Porównywarki cen - gdzie szukać najlepszych ofert

Porównywarki to usługi umożliwiające znajdowanie najbardziej atrakcyjnych cen danych produktów. Na polskim rynku mamy kilkanaście tego rodzaju serwisów. Warto zastanowić się, które tak naprawdę prezentują najlepsze oferty.

Serwisy pozwalające na porównywanie cen to narzędzia, które sprawiły, że pojęcie świadomego konsumenta nabrało nowego znaczenia. Dzięki takim stronom, jak Ceneo.pl czy Nokaut.pl, nie musimy przeglądać witryn wielu sklepów internetowych czy tracić całego dnia na podróż po tradycyjnych placówkach handlowych. Wystarczy wprowadzić nazwę poszukiwanego przedmiotu w pole wyszukiwarki serwisu lub przeszukać interesującą nas kategorię. Dzięki temu, w bardzo prosty sposób, możemy uzyskać dostęp do najbardziej atrakcyjnych cen na rynku.

Twarda konkurencja

Dziennikarze PC Worlda na początku roku 2009 przeprowadzili test porównywarek. W tabeli znalazło się aż 18 pozycji. W obecnym teście oceniliśmy 11 najciekawszych, naszym zdaniem, stron. Wniosek, jaki nasuwa się już na początku, brzmi: rynek porównywarek zdecydowanie się skurczył, a na placu boju pozostali najsilniejsi gracze. Prawdopodobnie trend ten utrzyma się i będziemy obserwowali wygasanie kolejnych serwisów. Dodatkowo smaczku dodaje ostatnia decyzja firmy Google o zredukowaniu pozycji w wynikach wyszukiwania trzech ważnych porównywarek: Nokautu, Ceneo i Skąpca.

Mobilne aplikacje - przyjaciel kupującego

Procentowy udział odsłon dokonanych za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety, stale rośnie, dlatego tak ważne jest dostosowywanie się oferty serwisów do możliwości i ograniczeń tych urządzeń. Część porównywarek oferuje swoim użytkownikom lżejsze wersje mobilne witryn. Niektóre idą krok dalej, udostępniając specjalne aplikacje, które mogą okazać się wyjątkowo przydatne podczas zakupów w tradycyjnym sklepie. Przykładowo, grupa Nokaut umożliwia pobranie zarówno z App Stora, jak i Android Marketu aplikacji Nokaut Skaner. Jest to narzędzie, dzięki któremu zeskanujemy kod kreskowy produktu znajdującego się na półce, a następnie wyszukamy najlepszą ofertę w naszej okolicy. W łatwy sposób uzyskamy informację na temat sklepu, skontaktujemy się ze sprzedawcą, a nawet dokonamy zakupu. Mobilną aplikację przygotowało także Ceneo oraz Twenga. W tym drugim przypadku niedostępny jest jednak skaner produktów. Specjalną stronę udostępnił również Radar i Skąpiec.

Porównywarki w Polsce

Na rodzimym rynku działa kilkanaście porównywarek. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.

Ceneo od 2005 roku zebrało informacje o 4,4 mln produktów z 4160 sklepów pogrupowanych w 24 kategorie. Cechą charakterystyczną serwisu jest współpraca z Allegro (mają tego samego właściciela). Ceneo umożliwia korzystanie z opcji "Kup na Ceneo". W ramach jednej transakcji można kupować produkty w kilku sklepach. Ponadto, serwis oferuje doskonale działające i bardzo rozbudowane opcje filtrowania wyników.

Jesień na stronie głównej oznacza, że przy następnym teście porównywarka już się prawdopodobnie nie pojawi

Jesień na stronie głównej oznacza, że przy następnym teście porównywarka już się prawdopodobnie nie pojawi

Skąpiec ma natomiast 24 kategorie, w których znajduje się 4,8 mln ofert z 2600 sklepów. Serwis działa od 2004 roku. Udostępnia możliwość założenia konta, w którym użytkownik przechowuje własną listę ulubionych towarów, oraz otrzymuje powiadomienia cenowe.

Nokaut ma rozbudowaną bazę: ponad 11 mln produktów z blisko 3693 sklepów podzielonych na 22 kategorie. Od 2005 roku serwis dorobił się wielu funkcji, m.in. geolokalizacji i wersji mobilnej. Urządzenia przenośne zawierają także aplikację Nokaut Skaner, która może wspierać podczas robienia zakupów.

