"Przeczytajcie mi moje prawa!"

Naruszenie praw konsumenckich może dotknąć każdego. Jak wynika z danych przytoczonych przez Federację Konsumentów, kategoria komputerów i sprzętu RTV zajęła w 2004 r. trzecie miejsce w rankingu najczęściej reklamowanych przez klientów towarów. W minionym roku Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie udzielił porad konsumenckich ponad 12,6 tys. osób, a kluby samej Federacji Konsumentów - ponad 120 tys. "Skargi konsumentów dotyczą z reguły wadliwości sprzętu bądź poszczególnych jego części/podzespołów, sprzedaży produktów (zwłaszcza części komputerowych) 'starych' pod względem technologicznym i niedostarczania instrukcji w języku polskim" - mówi Łukasz Wroński z Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK. W poniższym artykule radzimy, jak konsumenci powinni zadbać o swoje prawa, podajemy też odnośniki do stron stowarzyszeń ochrony praw konsumenckich i najważniejsze akty prawne z tego zakresu.

Przypadki naruszania praw konsumenckich można mnożyć - oto kilka przykładów, nadesłanych przez użytkowników do Federacji Konsumentów:

1.

Pewien użytkownik zamówił przez stronę WWW ogólnopolskiego sklepu komputerowego kartę graficzną. W specyfikacjach dystrybutor podał - GeForce 4 MX 440 PCI. Pierwszy zgrzyt - nabywca otrzymał zamówiony model, ale pod AGP. Zdziwiony, zadzwonił do centrali firmy, gdzie poinformowano go, że na stronie internetowej jest błąd, za który udzielający tej informacji nie odpowiada. Ponieważ wymiana karty na zgodną z PCI nie była możliwa, klient poprosił o inny model, o podobnej specyfikacji, w wersji PCI. Zaproponowano mu kartę Radeon 7000 - na przyjście przesyłki czekał miesiąc, po czym musiał pokryć jej koszty. Co więcej, karta wciąż nie była taka jak zamówiona, gdyż dysponowała 32 a nie 64 MB pamięci, a gwarancja opiewała nie na 24 ale tylko na 12 miesięcy... Tym razem użytkownik sam zaproponował dopłatę za wymianę karty na właściwą. W efekcie, wszystkie koszty związane z feralnym zakupem oszacował na ok. 500 zł, podczas gdy pierwotnie zakupiona przez niego karta warta była 200 zł mniej.

2.

Klient, także w sklepie internetowym, zakupił za ok. 400 zł odtwarzacz MP3. Po miesiącu urządzenie zepsuło się - nie odtwarzało plików. Użytkownik odesłał je więc do serwisu gwarancyjnego, po czym w otrzymywanej od sprzedawcy korespondencji e-mailowej był informowany, że sprzęt wciąż znajduje się w naprawie. Nieoczekiwanie, nabywcy zaproponowano wymianę sprzętu na inny model, ale bez funkcji dyktafonu (oferował ją poprzedni, zepsuty odtwarzacz). Klient odrzucił ofertę i zażądał zwrotu pieniędzy. Nr konta i dane osobowe podawał kilka razy, a sprzedawca zapewniał, że cała kwota dojdzie bez opóźnień. Mimo to, w 2 miesiące od wysłania odtwarzacza do serwisu, pieniądze jeszcze nie wpłynęły na konto, a przedstawiciele sklepu... przestali odpowiadać na e-maile i próby kontaktu za pomocą Gadu-Gadu...

3.

Na co skarżymy się najczęściej?

Ze statystyk Federacji Konsumentów wynika, że najczęściej klienci skarzą się na trudności w dochodzeniu roszczeń spowodowanych niezgodnością towaru z umową. Natomiast najczęściej reklamowanymi produktami są:

1. Obuwie.

2. Sprzęt AGD.

3. Komputery i sprzęt RTV.

4. Telefony komórkowe.

W przypadku usług, klienci najczęściej reklamują:

1. Usługi - remontowo-budowlane.

2. Samochodowe.

3. Bankowe.

4. Ubezpieczeniowe.

Klientka nabyła zestaw komputerowy za ok. 4 tys. zł. Miał on zostać wykorzystany w prowadzonej przez nią firmie. Po ok. 2 tygodniach pojawiły się problemy ze sprzętem, które nasiliły się do tego stopnia, że dalsza praca na nim nie była możliwa. Użytkowniczka zareklamowała komputer i odesłała go do serwisu. W wyniku naprawy, trwającej prawie 3 tygodnie, wymieniono płytę główną i pamięć. Po odesłaniu przez serwis sprzętu okazało się, że nie został podłączony kabel do CD-ROM. Komputer był zaplombowany, wobec czego nie można było samodzielnie podłączyć kabla. Co więcej, po 2 tygodniach powróciła główna wada sprzętu i komputer trzeba było powtórnie odesłać do naprawy. Klientka nabrała podejrzeń, co do rzeczywistych parametrów komputera, nie mogła tego jednak samodzielnie sprawdzić, gdyż obawiała się utraty gwarancji w wyniku 'rozplombowania' komputera.

Co ja mogę?

Prawa konsumentów nabywających wszelkiego rodzaju sprzęt elektroniczny i akcesoria komputerowe nie różnią się w żaden sposób od praw nabywców innych produktów. Ustawa z dn. 27 lutego 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 ze zm.), stanowiąca o prawach konsumentów, dotyczą sprzedaży wszystkich rzeczy ruchomych, w tym sprzętu elektronicznego (także zakupionego przez Internet). W Polsce istnieje kilka organizacji, pomagających osobom, które znalazły się w sytuacjach podobnych do wspomnianych powyżej - ich listę przytaczamy w ramce.

Polecamy:

Poniżej przedstawiamy organizacje zajmujące się kwestiami ochrony praw konsumentów. Zaznaczamy, że wszelkich informacji na temat ochrony tych praw oraz porad prawnych należy zasięgać przed złożeniem reklamacji.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - zajmuje się m. in. sprawowaniem kontroli nad przestrzeganiem przez przedsiębiorców praw dotyczących ochrony konkurencji i konsumentów.

Federacja Konsumentów

Federacja Konsumentów

Federacja Konsumentów - niezależna organizacja pozarządowa, której głównym celem jest ochrona indywidualnego konsumenta w Polsce. Obejmuje swoim zasięgiem całe terytorium Polski poprzez sieć ponad 50 klubów terenowych.

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich - ekspercka organizacja konsumencka, założona w celu rozwijania świadomości konsumentów w zakresie posiadanych przez nich praw.

Inspekcja Handlowa

Inspekcja Handlowa

Inspekcja Handlowa - czuwa nad przestrzeganiem reguł gry rynkowej, bezpieczeństwa produktów oraz uczciwością kontaktów na linii producent - sprzedawca - konsument.


Zobacz również