Profesjonalne ujęcia filmowe

Problem ze sfilmowaniem trudnych lub niemożliwych do realizacji ujęć możemy rozwiązać korzystając z kolekcji gotowych ujęć filmowych, zapisanych na płytach CD.

Problem ze sfilmowaniem trudnych lub niemożliwych do realizacji ujęć możemy rozwiązać korzystając z kolekcji gotowych ujęć filmowych, zapisanych na płytach CD.

Podobnie jak w kolekcji profesjonalnych zdjęć przeznaczonych na potrzeby poligrafii, również ujęcia filmowe są oferowane na zasadach "royalty free", czyli po zakupie można ich używać bez ograniczeń. Głównym odbiorcą ujęć filmowych są rozmaite studia, zajmujące się produkcją telewizyjną i reklamową, które zmuszone do zastosowania konkretnego ujęcia, nie muszą się już martwić i tracić cennego czasu na ich realizację, ale mogą skorzystać z gotowego, i co należy podkreślić, profesjonalnie zrealizowanego ujęcia.

Do najbardziej znanych kolekcji ujęć filmowych należy Artbeats Digital Film Library, http://www.artbeats.com ; Digital Vision Motion, http://www.digitalvisiononline.com ; oraz EyeWire Footage, http://www.eyewire.com .

W większości zawierają one charakterystyczne i niepowtarzalne ujęcia filmowe, choć w kilku wypadkach kolekcje są tematycznie zbliżone, proponując tylko nieco inne podejście do tematu. Ujęcia filmowe zostały przygotowane przez profesjonalistów z branży filmowej, w tym przez wielu specjalizujących się w efektach specjalnych. Znaczną część kolekcji stanowią ujęcia o tematyce przyrodniczej i związane ze światem otaczającym człowieka. Przedstawiają płynącą wodę, płonący ogień, wybuchy i efekty pirotechniczne, burze i wyładowania atmosferyczne, ruchy chmur, słońca, księżyca, elementów mechanicznych, zabrudzeń i uszkodzeń taśmy filmowej, podróży kosmicznych, elektroniki, roślin, zwierząt itp. Wiele ujęć, szczególnie przyrodniczych, realizowano techniką poklatkową, tzw. timelapse, co w efekcie dało przyśpieszony ruch, np. zachodzącego słońca lub rozwijającego się pąku kwiatu.

Aby zapewnić wysoką jakość, wiele ujęć realizowano przy użyciu taśmy filmowej 35 mm lub 16 mm. Do realizacji niektórych z nich z kolekcji Artbeats wykorzystano kamery cyfrowe HDCAM, Digital Beta oraz DV. Ponadto wiele, głównie abstrakcyjnych, wygenerowano komputerowo, używając profesjonalnego oprogramowania. Ujęcia filmowe zapisane są w typowej dla systemu PAL pełnej rozdzielczości telewizyjnej D1, tj. 720 x 576 punktów (dostępne są również wersje dla systemu NTSC 720 x 486 punktów). W przypadku kolekcji firmy Artbeats dodatkowo część z nich zrealizowana jest w rozdzielczości HD, czyli 1920 x 1080 punktów. Ujęcia filmowe dostarczane są na płytkach CD-ROM, zapisanych w formacie hybrydowym, dzięki czemu mogą być odczytywane przez użytkowników systemów Windows i Macintosh. Do zapisu plików z ujęciami zastosowano powszechnie używany format QuickTime z kompresją Photo-JPEG o niskim stopniu kompresji, która gwarantuje zachowanie bardzo wysokiej jakości obrazu. Większość obecnie używanego oprogramowania przeznaczonego zarówno do edycji, jak i postprodukcji ma wbudowaną obsługę tego formatu. Każda kolekcja zawiera od kilku do kilkudziesięciu ujęć, trwających od kilku sekund do blisko minuty. Niektóre zostały wykonane w taki sposób, aby mogły być zapętlone i odtwarzane bez ograniczeń czasowych. Wiele zawiera dodatkowo ujęcia zapisane w postaci alfa masek do kompozycji ułatwiających późniejsze kluczowanie obrazu i dalszy montaż. Szybki przegląd ułatwiają przykładowe ujęcia zapisane w niższej rozdzielczości, np. 160 x 120 punktów.

Na stronach WWW producentów i dystrybutorów znajdują się dokładne opisy oraz przykładowe ujęcia w niskiej rozdzielczości, ułatwiające ich wyszukanie i sprawdzenie.


Zobacz również