Poser 6 - program 3D do modelowania postaci

Większość osób zajmujących się grafiką 3D zetknęła się kiedyś z programem Poser. Jego nowa wersja, oznaczona numerem 6, może z powrotem zagościć na wielu komputerach.

Większość osób zajmujących się grafiką 3D zetknęła się kiedyś z programem Poser. Jego nowa wersja, oznaczona numerem 6, może z powrotem zagościć na wielu komputerach.

Pokój Material zapewnia błyskawiczny dostęp do złożonych zadań tworzenia materiałów, które są wykonywane przez specjalne skrypty o nazwie Wacro. Można je znaleźć w  panelu Wacro Drawer.

Pokój Material zapewnia błyskawiczny dostęp do złożonych zadań tworzenia materiałów, które są wykonywane przez specjalne skrypty o nazwie Wacro. Można je znaleźć w panelu Wacro Drawer.

Jedną z największych zalet Posera była zawsze rozbudowana biblioteka postaci używanych do animowania. Do tworzenia postaci wykorzystywany był "drewniany" manekin, który może przybierać różne pozy. W wersji 6. dodano nowe postacie - męskie, żeńskie i dziecięce. Część z nich ma bardzo realistyczny wygląd, podczas gdy inne przypo-minają bardziej postacie komiksowe. Mają ruchome dłonie, co pozwala uzyskać jeszcze naturalniejsze efekty.

Wraz z upływem lat do programu dodawano nowe funkcje, takie jak Morph Targets i Face Room do "owijania" tekstur i zdjęć bitmapowych wokół postaci trójwymiarowych (obie te funkcje zostały znacznie ulepszone w Poserze 6). Również narzędzia do dynamicznego tworzenia ubrań, włosów i innych cech na stałe zagościły w przyborniku Posera.

Było to jednak związane z rosnącym poziomem trudności obsługi tej aplikacji, która jest jednak rekompensowana przez jeden z najlepszych i najłatwiejszych w użyciu systemów oświetlenia sceny. Nie zmieniło się to również w nowej wersji programu. Po wybraniu jednego z "pokojów" roboczych (na przykład pokoje Pose, Material, Hair, Face lub Setup) jest wyświetlane nowe okno dialogowe ze szczegółowymi informacjami o dostępnych funkcjach oraz odsyłaczami do pomocy i podręczników. Dodatkowa pomoc jest dostępna w postaci tzw. Wacro - są to skrypty ułatwiające tworzenie złożonych efektów w pokoju Material. Wadą programu jest możliwość cofnięcia tylko ostatniej czynności. Wymaga to zachowania dużej ostrożności podczas wykonywania wielu zadań.

Oświetlenie i renderowanie

Większość nowych funkcji Posera jest związanych z renderowaniem oraz narzędziami do tworzenia oświetlenia. Czas renderowania podglądu zawsze był bardzo długi, ale teraz można go przyspieszyć poprzez przełączenie programowego mechanizmu renderowania SreeD i sprzętowego mechanizmu OpenGL dla podglądów scen i postaci. Bardzo ciekawą funkcją jest możliwość użycia oświetlenia opartego na obrazie. Oznacza to, że wartości jasności obrazu (czyli obszary o dużym zakresie dynamicznym) rzeczywistej sceny są używane do oświetlania renderowanych obiektów. Mapa obrazu może być użyta jako źródło światła o zasięgu 360 stopni, dzięki czemu można łatwo i szybko stosować realistyczny model oświetlenia bez konieczności mozolnego rozmieszczania wielu źródeł światła na scenie.

Jest to szczególnie przydatne podczas łączenia wyrenderowanych obiektów i prawdziwych fotografii, gdyż możliwe jest użycie tych samych warunków oświetlenia. Dzięki tej funkcji Poser 6 staje się jednym z najlepszych narzędzi do renderowania na rynku; na tym pułapie cenowym dostępne jest jedynie kilka aplikacji (na przykład Carrara), które zapewniają podobne możliwości. Kolejną nową techniką, którą można znaleźć w pakietach opartych na najnowszych mechanizmach mental ray (na przykład w programie 3DS Max 7) jest tzw. subsurface scattering, który umożliwia uzyskanie bardzo realistycznego oświetlenia skóry.

Nowe postacie można ustawiać w wielu różnych pozach.

Nowe postacie można ustawiać w wielu różnych pozach.

