Profesjonalne karty graficzne

Wybranie odpowiedniej karty graficznej może być prawie tak trudne, jak wybranie stacji roboczej, na której ma ona pracować. Digit pomoże ci przejść przez to pole minowe.

Wybranie odpowiedniej karty graficznej może być prawie tak trudne, jak wybranie stacji roboczej, na której ma ona pracować. Digit pomoże ci przejść przez to pole minowe.

Grafika jest ważna dla wszystkich użytkowników komputerów: im szybsza, tym bardziej jesteś produktywny. Ale różne prace wykonywane na komputerze wymagają różnego rodzaju wydajności.

Na przykład animator 3D ma zupełnie inną listę kryteriów dotyczących grafiki niż osoba zajmująca się montażem wideo. Generalna klasyfikacja powinna być rozpoczęta od podziału na te dwa rynki. Artysta grafik potrzebuje szybkości ponad wszystko, podczas gdy w pracy z materiałem wideo (lub grafiką dwuwymiarową) o wiele ważniejsza jest rozdzielczość i płynność niż możliwość obracania trójwymiarowego zrenderowanego obiektu w czasie rzeczywistym.

Ale nie wszystko jest takie proste, jak się wydaje. Rynek nie zawsze radzi sobie z trudnymi przypadkami. Często można spotkać się z zaklasyfikowaniem przez producentów kart ich produktów do konkretnego rynku oraz przeczytać wyniki pomiarów prędkości wykonane programem, który jest "standardem w branży". Ale tak naprawdę informacje te oparte są głównie na porównaniu prędkości zegara procesora graficznego i innych parametrów technicznych. W rzeczywistości wydajność kart nie wzrasta zwykle liniowo, w zależności od wzrostu parametrów. Zmienia się w zależności od bardzo wielu czynników, które występują podczas pracy.

W naszych testach jedynym programem testującym wydajność, z którego korzystaliśmy, był Cinebench firmy Maxon (ten bezpłatny program bazowany jest na Cinema 4D).

To prosty test, który dostarcza łatwe do usystematyzowania wyniki. Program najpierw wykonuje pomiar bez sprzętowej akceleracji, a później ten sam test z wykorzystaniem sprzętowej akceleracji OpenGL. Wykonywane są dwa testy OpenGL. W pierwszym sprzętowo przyspieszane są tylko obliczenia geometryczne (obliczenia światła wykonywane są programowo), drugi test w całości bazuje na przyspieszeniu sprzętowym. Na koniec podawane są wyniki, o ile razy szybciej działa przyspieszenie sprzętowe od obliczeń programowych.

Tykanie zegara

Szybkość kart graficznych w 3D zależy od bardzo wielu czynników, w związku z czym podanie ogólnej wartości nie obrazuje stanu rzeczywistego. Podstawowym parametrem jest częstotliwość taktowania zegara procesora graficznego GPU (Graphics Processing Unit), ale wydajność karty bardzo zależy też od innych modułów: pamięci RAM, przepustowości, implementacji standardu OpenGL w aplikacjach 3D. GPU może osiągnąć maksymalną wydajność tylko wtedy, gdy wszystkie te elementy współgrają. Możesz to łatwo zaobserwować: weź dwie karty graficzne, jedną z bardzo dużą ilością pamięci RAM i drugą, z niezbyt wystarczającą. Otwórz obiekt w 3D, zdejmij mu tekstury i poobracaj nim. Później nałóż wiele dużych tekstur i znów spróbuj poobracać. Nasze testy pokazały jednak, że też nie do końca jest to takie proste.

Do testów teksturowania wykorzystaliśmy program Maya, w którym przygotowaliśmy dwa testy. Pierwszy z nich zawierał 10 tekstur po 16 MB każda, drugi - 40 tekstur. W tym przypadku zadanie wymagało ponad 480 MB dostępnej pamięci RAM, tak więc karty, które miały mniej pamięci, musiały korzystać z wolniejszej pamięci systemowej.

Przy obróbce wideo bardzo ważna jest możliwość podłączenia więcej niż jednego monitora. W tę niszę trafił Matrox.

Właściwie to z powodu kiepskiej wydajności 3D kart Parhelia nie może stawać w szranki z NVidią czy 3Dlabs na rynku aplikacji 3D, ale możliwość podłączenia nie dwóch, ale trzech monitorów, stawia tę kartę daleko poza konkurencją. Ponieważ jest też możliwość podłączenia monitora PAL, karta Matroksa oferuje montażystom wideo możliwość wielu konfiguracji z właściwym podglądem edytowanego materiału za o wiele mniejszą cenę, niż to do tej pory bywało.Nigdy nie było lepszego momentu na kupno nowej karty graficznej przez graczy. Na rynku jest ich mnóstwo i z powodzeniem kilka wydajnością sięga poziomu profesjonalnych kart 3D. Bazowana na procesorze NVidia GeForce FX karta Asusa oferuje oszałamiającą wydajność za bardzo dobrą cenę.

Czego nie dostaniesz, to gwarancja, że karta ta będzie stabilnie działała ze wszystkimi profesjonalnymi aplikacjami 3D.

GeForce FX także nie ma tych samych funkcji programistycznych, jak przeznaczony do prac graficznych chip Quadra od NVidii.


Zobacz również