Psychologia a straszne gry

Premiera gry Dead Space 2 to dobry moment na przyjrzenie się tytułom gier wywołujących strach. Warto w tej kwestii zwrócić się do psychologów oraz ekspertów od strachu i spróbować zrozumieć, czemu tak wielu z nas podoba się dreszczyk emocji dostarczany przez filmy i gry wideo o charakterze horroru.

Straszne gry wideo są pewnego rodzaju problemem. "Strach jest szkodliwą emocją", mówi dr Andrew Weaver, adiunkt na Indiana University. Jego badania skupiają się na odbiorze strachu oraz skutków przemocy prezentowanych przez różnego rodzaju media.

"Zazwyczaj nie chcemy go doświadczać" dodaje, "a następstwa oglądania szczególnie przerażających obrazów nie zawsze są czymś, czego tak naprawdę pragniemy". Dlaczego więc ludzie ustawiają się w kolejce na horrory czy kupują przerażające gry wideo? Psychologowie intensywnie badali atrakcyjność i magnetyzm horrorów, jednak większość z tych badań skupia się na filmach i dopiero od niedawna poszerzono ich zakres o gry. Wiele z tego, co do tej pory odkryto można jednak bez problemu przenieść i dopasować do gier. Pomaga to graczom w zrozumieniu tego co ich przeraża, a twórcom umożliwia skuteczniejsze wykorzystanie potencjału tego typu tytułów.

Taktyka strachu

"Co Cię przeraża?" - to bardzo osobiste pytanie. Każdy z nas posiada bowiem własne, unikalne lęki - robaki, wysokość i wiele innych tego typu przykładów. Poza oczywistymi źródłami strachu takimi jak urazy ciała czy śmierć, istnieją też inne, równie skuteczne metody budzenia przerażenia.

Strach przed ekstremalnymi nieprawidłowościami i zniekształceniami jest źródłem dwóch naszych lęków: przed potworami oraz "horrorem ciała", który opiera się na graficznym zniekształceniu ludzkiego organizmu lub 'dewastowaniu' znajomych nam form. Zaczynamy czuć się jeszcze bardziej nieswojo, kiedy możemy rozpoznać w zniekształconych lub nadprzyrodzonych postaciach to czym były wcześniej. Gra Dead Space wykorzystuje kwintesencję tej idei: byli ludzie są początkowo potwornie okaleczeni, a gracz musi zniekształcać te postacie dalej poprzez odcinanie im kończyn. Kategoria ta obejmuje również rzeczy, które zachowują lub poruszają się w sposób nienormalny.


Zobacz również