Praca nad grą online zajmuje dwukrotnie więcej czasu niż przygotowanie zwykłego RPG

Zanim opracował pierwszą znaczącą grę RPG online, poznał wszystkie tajniki oświetlania teatralnych scenerii. Starr Long o swojej przeszłości w Ultima Online i przyszłości gier fabularnych.

Zanim opracował pierwszą znaczącą grę RPG online, poznał wszystkie tajniki oświetlania teatralnych scenerii. Starr Long o swojej przeszłości w Ultima Online i przyszłości gier fabularnych.

GameStar: Jak trafiłeś do branży gier?

Star Long

Star Long

Starr Long: W 1992 r. ukończyłem studia na kierunku nauk teatralnych. Potem imałem się prac dorywczych w teatrach w Austin i okolicach, starając się zdobyć jakąś posadę. Ale nieregularne zarobki nie szły w parze z moim trybem życia. Kiedyś znalazłem w gazecie ogłoszenie, w którym poszukiwano testerów gier. Przypuszczałem, że chodzi o jakiś psychologiczny eksperyment organizowany przez uniwersytet. Okazało się jednak, że za ogłoszeniem kryła się firma Origin. Zatrudnili mnie z miejsca. Harowałem, osiągając z czasem coraz wyższe pozycje. Poznałem Richarda Garriotta.

GameStar: Jaką grę stworzyłbyś, mając do dyspozycji nieograniczony budżet i czas?

Ultima Underworld 2 Po ukończeniu studiów Starr załapał się na kontrolera jakości w firmie Origin, gdzie przetestował między innymi tę klasyczną grę RPG.

Ultima Underworld 2 Po ukończeniu studiów Starr załapał się na kontrolera jakości w firmie Origin, gdzie przetestował między innymi tę klasyczną grę RPG.

Starr Long: Zbudowałbym światową infrastrukturę sieciową na poziomie LAN. Umożliwiałaby stworzenie gry online ze wszystkimi efektami - na przykład komunikacją głosową między graczami, superrealistyczną fizyką, dynamicznym otoczeniem itd.

GameStar: Kiedyś pracowałeś wyłącznie nad grami dla jednego gracza, jednak obecnie projektujesz tylko wieloosobowe gry online. Dlaczego?

Starr Long: Gry zostały wynalezione po to, aby ludzie spotykali się i rozmawiali. Gry komputerowe oderwały nas od tego. Na szczęście dzięki grom online możemy się spotkać w Internecie. Niestety, bardzo trudno stworzyć na czas udaną grę do trybu multiplayer. Zabierając się do projektu gry singleplayer, trzeba liczyć się, że prace potrwają około 18 miesięcy. Przygotowanie gry online trwa dwukrotnie dłużej.

GameStar: Czy sądzisz, że coraz bardziej popularnym grom online uda się całkowicie wyprzeć z rynku pozycje przeznaczone dla jednego gracza?

Ultima Online W roli "reżysera" Long był współodpowiedzialny za projekt, który okazał się najbardziej żywotną, komercyjną grą internetową.

Ultima Online W roli "reżysera" Long był współodpowiedzialny za projekt, który okazał się najbardziej żywotną, komercyjną grą internetową.

Starr Long: W żadnym razie! Równie dobrze można byłoby postawić hipotezę, że telewizja zastąpi filmy kinowe. Tymczasem stanowią zupełnie inny rodzaj rozrywki. W grze solowej stoisz w centrum wydarzeń i jesteś jedynym bohaterem. Takich wrażeń nie zapewni ci na razie żaden tytuł online. Pozycje, takie jak The Sims czy wszystkie części GTA, które odniosły zadziwiająco duże sukcesy rynkowe, dowodzą, że ciągle będą pojawiać się wspaniałe gry dla jednego gracza.

GameStar: Czy patrząc z perspektywy czasu na królika doświadczalnego, jakim była Ultima Online, zrobiłbyś coś inaczej?

