Prezentacja w mediach

Coraz częściej w poszukiwaniu nowych metod reklamy firmy szefowie firm lub przedstawiciele kadry menedżerskiej występują w radiu lub telewizji, aby osobiście budować wizerunek firmy czy produktu.

Coraz częściej w poszukiwaniu nowych metod reklamy firmy szefowie firm lub przedstawiciele kadry menedżerskiej występują w radiu lub telewizji, aby osobiście budować wizerunek firmy czy produktu.

Często wystąpienia te przynoszą jednak szkodę. Media rządzą się bowiem odmiennymi regułami od normalnego, biznesowego życia. Oto kilka podstawowych rad, które pomogą uniknąć wpadki.

1. DLACZEGO JA? Jeśli ktoś zaprasza Cię do programu albo poprosi o udzielenie wypowiedzi lub wywiadu, zawsze najpierw zastanów się, dlaczego właśnie Ciebie wybrał, bo to pozwoli na rzetelne przedstawienie informacji

2. SCENARIUSZ Przed wywiadem lub programem zapoznaj się dokładnie ze scenariuszem: tj. tematem, czy będziesz sam, czy będą także inni uczestnicy. Pamiętaj, to nie jest wywiad prasowy, który możemy autoryzować, to media elektroniczne, gdzie emitowane jest dokładnie to, co powiedzieliśmy, lub niedokładnie, bo wyrwane z kontekstu, dlatego dobór słów jest niezwykle ważny.

dr Hanna Ceglińska-Leśnodorska

dr Hanna Ceglińska-Leśnodorska

3. RADIO Jeżeli zakres tematyczny jest szeroki, a wypowiedź dotyczy programu radiowego, wcześniej przygotuj sobie na fiszkach materiały. Nagraj kilka swoich wypowiedzi na tematy, które mogą zostać poruszone i posłuchaj, czy co chwila nie "mówisz": "ehm", "aha", "yyy" lub czy nie chrząkasz. Wytrąca to słuchającego z równowagi.

4. BĄDŹ CZUJNY! Jeśli jesteś jedynym uczestnikiem programu lub udzielasz wywiadu, nigdy nie daj się uśpić łagodnością dziennikarza albo tym, że wszystko idzie dobrze, bo zostaniesz gwałtownie zaskoczony jakimś pytaniem.

5. STRESZCZAJ SIĘ Staraj się mówić krótko i na temat. Nigdy nie powtarzaj pytania na początku wypowiedzi, od razu przechodź do meritum. Jest to odwrotność codziennej praktyki. W mediach najpierw przedstawiamy swój punkt widzenia, a potem go uzasadniamy, a nie odwrotnie, jak to jest w zwyczaju w rozmowach czy negocjacjach. Bo jeśli ktoś Ci przerwie, to wtedy nie powiesz, co myślisz na dany temat. Nie przekrzykuj się z rozmówcami, bo i tak przekaz jest nieczytelny, a wychodzisz na pieniacza. Staraj się unikać bezpośredniego ataku, konfrontacji.

6. MOWA CIAŁA Tak wielu lekceważy ten istotny element wizerunku, mówiąc: "ważne jest to, co mam do powiedzenia, a nie mój wygląd". Nic bardziej błędnego. Ludzie odbierają sygnały płynące z naszej postawy. Jeśli stoisz, nie kiwaj się w tył i w przód - to bardzo przeszkadza w odbiorze. Ręce powinny być ułożone swobodnie wzdłuż ciała. Gdy siedzisz, ściągnij mocno łopatki do tyłu i lekko wychyl się do przodu, nogi staraj się trzymać razem. ĺwicz takie pozycje, aby przed kamerą nie czuć się sztywno.

7. LUSTRO Najlepszy przyjaciel człowieka występującego w TV. Zawsze poćwicz przed lustrem mówienie na temat, który masz wygłaszać. Patrz, jakie robisz miny! Fatalnie wygląda wznoszenie oczu do góry. Z kolei patrzenie prosto w kamerę może sprawić, że będziesz wyglądać jak manekin. Poważna mina nie zda egzaminu przed kamerą. Uśmiechaj się. Nie gestykuluj przesadnie, czasami dla podkreślenia jakiejś kwestii można lekko posłużyć się gestykulacją. Przed samym wejściem na wizję "rozciągnij usta", wymawiając przesadnie litery A, O, U.

8. WIZAŻ Kamera nie lubi brudnych brązów, mocnych barw. Każdy jasny kolor doda kilka kilogramów (ważne dla kobiet!). Nie ma nic gorszego niż zadarta spódnica przy zakładaniu nogi na nogę. Jeśli jesteś mężczyzną, nie bój się makijażu. Skóra ludzka ma tendencję do świecenia się; nieupudrowana twarz wygląda fatalnie. Jeśli masz łysinę, domagaj się, aby i ją przypudrować. Kobiety nie powinny przesadzać z makijażem. Dla wszystkich jedna rada: coś "czerwonego małego" w garderobie spowoduje, że będziesz przyciągać uwagę.

Autorka jest dziennikarzem, producentem TV i właścicielem Agencji Promocji Luiza. Od 18 lat zajmuje się między innymi kreacją wizerunku.


Zobacz również