Projektowanie witryn WWW we Flashu 5

Edytor Macromedia Flash przyczynił się do powstania wielu godnych uwagi witryn WWW, bowiem żaden inny program nie zapewnia jednocześnie możliwości tworzenia tak atrakcyjnych animacji, elementów interaktywnych i synchronizacji dźwięku.

Edytor Macromedia Flash przyczynił się do powstania wielu godnych uwagi witryn WWW, bowiem żaden inny program nie zapewnia jednocześnie możliwości tworzenia tak atrakcyjnych animacji, elementów interaktywnych i synchronizacji dźwięku.

Niestety posługiwanie się Flashem może być często frustrującym doświadczeniem. Skomplikowany interfejs wypełniony oknami dialogowymi ze sporą ilością 'klików' oraz ograniczona obsługa skryptów sprawiły, że uczucia projektantów stron internetowych wobec programu balansowały zawsze na granicy miłości i nienawiści. Oczywiście że we Flashu można robić fascynujące rzeczy, ale nie jest to takie proste.

Pomimo tego, że teoretycznie można korzystać z Flasha przy tworzeniu atrakcyjnych wizualnie i jednocześnie funkcjonalnych interfejsów, sam program może stać się jednak nawigacyjnym koszmarem. Spróbuj np. pokolorować za jednym razem kilka klipów filmowych (nie można), a przekonasz się dlaczego użytkownicy Flasha mieli zawsze mieszane uczucia wobec interfejsu swojego ulubionego edytora. Jednak poprawki wprowadzone do najnowszej wersji znacznie upraszczają i przyśpieszają wykonywanie nawet najbardziej żmudnych zadań. Flash 5 to bez wątpienia przełomowa wersja w historii aplikacji i prawie każdy zakątek programu doczekał się zmian - na czele z rewolucyjnymi usprawnieniami takimi jak wydajny interfejs, nowe narzędzia do rysowania, rozbudowane opcje zarządzania stroną czy niespotykane dotąd funkcje programistyczne. Wszystko to sprawia, że jednocześnie zaawansowani programiści flashowych witryn mogą poczuć się lepiej, a z drugiej strony program stał się też bardziej przyjazny dla początkujących entuzjastów tworzenia interaktywnych, multimedialnych stron WWW.

Panele i palety zamiast modalnych okien

Najczęściej używane panele i palety mogą pozostawać widoczne na ekranie

Najczęściej używane panele i palety mogą pozostawać widoczne na ekranie

Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą we Flashu 5 jest jego wygląd. Macromedia od nowa skonstruowała interfejs programu integrując go w większym stopniu ze swoimi pozostałymi produktami, co umożliwia nowym użytkownikom pakietów Macromedii wykorzystywać wiedzę o obsłudze jednej aplikacji w pracy z innymi programami. Oprócz tego, że nowy interfejs jest prostszy do opanowania, jest także bardziej wydajny - w większości dzięki niemal całkowitemu wyeliminowaniu niewygodnych modalnych okien dialogowych Flasha 4. Najczęściej wykorzystywane kontrolki i polecenia umieszczone są teraz w panelach oraz paletach z zakładkami, które cały czas mogą być widoczne na ekranie - podczas gdy modalne okna Flasha 4 musiały być otwierane za każdym razem, kiedy wystąpiła potrzeba zmian ustawień obiektu i zamykane przed wykonaniem jakiejkolwiek innej czynności. Panele natomiast pozwalają kontrolować i modyfikować parametry kilku obiektów jednocześnie, co oszczędza cenny czas niemal przy każdym zadaniu - od zmiany kroju czcionki w kilku blokach tekstu do modyfikowania kanałów alfa wszystkich elementów znajdujących się na scenie.

Panel preferencji pozwala wybrać opcję pracy ze ścieżką czasu znaną z Flasha 4

Panel preferencji pozwala wybrać opcję pracy ze ścieżką czasu znaną z Flasha 4

Macromedia usprawniła także ścieżkę czasu (timeline), która teraz jest znacznie bardziej intuicyjna niż w poprzednich wersjach np. można rozciągnąć warstwę klikając i przeciągając po prostu jej koniec, a w przeszłości należało najpierw kliknąć raz, poczekać aż kursor zamieni się w pudełko, a następnie kliknąć ponownie i przeciągnąć. Mając jednak świadomość, że nowa ścieżka czasu może sprawiać kłopoty projektantom nawykłym do pracy w starym stylu, Macromedia oferuje ustawienie w preferencjach programu, które 'restauruje' wygląd ścieżki czasu znany z poprzednich wersji Flasha.


Zobacz również