Kupujemy.pl, najdłużej działająca porównywarka (od 2003 roku), towary podzielone są na 17 kategorii. Niestety, serwis należy uznać za właściwie nieaktywny. Na pierwszej stronie zauważymy baner "Witaj Szkoło". Ponadto porównywarka nie poradziła sobie z aż dwoma produktami, co może świadczyć o nieaktualnej bazie.

Twenga, która zadebiutowała w 2008 roku, może poszczycić się największą liczbą indeksowanych sklepów - ponad 229 tys. - oraz największą liczbą indeksowanych ofert - 444 mln. Jednakże trzeba wziąć pod uwagę, że tak duże liczby są wynikiem uwzględnienia ofert z kilkunastu państw, co nie przekłada się w pełni na ilość polskich ofert.

Okazje.info działa od 2007 roku i ma 15 głównych kategorii. Strona charakteryzuje się przejrzystością i pozwala szybko dotrzeć do poszukiwanego produktu. Od niedawna w serwisie prezentowane są oferty Amazona.

Gooster jest jedną z najstarszych porównywarek w Polsce. Działa od 2003 roku, katalogując prawie 4 mln produktów z 12 kategorii. Minusem jest nieintuicyjna nawigacja oraz dość archaiczny wygląd. Serwis nie oferuje żadnych zaawansowanych funkcji, a jedyną możliwością filtrowania wyników jest wybór przedziału cenowego (z listy).

Harpagon oferuje 1,7 mln produktów z 588 sklepów. Jako jedyna porównywarka nie dysponuje podziałem na kategorie, co bardzo przeszkadza podczas wyszukiwania towaru. Przy każdym produkcie znajduje się link do wyszukiwarki Allegro i serwisu Nokaut. Witryna działa od 2006 roku.

ToTu zawiera 2,4 mln produktów pogrupowanych na 8 kategorii. Serwis oferuje tylko podstawowe funkcje. W przypadku jednego z produktów wyszukane zostały dwie oferty. Niestety jedna z nich była nieaktualna, a w przypadku drugiej cena na stronie sklepu była znaczenie wyższa.

SmartBay porównuje ponad 4,6 mln produktów z 2150 sklepów, ujętych w 21 kategoriach. Charakteryzuje się dość przejrzystym wyglądem oraz kilkoma wariantami sortowania wyników. Nie udało jej się znaleźć najtańszego produktu, a prezentowane ceny znacznie odbiegały od tych zaprezentowanych u konkurencji.

Radar powstał w 2007 roku. Przedstawia ponad 6,5 mln ofert z 8454 sklepów. Podzielone są one na 21 kategorii. Wyszukiwarka miała poważny problem z frazą Ipad 2 Wi-FI 32GB. Produktu trzeba było szukać ręcznie. Szata graficzna jest charakterystyczna dla portali ze stajni o2.pl.

Jak ocenialiśmy?

Uznaliśmy, że ocenę ogólną każdej porównywarki należy wyprowadzić z ocen cząstkowych przyznawanych w trzech kategoriach: zasoby, funkcjonalność i skuteczność.

Na ocenę w kategorii zasoby miały wpływ tylko dwa parametry: liczba indeksowanych ofert oraz liczba indeksowanych sklepów. Choć pod tym względem porównywarki bardzo się różnią, to testy wykazały, że nie ma żadnej dającej się udowodnić zależności pomiędzy wielkością indeksowanych zasobów a trafnością czy też ilością zwracanych wyników. Dla każdego użytkownika zdecydowanie bardziej liczy się to, czy dany serwis jest w stanie znaleźć najtańsze oferty, a nie to, czy potrafi wyświetlić 5 mln ofert, dlatego przyznaliśmy kategorii zasoby wagę 20% oceny ogólnej, przy rozkładzie sił po połowie dla liczby ofert i liczby sklepów. Warto zaznaczyć, że za górną granicę uznano w przypadku ofert serwis Ceneo, a liczby sklepów - Radar. Twenga otrzymała maksymalną liczbę punktów, ale biorąc pod uwagę, że duża część ofert dotyczy zagranicy, nie można było przyjąć jej wyników jako wielkości maksymalnych.

