Producenci sprzedali ponad 200 mln komputerów

Światowy rynek komputerów w roku 2005 rósł w tempie dwucyfrowym - wynika ze wstępnych szacunków firm analitycznych. Według Gartnera, na światowy rynek trafiło w 2005 roku 218,5 mln komputerów, natomiast IDC szacuje liczbę sprzedanych pecetów na 208,6 mln sztuk.

Wstępne wyniki pokazują, że obawy o spowolnienie sprzedaży na razie okazały się przedwczesne - uważa Loren Loverde, analityk IDC. Dostawy komputerów w 2005 r., zdaniem IDC wzrosły o 16,4 proc. Według Gartnera wzrost wyniósł 15,3 proc.

Z wyliczeń Gartnera wynika, że najwięcej komputerów w 2005 r. trafiło w region EMEA - 72,6 mln o 17,1 proc. więcej niż rok temu. Region obejmujący Europę, Bliski Wschód oraz Afrykę wyprzedził o kilka milionów urządzeń rynek USA, gdzie producenci sprzedali 62,2 mln komputerów, co stanowi wzrost o 7,5 proc. Gartner podaje także, że najdynamiczniej sprzedaż rosła jednak w regionie Azji i Pacyfiku (bez Japonii) oraz Ameryki Łacińskiej, gdzie wzrosła o 26 proc. Motorem wzrostu był coraz większy popyt na komputery w Chinach, Indiach i krajach Ameryki Południowej.

Światowy rynek PC w roku 2005 według Gartnera i IDC

Światowy rynek PC w roku 2005 według Gartnera i IDC

Największym dostawcą komputerów jest Dell, który prowadzi w zestawieniach obydwu firm analitycznych. Według Gartnera jego dostawy sięgnęły 36,8 mln sztuk( udział rynkowy na poziomie 16,8 proc.), według IDC 37,7 mln sztuk (18,1 proc.).

Pozycję wicelidera zajmuje Hewlett-Packard. Na trzecim miejscu, po przejęciu działu PC IBM plasuje się Lenovo. Kolejne miejsca zajmują Acer oraz Fujitsu/Fujitsu Siemens.

Jak informowaliśmy wcześniej, IDC prognozuje, że światowy rynek komputerowy czeka w tym roku wzrost na poziomie 10,5 proc. - na rynek trafi 229,5 mln komputerów.

- W 2006 r. ilościowy wzrost w segmencie desktopów sięgnie 9,9 proc., notebooków - 30,34 proc., zaś serwerów x86 - 16,1 proc. - szacuje Jarosław Smulski, analityk IDC Poland. Niebawem będą znane wyniki sprzedaży w IV kw. 2005 opracowanie przez polski oddział IDC.


Zobacz również