Warto również zwrócić uwagę na nowe opcje tworzenia cienia, takie jak Ambient Occlusion, Soft Raytraced Shadows, Shadow Catcher i Shadow Only. Dzięki ich użyciu możliwe jest uzyskanie wysokiego realizmu renderowanych scen. Funkcja Ambient Occlusion oblicza ilość światła otoczenia, które jest blokowane przez inne obiekty na scenie, a następnie przyciemnia odpowiednio poszczególne powierzchnie.

Z kolei funkcja Soft Raytraced Shadows dodaje miękkie krawędzie do cieni utworzonych przez mechanizm renderowania FireFly. Z tego samego mechanizmu raytracingu korzysta również funkcja Shadow Catcher, dzięki której cienie można renderować niezależnie od powierzchni tła. Jak sama nazwa wskazuje, funkcja Shadow Only renderuje tylko cienie w celu samodzielnej edycji, podczas gdy inne elementy sceny pozostają całkowicie białe.

Kolejną nową funkcją jest Carton Outline. Jest ona stosowana w czasie procesu renderowania do rysowania zarysów wokół krawędzi obrazów w stylu komiksowym. Dostępnych jest wiele różnych stylów, dzięki czemu można uzyskać bardzo dobre efekty.

Rozbudowane narzędzia do stylizacji fryzur mogą wykorzystać sprzętowe funkcje przyspieszania OpenGL, które zapewniają szybsze renderowanie podglądu scen.

Rozbudowane narzędzia do stylizacji fryzur mogą wykorzystać sprzętowe funkcje przyspieszania OpenGL, które zapewniają szybsze renderowanie podglądu scen.

Pokój Hair, który pojawił się już w Poserze, pozwala użytkownikom tworzyć indywidualne grupy włosów. Przypomina to trochę pracę fryzjera, gdyż umożliwia dopasowanie gęstości, wyglądu i kierunku włosów do własnych potrzeb. Uwzględniany jest przy tym również efekt grawitacji. Podobnie jak w programie Maya możliwe jest stosowanie właściwości dynamicznych i funkcji wykrywania kolizji, ale Poser umożliwia użycie rzeczywistych fotografii do określenia koloru włosów.

Aby skrócić czas renderowania, w pokoju Hair można zaznaczyć opcję Opaque in Shadow dla węzła włosów w edytorze Material. Spowoduje to uzyskanie efektu "pełnych" włosów bez konieczności zwiększania ustawienia gęstości.

Biblioteki postaci

Wcześniejsze wersje Posera wymagały korzystania tylko z jednej biblioteki w folderze Poser Runtime.

W wersji 6. programu istnieją już dwie biblioteki, które są dostępne poprzez paletę Library.

Podobnie jak we wcześniejszych wersjach, biblioteka Runtime zawiera obiekty dostarczane wraz z programem, natomiast w bibliotece Download umieszczane są obiekty i postacie z innych źródeł. Możliwe jest dodawanie kolejnych bibliotek, co bardzo ułatwia zarządzanie obiektami. Jest to szczególnie ważne w przypadku instalacji sieciowych. Ponowna instalacja Posera nie będzie miała wpływu na biblioteki użytkownika.

Producent programu, firma Curious Labs, połączyła siły z Renderosity, tworząc witrynę Content Paradise z dodatkowymi materiałami i obiektami dla Posera 6. Dostęp do niej można uzyskać bezpośrednio poprzez zakładkę w oknie programu. Witryna ta nie była jeszcze aktywna w momencie publikacji tego testu, ale w przyszłości będzie możliwe automatyczne pobieranie dodatkowej zawartości z tego miejsca.

Kupić, nie kupić

Najnowsza wersja Posera została wyposażona w dużą liczbę funkcji, które z pewnością zyskają uznanie dotychczasowych i nowych użytkowników. Rozszerzone możliwości renderowania i tworzenia oświetlenia sceny sprawiają, że Poser 6 z pewnością zacznie odgrywać ważną rolę na rynku niedrogich aplikacji do tworzenia trójwymiarowych postaci.

produkt: Poser 6

producent: Curious Labs, http://www.curiouslabs.com

cena brutto: 229 euro

konkurenci: Kaydara MotionBuilder 6, Credo Interactive Life Forms 4.0, pmG Worldwide messiah:animate 5.0

za:

Rozbudowane nowe opcje renderowania, skrypty Wacro w pokoju Material, renderowanie podglądu scen przy użyciu sprzętowego mechanizmu OpenGL, zaawansowane opcje oświetlenia.

przeciw:

Mało intuicyjny interfejs, ograniczony zakres funkcji cofania.


Zobacz również