"Programowanie mam po prostu we krwi"

Marek Spanel o swoich planach, sztucznej inteligencji oraz światach fantasy. Szef czeskiego studia Bohemia Interactive to jeden z pierwszych wschodnioeuropejskich twórców, który osiągnął światowy sukces dzięki nowatorskiej strzelaninie FPP - Operation Flashpoint.

Marek Spanel o swoich planach, sztucznej inteligencji oraz światach fantasy. Szef czeskiego studia Bohemia Interactive to jeden z pierwszych wschodnioeuropejskich twórców, który osiągnął światowy sukces dzięki nowatorskiej strzelaninie FPP - Operation Flashpoint.

GameStar: Jak trafiłeś do branży gier?

Marek Spanel

Marek Spanel

Marek Spanel: Wspólnie z bratem Ondrejem byliśmy zafascynowani grami i sami chcieliśmy tworzyć własne. Już w 1985 roku podjęliśmy pierwsze próby programowania w Basicu na komputerze TI 99/4. Kolejne kroki stawialiśmy na Atari. Programowanie mam po prostu we krwi.

GameStar: Czy masz jakieś plany odnośnie do swoich przyszłych projektów?

Marek Spanel: Chcielibyśmy zrobić tytuł z zwiększą liczbą elementów fabularnych - oczywiście mieszczący się w gatunku militarnych strzelanek. Dodatkowo chcielibyśmy dać graczom więcej swobody, szczególnie jeśli chodzi o tworzenie postaci oraz interakcję ze światem gry.

GameStar: Co odpowiadasz ludziom, którzy krytykują Operation Flashpoint od strony militarnej?

Poseidon: Już w 1997 r. Marek pracował nad silnikiem 3D, który był w stanie odwzorowywać olbrzymie wyspy - pierwowzór późniejszej Operation Flashpoint.

Poseidon: Już w 1997 r. Marek pracował nad silnikiem 3D, który był w stanie odwzorowywać olbrzymie wyspy - pierwowzór późniejszej Operation Flashpoint.

Marek Spanel: W żadnym wypadku nie chcemy gloryfikować wojny i brutalności, ale wojny się zdarzają. Są częścią naszego świata. Dlaczego zatem nie można pokazać ich w grze? To dokładnie tak samo, jak w przypadku książek lub też filmów.

GameStar: Jak sądzisz, dlaczego strzelanki wojenne są tak popularne?

Marek Spanel: Szczerze mówiąc, nie mam pojęcia. Być może chodzi o to, że wojsko ma dzisiaj inne znaczenie i stało się na swój sposób cool.

GameStar: Silnik wykorzystany w Operation Flashpoint nadaje się do tego, aby pokazać olbrzymie bitwy, takie jak w Battlefield 1942. Co o tym sądzisz?

Marek Spanel: Dla nas wciąż najważniejszy jest dobry tryb singleplayer niż różne warianty multiplayera. Uważamy, że większość ludzi nie ma czasu ani możliwości, by dłuższy czas siedzieć w Internecie. Choć, oczywiście, mamy na uwadze on-line'owy aspekt gry.

GameStar: Czy zastanawiałeś się już nad innym scenariuszem gry?

Operation Flashpoint: Znakomita taktyczna gra akcji stała się przełomem. Wcielałeś się w żołnierza i brałeś udział w fikcyjnej wojnie.

Operation Flashpoint: Znakomita taktyczna gra akcji stała się przełomem. Wcielałeś się w żołnierza i brałeś udział w fikcyjnej wojnie.

Marek Spanel: Szczęśliwie większość osób, które pracowały nad Operation Flashpoint, to prawdziwi fani gier RPG. Dlatego właśnie chcielibyśmy tworzyć także gry innego typu, a nie tylko militarne. Ale nasze wizje idą znacznie dalej. Myślimy o scenariuszach, w których krajobraz i otoczenie zmieniają się, rośliny rosną i tak dalej. Jednak ze względu technologicznych będziemy musieli poczekać z tymi pomysłami jeszcze kilka lat.

GameStar: Jaką grę chciałbyś zrealizować, gdybyś dysponował nieograniczonym czasem i środkami?

Marek Spanel: Byłaby to gra online osadzona w realiach fantasy, w której każda gałąź, każde drzewo, nawet włos zostałby perfekcyjnie odwzorowany. Powstałby quasi prawdziwy, ciągle się zmieniający, świat fantasy.

GameStar: Co, twoim zdaniem, będzie następnym dużym krokiem w rozwoju gier komputerowych?

Resistance: W tym dodatku do Flashpointa znalazło się osiem nowych rodzaji broni i cztery pojazdy. A także ciekawa dodatkowa kampania do gry.

Resistance: W tym dodatku do Flashpointa znalazło się osiem nowych rodzaji broni i cztery pojazdy. A także ciekawa dodatkowa kampania do gry.

Marek Spanel: Logiczne, że grafika będzie stawała się coraz bardziej realistyczna. Jednak rzeczywiście dużym wyzwaniem, które nas czeka, jest sztuczna inteligencja. Kiedyś będziemy w stanie stworzyć inteligentnych bohaterów niezależnych, z którymi będziemy prowadzić rozmowę, jakby byli naszymi sąsiadami.

GameStar: Co było najbardziej niezwykłe w twojej karierze?

Marek Spanel: Cóż, dla Operation Flashpoint porzuciłem moją wcześniejszą pracę bez gwarancji, że projekt zakończy się sukcesem. I nagle stał się on obłędnie dochodowy. Teraz mamy już znacznie większy zespół, własne studio animacji (Motion-Capturing) i możemy robić zdecydowanie lepsze gry.

GameStar: Co chciałbyś powiedzieć graczom?

Marek Spanel: Może to: gry są wciągające, dostarczają znakomitej rozrywki, ale pamiętajcie, że są ważniejsze rzeczy na świecie.

Historia - Co zrobił?

1985 - Pierwsze próby programowania na komputerze TI 99/4

1991 - Invasion from Aldebaran (Atari ST)

1994 - Gravon (Atari Falcon)

1999 - Założenie Bohemia Interactive

2001 - Operation Flashpoint

2004 - Operation Flashpoint 2 (w planach)

Rycerze, piwo i Władca pierścieni

  • Twoja pierwsza gra komputerowa? Rescue on Fractalus.

  • Trzy gry, które zabrałbyś na bezludną wyspę? Operation Flashpoint, Arcanum oraz najnowszą część serii FIFA.

  • Twoja największa gra - rozczarowanie? Kolejne części Tomb Raidera.

  • Na jaką grę teraz czekasz? Duke Nukem Forever.

  • Twoja ulubiona witryna internetowa? http://www.google.com

  • Twój ukochany film? Amistad oraz The Wall.

  • Ulubiona gra sieciowa? Dark Age of Camelot.

  • Ulubiony serial? Nie mam, rzadko oglądam telewizję.

  • Najlepszy dzień w twoim życiu? Mój ślub.

  • Ulubiona muzyka? Pink Floyd.

  • Ulubiona książka? Władca pierścieni.

  • Hobby niezwiązane z komputerami? Długie wypady w góry.

  • Wymarzona praca niezwiązana z komputerami? Zostać średniowiecznym rycerzem.

  • Co masz w lodówce? Na wszelki wypadek zawsze piwo.


Zobacz również