QuarkXPress 7

Quark chyba już zrozumiał, że wyrósł mu pod bokiem konkurent nie na żarty - InDesign. W wielu, a niektórzy mogliby powiedzieć we wszystkich aspektach pracy, mocniejszy i wszechstronniejszy aniżeli stary mistrz. Programiści wzięli się ostro do pracy i niebawem będzie wersja 7. Nie znamy jeszcze dokładnej daty pojawienia się programu. Na razie dostaliśmy do obejrzenia rozwojową wersję beta i dlatego możemy co nieco zdradzić z tego, co nas czeka w siódemce. Projektanci programu wersję 7. już teraz nazywają najważniejszą zmianą od powstania programu. Co to dla nas znaczy, że Quark wreszcie dogoni rywala. Tylko czy na pewno?

Quark chyba już zrozumiał, że wyrósł mu pod bokiem konkurent nie na żarty - InDesign. W wielu, a niektórzy mogliby powiedzieć we wszystkich aspektach pracy, mocniejszy i wszechstronniejszy aniżeli stary mistrz. Programiści wzięli się ostro do pracy i niebawem będzie wersja 7. Nie znamy jeszcze dokładnej daty pojawienia się programu. Na razie dostaliśmy do obejrzenia rozwojową wersję beta i dlatego możemy co nieco zdradzić z tego, co nas czeka w siódemce. Projektanci programu wersję 7. już teraz nazywają najważniejszą zmianą od powstania programu. Co to dla nas znaczy, że Quark wreszcie dogoni rywala. Tylko czy na pewno?

Siłą InDesigna od samego początku jest jego tożsamość z Photoshopem, Illustratorem i Acrobatem, jednakowy interfejs, a co najważniejsze wspólne zarządzanie kolorem. Plik nie zmienia swojego wyglądu wędrując poprzez różne aplikacje. A Quark, no cóż, Quark jest programem od dziesięcioleci zadomowionym we wszystkich drukarniach, przygotowalniach, studiach graficznych i jego pozycja tam, biorąc tylko pod uwagę aspekt finansowy i produkcyjny, jest na prawdę poważna. Trudno jest dla paru nowych funkcji zmieniać linię produkcyjną, uczyć się nowego oprogramowania. Ale Quark to tylko jeden program i ostatnio nie nadążający za resztą. Czy wraz z nową wersją uda mu się nadrobić stracony czas i odzyskać dominującą pozycję wśród profesjonalistów obsługujących DTP na co dzień?

Open-Type - Dodatkowe funkcje czcionek Open-Type dają się wywołać z paletki Measurements.

Open-Type - Dodatkowe funkcje czcionek Open-Type dają się wywołać z paletki Measurements.

Nowe silniki

Program do składu zawiera dwie warstwy - jedną odpowiedzialną za pokazywanie grafiki, a drugą - tekstu. W Quarku 7 obie te części będą całkiem nowe, aby umożliwić takie funkcje, jak przezroczystości czy cienie, a także obsługę Unicode i Open-Type.

Xpress aż do wersji 6.5 stosował QuickDraw na Macach do wyświetlania obrazu, a teraz korzysta z nowej technologii Quartz systemu OS X, choć nie do końca bezpośrednio, uruchamia bowiem jakby własną warstwę pośrednią o nazwie Xdraw.

Warstwa będzie niezależna od otworzonego systemu operacyjnego, toteż na Macintoshach uruchomi się z Quartz, a na pecetach z GDI+.

W przypadku zmiany parametrów systemu co do pokazywania grafiki, nie będzie się musiał zmienić cały program, tylko zmieni się i dopasuje Xdraw. Także dla firm produkujących rozszerzenia będzie to ułatwienie, bo będą mogły pisać Xtensions niezależnie od platformy, troszcząc się tylko o dopasowanie ich do Xdraw. Nowy silnik Quarka widać już teraz - tekst jest pokazywany wyraźniej z wygładzaniem czcionek, krzywe Béziera są bez załamań z zamaszystymi liniami.

JDF - Job Definition Format, czyli automatyzacja

QuarkXPress 7 ma zrewolucjonizować i uprościć produkcję, umożliwiając projektantom i profesjonalistom w przygotowalniach drukarskich definiowanie parametrów przypisanych do konkretnej pracy. Pozwoli to na kontrolowanie procesu produkcji od samego początku - powstania pracy - do finalnego wydruku dzięki nowej funkcji, dodawania do pliku informacji JDF, wszystkich parametrów, wielkości dokumentów, warunków naświetlania, specjalnych ustawień, dodatkowych kolorów, kątów i rodzajów rastra itd. Ma to na celu przyspieszenie, a co najważniejsze wyeliminowanie wszelkich pomyłek i błędów ludzkich, powstałych podczas przesyłania gotowych plików pomiędzy wszystkimi etapami produkcji. Wiele razy podczas przekazywania gotowych PDF-ów ze studia do drukarni giną informacje o wielkości, rodzaju profilu ICC, i kolorach, w jakich praca ma być wykonana. Teraz Quark zadba o zatrzymanie tych informacji wraz z plikiem. Wiele dzisiejszych urządzeń do druku potrafi samoczynnie czytać instrukcje zawarte w pliku JDF i automatycznie nastawić odpowiednie parametry, bez ingerencji operatora.

Kombinacje - Paletki można łączyć, zapisać jako Set i przywołać skrótem klawiaturowym.

Kombinacje - Paletki można łączyć, zapisać jako Set i przywołać skrótem klawiaturowym.