Kategorii funkcjonalność nadaliśmy wagę 30% oceny ogólnej, z następującym podziałem punktów procentowych:

- Po 2 punkty za każde "tak" w sekcji "Filtrowanie wyszukiwania", czyli w sumie maksymalnie 10 punktów za tę funkcjonalność - jako że filtrowanie wyników to rzecz bardzo ważna, wpływająca w prostej linii na wygodę użytkowania, szybkość i łatwość wyszukiwania interesujących ofert.

- W drugiej sekcji tej kategorii: po 1 punkcie za każde "tak" oraz za każde kryterium sortowania, 3 punkty za wersję mobilną serwisu; w sumie za tę sekcję porównywarki mogły otrzymać 15 punktów.

- W trzeciej sekcji tej kategorii, na którą składają się wyłącznie oceny subiektywne, przyznawaliśmy 5, 4, 3, 2 lub 1 punkt za noty, odpowiednio: bardzo dobrą, dobrą, średnią, słabą i bardzo słabą. Uzyskany wynik dzieliliśmy na 3 i zaokrąglaliśmy, po czym dodawaliśmy do punktów z poprzednich sekcji. Dzięki tej operacji każdy serwis mógł wzbogacić swoje konto o maksymalnie 5 punktów.

Na stronie głównej Skąpca zobaczymy wszystkie główne kategorie

Na stronie głównej Skąpca zobaczymy wszystkie główne kategorie

W kategorii skuteczność, której wagę oszacowaliśmy na 50% oceny całościowej, przyznawaliśmy punkty według następującego klucza:

- Po 2 punkty za każdy znaleziony produkt z puli produktów testowych.

- Maksymalnie 20 punktów za średnią wszystkich cen znalezionych produktów testowych - patrz wiersz w tabeli "Średnia cena (% najniższych)". Im ten wskaźnik niższy, tym lepiej. Ideałem byłoby 100%, co oznaczałoby, że dana porównywarka znalazła najniższe ceny wszystkich produktów testowych i dałoby komplet punktów w tej podkategorii.

- 5 punktów za każdą znalezioną najtańszą ofertę.

Metodyka testu

Test przeprowadziliśmy 27-28 stycznia 2011. Wybraliśmy 5 popularnych produktów z 5 różnych kategorii i sprawdziliśmy, który serwis daje najlepsze wyniki - czyli znajduje najwięcej najtańszych ofert. Co istotne, za najtańszą ofertę uznawaliśmy tę, która była aktualna, tj. istniała po przejściu na stronę sklepu. Gdy cena w sklepie była znacznie wyższa niż ta podana przez wyszukiwarkę, pod uwagę brany był następny w kolejności wynik.

Produkty testowe to:

iPad 2 Wi-FI 32 GB

Battlefield 3 (wersja PC)

Pralka Bosch WLX 24362PL

Lenovo ThinkPad X1

Panasonic TX-L37E30E

Pod wyszukanymi cenami znalazły się liczby informujące, jakim procentem ceny najniższej jest cena podana przez daną porównywarkę - im mniej, tym lepiej.

Ważna jest również liczba znalezionych produktów oraz średnia cena wszystkich prezentowanych ofert. Co z tego, że porównywarka znajduje wszystkie produkty testowe i mnóstwo ofert z nimi związanych, skoro przeciętna cena w znalezionych ofertach wynosi np. 130% ceny najniższej. Taka porównywarka jest po prostu "droga", a zatem nieprzydatna. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w tabeli, w której pod szczegółowymi wynikami testów podaliśmy średnią wartość odchylenia cen od najniższych (sekcja "Podsumowanie wyników testu").

Wpływ na ocenę ogólną, aczkolwiek mniejszy niż wynik bezpośredniego testu, miały też zasoby, którymi dysponowały porównywarki (liczba indeksowanych sklepów i ofert) oraz funkcjonalność: możliwości filtrowania wyników wyszukiwania, sortowanie, opisy produktów, zdjęcia, komentarze itp. Uwzględniliśmy również dodatkowe udogodnienia, takie jak geolokalizacja, poradniki zakupowe, możliwość dodania produktu do ulubionych czy ustawienia alarmów cenowych.

