Programy z dolnej półki

Oczywiście, mimo drobnej niejasności w tytule, nie chodzi tu o programy przecenione, stojące na dolnej półce z racji swojej niedoskonałości. Wręcz przeciwnie! Chodzi po prostu o programy dla najmłodszych, którzy do Quake'a czy Warcrafta jeszcze nie dorośli, a na wyższe półki na razie nie sięgają. W programach tych nie ma przemocy czy brutalności, wyrabiają w małych dzieciach takie cechy, jak wrażliwość, ciekawość, chęć poznawania świata oraz, co najważniejsze, pobudzają intelektualnie.

Oczywiście, mimo drobnej niejasności w tytule, nie chodzi tu o programy przecenione, stojące na dolnej półce z racji swojej niedoskonałości. Wręcz przeciwnie! Chodzi po prostu o programy dla najmłodszych, którzy do Quake'a czy Warcrafta jeszcze nie dorośli, a na wyższe półki na razie nie sięgają. W programach tych nie ma przemocy czy brutalności, wyrabiają w małych dzieciach takie cechy, jak wrażliwość, ciekawość, chęć poznawania świata oraz, co najważniejsze, pobudzają intelektualnie.

Pierwszą dużą, widoczną na pierwszy rzut oka grupę produktów stanowi rodzina Optimusa Pascala. Weźmy do ręki stojące najbliżej pudełko - to "Marzenia Złotej Rybki" - multimedialna, interaktywna bajka, nie tylko dla dzieci, co zaznacza producent. I ma rację! Program jest rzeczywiście adresowany do najmłodszych, ale i dorośli będą mieli mnóstwo zabawy. Dobrze wszystkim znany głos Piotra Fronczewskiego przedstawia nam świat marzeń złotej rybki. Tu wszystko porusza się, skacze, wydaje różne dźwięki, przepływa, odpływa! Jednym słowem - multimedia!

Jeśli macie już dość naszej rybki, sięgamy po następny produkt. Są to "Urodziny Prosiaczka" - tradycyjna bajka w nowoczesnej formie. Niestety! Rybka przerasta prosiaczka dosłownie we wszystkim! I wcale nie chodzi tu o to, że prosiaczek jest po prostu świnią. Nie jesteśmy zwierzęcymi rasistami. Największą krzywdę wyrządzili biednemu prosiaczkowi graficy, którzy narysowali go chińskimi kredkami świecowymi! Nic innego nie tłumaczy kreski grubej na pół centymetra. Sama zabawa jest dosyć interesująca, choć myślę, że nawet małe dziecko po dłuższym obcowaniu z programem będzie znudzone. Największym plusem prosiaczka jest to, że głosu użyczyła mu Anna Dymna, ale to już bardziej zainteresuje rodziców.

Po niezbyt ciekawym prosiaczku, biorę do ręki następne pudełko. Tym razem doskonała jakość. Jest to "Multimedialne la, la, la", czyli piosenki z całego świata. Tak dobrego produktu nie oglądałem dawno. Jest to pierwszy multimedialny śpiewnik dla najmłodszych. Możemy wysłuchać piosenek z całego świata, klikając na poszczególne kraje. Utworów słuchamy, oglądając teledyski, patrząc na nuty, możemy sami śpiewać odtwarzając akompaniament, zamieszczone są polskie tłumaczenia wszystkich utworów! Zabawę będą mieli wszyscy - od bobasa po dziadka. Wszystkim polecam doskonałą Katiuszę, której MUSICIE posłuchać (przygrywa tam świetna harmoszka!). Co dalej?

Oto "Multimedialny świat Jana Brzechwy" firmy Young Digital Poland. Jest to pierwsza próba przedstawienia dorobku tego znakomitego poety w formie elektronicznej. Niewątpliwie trudne zadanie. Od strony graficznej wszystko przedstawia się bez zarzutu. Pastelowe kolory, ładne animacje, podczas czytania wiersza możemy klikać na dowolne przedmioty, z których niektóre poruszają się. Niestety, interpretacja wierszy wydaje mi się zbyt mdła i bez życia. A szkoda, bo głosu udzielają tak znakomici aktorzy, jak Joanna Trzepiecińska i Wojciech Malajkat. Piosenki śpiewają ponadto Majka Jeżowska, Elżbieta Adamiak, Lora Szafran, Grażyna Łobaszewska i Mieczysław Szcześniak. Istny gwiazdozbiór, ale jednak czegoś w tym programie zabrakło.