Quark wielojęzyczny

Najtrudniejsza dla Quarka ostatnimi laty była przesiadka na nowy system Mac OSX. Brak obsługi fontów Open-Type, a co za tym idzie wykorzystanie wszystkich możliwości uniksowego systemu, utrudniała projektantom użycie programu.

W wersji Passport program mógł dodawać tekst w wielu językach do dokumentu, ale był ograniczony tylko do języków pochodzenia łacińskiego. Już do greki lub rosyjskiego były potrzebne specjalne rozszerzenia. Dodatkowo w językach o specjalnych znakach diakrytycznych, jak np. polski lub islandzki, były potrzebne specjalne litery, ponieważ rozszerzone nałożenie znaków, jak w czcionkach Open-Type, nie było do tej pory możliwe.

Dzięki zintegrowanej obsłudze Open-Type w Quarku 7 można łączyć różne języki i różnego rodzaju znaki w tekstach, a nawet w tych samych akapitach. Sprawdzanie pisowni i dzielenie wyrazów powinno działać niezależnie od użytego języka.

Wielojęzyczne możliwości - Teksty rosyjskie czy greckie można dowolnie mieszać dzięki obsłudze Open-Type i Unicode.

Wielojęzyczne możliwości - Teksty rosyjskie czy greckie można dowolnie mieszać dzięki obsłudze Open-Type i Unicode.

Xpress 7 obsługuje wszystkie funkcje czcionek Open-Type, np. ligatury, różne czcionki w tytułach, łamania, pogięte kapitaliki (Swash), różne warianty cyfr (tabelkowe, proporcjonalne). Funkcje mogą być wprowadzane z tekstu, a także z paletki, ponadto dzięki nim można zdefiniować własne formatki.

Do wprowadzania specjalnych znaków w tekście służy paletka (Glyph), często używane znaki pozostają na niej w pamięci, dzięki czemu ich wprowadzanie jest łatwiejsze.

Przezroczysto, ale z cieniem

Nowy silnik grafiki daje Quarkowi dawno oczekiwane możliwości, czyli przezroczystości i cienie. Przezroczystość jest teraz cechą nie tylko danego obiektu, ale także jego otoczenia (np. koloru). Przyda się to na pewno przy przejściach tonalnych - każdy kolor z verlaufu może mieć inną wartość przezroczystości. Albo też ramka będzie mieć np. inną przezroczystość obrysu, a inną tła w środku.

Cienie mogą być teraz dodane do tekstu, obiektu graficznego lub całej grupy obiektów. Cienie korzystają również z przezroczystości - łapiąc ją z danego obiektu albo według własnego ustawienia. Kąty padania mogą być zsynchronizowane w jednym kierunku, w przypadku zmiany jednego kąta padania danego obiektu z grupy, Quark sam zmieni odpowiednio resztę. Oblanie tekstu cieniami może być łączone z cieniami obiektów, ale jak to na koniec będzie wyglądać - dowiemy się z ostatecznej wersji programu.

Sterowanie na paletkach

Przezroczystość - Dla każdego obiektu kolor można zrobić bardziej lub mniej przezroczysty. Działa to też na dodane cienie. Logo Quarka jest lekko przezroczystym plikiem TIFF.

Przezroczystość - Dla każdego obiektu kolor można zrobić bardziej lub mniej przezroczysty. Działa to też na dodane cienie. Logo Quarka jest lekko przezroczystym plikiem TIFF.

Testowa wersja Quarka, której mogliśmy się przyjrzeć, na pewno będzie się różnić od wersji finalnej. Ale już widać, w którą stronę program ewoluuje. Xpress 7 ma inteligentne paletki, zupełnie inne od dotychczasowych. Można je łączyć - kilka w jedną, a patent na to Quark Inc. ściągnął nie z programów Adobe, ale raczej z MS Worda. Można więc takie kombinowane paletki rozciągać na długość i szerokość, a składowe paletki same się dopasują pod względem wielkości. W czasie ich zamykania zmiany zostaną zapamiętane i odtworzone w następnym otwarciu. Układ paletek w takiej grupie jest dowolnie zamienialny przez ich przeciąganiem. Nowe paletki w grupie ustawiają się do lewej lub do prawej strony, aby nie zasłaniać już istniejących. Często używane ustawienia paletek dają się zapisać jako zestawy przywoływane za pomocą skrótów klawiaturowych.

Paletka Measurements doczekała się w końcu zmian - dodano do niej nowe opcje dla przezroczystości i Open-Type, a także zupełnie nowe funkcje. Jeśli ktoś ma zainstalowane rozszerzenie Badia Full Measure, to mniej więcej wie, czego się może spodziewać. Także końcowa wersja tej paletki może się znacznie różnić od tego co widzieliśmy.

Podsumowanie

Nowe silniki do grafiki i tekstu dają nadzieję na gruntowną renowację programu. Na przykład obsługa Unicode i Open-Type powinna być wprowadzona już dawno temu. Przedstawione w tym artykule zmiany są tylko częścią tego, co zobaczymy w wersji ostatecznej. Gdy tylko taką dostaniemy - napiszemy o niej szczegółowo.

Xpress 7.0:

Adobe właśnie pokazała nową wersję pakietu Creative Suite. Tym bardziej większe jest oczekiwanie na ruch ze strony Quarka.

Online:

Na razie Quark Inc. nie podaje na swoich stronach żadnych informacji o wersji 7. Oczekujemy, że update będzie dostępny jesienią tego roku. Więcej na http://www.quark.com


Zobacz również