Niedoskonałe wyszukiwanie

Skąd w tabeli znalazły się dwie pozornie tożsame kategorie: liczba ofert oraz liczba pasujących ofert? Otóż wiele testowanych porównywarek wyraźnie nie radziło sobie ze znalezieniem odpowiednich produktów. Zdarzało się nawet, że musieliśmy ręcznie przeszukiwać katalogi. Z kolei część serwisów znajdowała dużo produktów, ale nie do końca tych, których poszukiwaliśmy. Mimo wpisania bardzo dokładnej frazy, np. "Battlefield 3 PC", porównywarka znajdowała np. 10 produktów o podobnej nazwie, ale tylko jeden z nich rzeczywiście spełniał w stu procentach warunki wyszukiwania. Resztę stanowiły wcześniejsze wersje tego tytułu, a także egzemplarze przeznaczone na inne platformy niż PC.

Jakość wyszukiwania zależy od wpisanej w okno wyszukiwarki frazy. Największe problemy pojawiły się w przypadku iPada 2. Radar i Skąpiec nie poradziły sobie z wpisywaną przez nas frazą, która dość dokładnie opisywała produkt: iPad 2 Wi-Fi 32 GB. Na szczęście, w przypadku innych serwisów problem ten nie wystąpił. Najbardziej precyzyjne wyniki pojawiły się w przypadku dwóch produktów: pralki Boscha oraz telewizora LCD marki Panasonic. W obu sytuacjach podana była bardzo dokładna nazwa. Oznacza to, że jeżeli chcemy uniknąć niepotrzebnych "śmieci" w wynikach wyszukiwania, musimy wprowadzić nazwę w bardzo szczegółowy sposób (np. z podaniem kluczowych parametrów).

Ceneo na czele mocnego peletonu

Zwycięzcą naszego testu zostało Ceneo. Porównywarki znajdujące się w tabeli można podzielić na dwie grupy: mocną szóstkę oraz resztę, która znacznie odstaje od liderów.

Ceneo zanotowało bardzo dobry wynik w kategorii skuteczność. W serwisie udało nam się znaleźć najlepsze oferty w przypadku trzech produktów. Witryna może się pochwalić dobrą funkcjonalnością. Minus należy się za przypadek laptopa Lenovo. Na pierwszej pozycji znalazł się zupełnie innych komputer, który znacznie zaniżył cenę i wprowadził nas początkowo w błąd. Co istotne, serwis ma bardzo rozbudowaną bazę ofert.

Drugi w kolejności, Skąpiec, zdecydowanie pokonał konkurencję w przypadku odnajdywania najlepszych ofert. Udało mu się wskazać aż 4 najbardziej atrakcyjne ceny. Porównywarka odnotowała także bardzo dobry wynik w przypadku kategorii funkcjonalność. Zdecydowany minus należy się natomiast za problemy z wyszukaniem popularnego urządzenia, jakim jest tablet firmy Apple.

Nokaut znalazł dwie najlepsze oferty, a ceny reszty produktów odbiegały od tych najtańszych w niewielkim stopniu. Duży plus dla porównywarki należy się za rozbudowaną bazę, skupiającą ponad 11 mln ofert. Także w kategorii funkcjonalność serwis zdobył solidne 25,66 punktów.

Do grupy dobrych porównywarek, oprócz przodującej trójki, należy także zaliczyć Okazję.info, Twengę oraz Radar. Ich wyniki także w dużym stopniu nie odbiegają od czołówki testu.

Wyrównane porównywarki

W najbardziej istotnej kategorii (skuteczność) możemy zauważyć bardzo wyrównaną walkę. Jedynie dwa serwisy przekroczyły 115% średniej najniższej ceny, a aż 6 nie przekroczyło 101%. Warto przytoczyć wyniki naszego testu sprzed dwóch lat, gdzie zwycięzca miał ponad 107%, a najsłabsza wtedy porównywarka 142,88%. Oznacza to, że przez ten czas znacznie poprawiono działanie serwisów i stały się one dużo bardziej skuteczne. Często zdarza się, że na kilku witrynach możemy uzyskać dokładnie ten sam wynik. Tak jak w przypadku naszego testowego telewizora, gdzie aż 7 porównywarek wskazało tę samą ofertę. Mimo to, w każdym przypadku warto skorzystać z kilku porównywarek, ponieważ zdarza się, że najlepsze oferty są nieaktualne.


Zobacz również