie podglądu. Oznacza to, że gdy zmodyfikujesz dowolny parametr filtru, Paint Shop Pro natychmiast przeniesie zmiany na podgląd obrazka.

W prawym dolnym narożniku znajduje się przeważnie ikona z wygiętą strzałką. Za nią kryje się funkcja cofania. Kliknij ją, aby przywrócić domyślne ustawienia efektu. Kliknięcie ikony z naciśniętym klawiszem [Shift] przywoła ustawienia, których używałeś poprzednim razem.

3. Retusz

Metody retuszowania fotografii zilustrujemy na przykładzie obrazka PRZYKLAD.TIF. Najpierw spróbuj usunąć brodawkę z czoła dziewczyny. Kliknij ikonę pędzla klonującego (Clone Brush) na pionowym pasku narzędzi, po czym naciśnij klawisz [O], aby przywołać okno z opcjami narzędzia. Ustaw rozmiar pędzla (pole Size) tak, żeby zakryć brodawkę - w naszym przykładzie wystarczy 25 pikseli. Użyj twardości 0 (pole Hardness), aby uzyskać płynne przejścia między pędzlem i zamalowywanym tłem. Dzięki temu nikt nie rozpozna, że zdjęcie było retuszowane. Następnie wskaż kartę Cursor and Table Options i upewnij się, że jest zaznaczone pole wyboru Show brush outlines w rubryce Cursors.

Pędzel klonujący działa na prostych zasadach. Pozwala malować dowolnym fragmentem obrazka, aby np. zasłaniać wady lub niepożądane elementy fotografii. Umieść kursor myszy tuż obok brodawki. Ujrzysz okrągły obrys pędzla. Kliknij prawym przyciskiem, aby zdefiniować punkt źródłowy klonowania. Z tego miejsca piksele będą pobierane i przenoszone w miejsce docelowe. Teraz przesuń pędzel nad brodawkę i kliknij lewym przyciskiem. W ten sposób brodawka zblaknie, lecz nie zniknie całkowicie, bo wybrałeś bardzo miękki pędzel. Aby pozbyć się brodawki, musisz kliknąć jeszcze kilka razy. Obok korygowanego miejsca będzie widniał krzyżyk wskazujący punkt źródłowy.

Do usuwania rys, blizn lub innych podłużnych elementów najlepiej nadaje się Scratch Removal (na pionowym pasku narzędzi). Wystarczy wybrać szerokość rysy w polu Width i przeciągnąć myszą w żądanym miejscu fotografii.


Zobacz również