Starr Long: Żałuję, że chciałem wyposażyć Ultimę w zbyt wiele atrakcji technicznych. Uniemożliwiło to stworzenie optymalnego wyważenia gry. Ponadto powinienem był stosować bardziej rygorystyczne metody testowania. W ten sposób uniknęlibyśmy wielu początkowych problemów ze stabilnością i słabą wydajnością serwera.

GameStar: Zaskoczyło nas raptowne zawieszenie prac nad Ultimą Online 2. Czy uważasz ten krok za rozsądną decyzję producenta?

Ultima Online 2 Projekt, w którym Starr ma stanowisko kierownika, nie zostanie ukończony. Producent EA przerwał niespodziewanie prace nad na wpół gotową grą.

Ultima Online 2 Projekt, w którym Starr ma stanowisko kierownika, nie zostanie ukończony. Producent EA przerwał niespodziewanie prace nad na wpół gotową grą.

Starr Long: Rozczarowało mnie nagłe wstrzymanie projektu. Pracę w EA uważam za zamknięty fragment mojego życia. Ale była dla mnie pouczającym doświadczeniem. Korzystam z niego podczas udoskonalania obecnego projektu.

GameStar: Czy istnieje - przynajmniej teoretyczna - szansa, że kiedyś wznowisz pracę nad serią Ultima Online?

Starr Long: Uwielbiamy Ultimę. Ona kształtowała kariery: moją i Richarda. Ale prawa do niej należą do Electronic Arts. Dopóki to się nie zmieni, nie możemy kontynuować tego projektu.

GameStar: W Austin roi się od byłych pracowników firmy Origin, którzy obecnie działają w innych firmach. Czy zdarza się wam czasami spotykać na piwku?

Starr Long: Raczej rzadko. Chociaż kilka miesięcy temu jadłem obiad z Harveyem Smithem (Ion Storm Austin). To zabawne, że na targach, takich jak E3, widzimy się częściej niż w Austin.

GameStar: Chciałbyś powiedzieć graczom coś od siebie?

Starr Long: Oceniajcie tytuły sami. Nie wierzcie ślepo temu, co piszą i mówią eksperci od gier.

Krótka piłka, czyli o cieście i reflektorach

  • Twoja pierwsza gra komputerowa? Halowy Pong, Wizardry i Ultima 4 na peceta.

  • Jakie gry zabrałbyś na bezludną wyspę? Diablo II (PC), Tony Hawk's Pro Skater 4 (PS2), GTA: Vice City (PS2).

  • Ulubiona gra sieciowa? Diablo II.

  • Na jaką grę najbardziej czekasz? Na następną GTA i City of Heroes.

  • Twoja ulubiona witryna internetowa? Kiedyś była to http://cdnow.com , lecz potem zeszła na psy. Obecnie http://www.google.com

  • Twój ukochany film? Ex aequo 2001: Odyseja kosmiczna oraz Withnail and I.

  • Ulubiony serial w TV? The Daily Show

  • Ulubiona muzyka? Jane's Addiction, Flaming Lips, Built to Spill, David Bowie, Jurassic 5, Outkast, Radiohead.

  • Ulubiona potrawa? Krewetki i tort rumowy mamy na urodziny.

  • Najlepsza decyzja w życiu? Podjąłem ją w 1992 roku, rozpoczynając pracę w Origin jako tester gier.

  • Hobby niezwiązane z komputerami? Oświetlanie sceny dla kapeli moich przyjaciół ( http://www.goddrivesgalaxy.com ).

  • Co masz w lodówce? Piwo, wodę, sałatkę i... papierosy.

Historia - Co zrobił?

1992 - Testował gry Ultima Underwordl 2, Ultima 8, Strike Commander, Privateer i Pacific Strike w rirmie Origin

1995 - Rozpoczyna pracę nad Ultima Online

1997 - Premiera gry Ultima Online

2001 - Zaprzestaje pracy nad projektem Ultima Online 2. Opuszcza Origin, aby założyć Destination Games wspólnie z Richardem i Robertem Garriottami


Zobacz również