Z kolejnego programu patrzą na mnie charakterystyczne, niebieskie postacie. To oczywiście Smurfy. Firmy Mirage i IPS wspólnymi siłami wydają, na licencji francuskiego Infogrames, serię "Multimedialne Warsztaty Edukacyjne". Na rynku dostępne są trzy części: "Kształty i kolory", "Myśl i pamiętaj" oraz "Cyferki i literki". Program jest przeznaczony dla dzieci w wieku od lat 3 do 6. Głównymi bohaterami są, oczywiście, znane wszędzie na świecie Smerfy. Tak doskonałego tłumaczenia na język polski nie ma żaden program dla dorosłych! Głosów Smerfom użyczają ci sami aktorzy, co w popularnym serialu. Pamiętacie książeczki do kolorowania? Teraz ich nie potrzebujecie! Program umożliwia drukowanie rysunków do malowania dla dzieci. Jest on profesjonalny pod każdym względem. Znajdziemy tu pełny, znany nam z "Dobranocki" świat sympatycznych Smerfów. Co tu dużo pisać, jest po prostu smerfnie!

Dalej jest jeszcze lepiej. To kolejna pozycja z serii żywych książek firmy Mediascape pt. "Królowa Śniegu". Tę ponadczasową, cudowną baśń przestawiono w sposób niezwykle sugestywny. Francuzi mają jednak niesamowite wyczucie klimatu! Idealnie nadaje się na długie zimowe wieczory w rodzinnym gronie. Przerazi Was do szpiku kości i wyciśnie niejedną łzę. Przejdźmy jednak do mniej wzruszających produktów.

"Między nami literkami" i "Matematyczne przygody" to dwa programy firmy Albion z serii "Edukacyjne programy dla dzieci". Przeznaczone są dla maluchów od 5 do 10 lat. Dwa poziomy trudności pozwalają dostosować program do odpowiedniego wieku. Program niezwykle sympatyczny, zdecydowanie bardziej przystępny od tradycyjnych "słupków" czy dyktanda.

Inną produkcją jest "Toon Works" firmy Techland. Jest to program dla dzieci do tworzenia komiksowych rysunków i prostych animacji. Łatwy w obsłudze, pozwala na nieskrępowane wykorzystanie własnej fantazji w tworzeniu dowolnych rysunków. Za pomocą myszki i kilku przydatnych funkcji programu, każdy może zostać młodym artystą-rysownikiem. W programie łatwo można wykonać tak przydatne projekty, jak kartki z życzeniami na Dzień Mamy, święta, urodziny czy Nowy Rok.

Na końcu półki jedna z największych na świecie firm produkujących gry i zabawki dla dzieci. Mowa tu o części koncernu Hasbro - Hasbro Interactive. Na razie na naszym rynku pojawiły się produkcje dla wszystkich: dużych, małych i tych zupełnie dorosłych. Są to znane z klasycznych, niemultimedialnych wydań, gry: Monopol, Ryzyko i Bitwa Morska. Niezaprzeczalną ich zaletą jest możliwość grania wieloosobowego. Nie ma praktycznie przedziału wiekowego, nadają się dla wszystkich. Dla bardziej zaawansowanych interesująca jest możliwość gry przez Internet.

Na tych produktach nasza półka się kończy. Nie znaczy to jednak, że są to wszystkie dostępne na rynku programy. Nie jest to nawet ich dziesiąta część! Wszelkiego typu produkcje dla dzieci zajmują coraz więcej miejsca w planach wydawniczych największych firm zajmujących się multimedialnymi programami. Dzięki temu do naszych rąk trafiają coraz lepsze produkty. Wybór jest niezwykle trudny, ale mam nadzieję, że ten krótki przegląd nieco go Wam ułatwi.

P.S. Firmy Mirage oraz Hasbro Interactive ufundowały dla naszych Czytelników nagrody w postaci kilku ww. programów. Możecie je wygrać w naszym świątecznym konkursie. Szczegóły znajdziecie na: http://www.cyberjoy.cyber.com.pl. Powodzenia!!!

Wymagania systemowe:

Do uruchomienie wszystkich opisanych produkcji wystarczy: procesor 486 DX2 100MHz, 8 MB pamięci RAM, CD-ROM 4x, karta dźwiękowa 8-bitowa, karta graficzna 1 MB, system operacyjny Windows 95.

Aby osiągnąć zamierzonej przez producenta jakość, polecam: procesor Pentium 133 MHz, 16 MB pamięci RAM, kartę dźwiękową 16-bitową oraz kartę graficzną 2 MB.


Zobacz również