RIM będzie liderem

Wartość światowego rynku PDA w 2004 roku wzrosła o 16,7 proc. do 4,3 mld USD. Dostawy wzrosły o 6,6 proc. do 12,2 mln sztuk - donosi Gartner. Bohaterem roku jest Research in Motion (RIM), który notuje ogromna popularność urządzeń Blackberry. Cieszą się one dużym powodzeniem na rynku korporacyjnym.

Gartner: wartość rynku PDA w 2004 r.

Gartner: wartość rynku PDA w 2004 r.

Według firmy analitycznej, średnia cena PDA w IV kw. sięgała 353 USD o 9,4 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2004 roku 44 proc. urządzeń zostało wyposażone w możliwość dostępu do sieci WAN oraz WLAN, co podnosi ich koszt - zaznacza Gartner. Drugi czynnik stymulujący wzrost do zakupy dokonywane przez przedsiębiorstwa.

Roczne przychody Hewlett-Packard ze sprzedaży PDA sięgnęły 1,13 mld USD - o 14,6 proc. więcej niż rok temu. Tym samym producent po 2004 roku kontroluje 26,1 proc. rynku i zajmuje pierwsze miejsce. Za nim znalazły się PalmOne (0,83 mld USD - spadek o 9,4 proc.) oraz Research in Motion, którego przychody sięgnęły 0,8 mld USD, co oznacza wzrost o 236,6 proc. Dalej uplasowały się Symbol (0,25 mld USD) oraz Dell (0,21 mld USD).

Kluczem do sukcesu RIM okazało się zdobycie w szybkim tempie klientów wśród operatorów telekomunikacyjnych i powiększanie zasięgu geograficznego. Blisko 20 proc. sprzedaży RIM w IV kw. przypadło na Europę. Producent ten jest zdaniem Gartnera idealnym kandydatem do objęcia w 2005 pozycji lidera zarówno pod względem ilości jak i wartości sprzedanego sprzętu.

Gartner: wielkość rynku PDA w 2004 r.

Gartner: wielkość rynku PDA w 2004 r.

Najwięcej PDA w ubiegłym roku sprzedał PalmOne - 3,7 mln, co daje mu kontrolę nad 30,3 proc. światowego rynku. Spółka zanotowała jednak spadek dostaw o 10,7 proc. Producent obacnie koncentruje się bardziej na sprzedaży smartphone'ów Treo. W ubiegłym roku sprzedał ich ok. 1,1 mln. Szacunki Gartnera nie uwzględniają sprzedaży PDA z funkcją połączeń głosowych.

Zdaniem IDC, w całym roku 2004 dostawy PDA spadły o 13 proc. i sięgnęły 9,2 mln sztuk. Tak mało urządzeń trafiło na rynek w 1999 r. Liczba dostaw spada trzeci rok z rzędu. Zestawienia firmy analitycznej nie uwzględniają jednak wyników RIM.

Wiceliderem jest HP z wynikiem 2,66 mln sztuk. RIM dostarczył 2,17 mln szt. co oznacza wzrost o 260,3 proc. Kolejne miejsca należą do Della (693 tys.) oraz Sony (480 tys.). Warto przypomieć, że japoński koncern w ubiegłym roku podjął jednakże decyzję o wycofaniu się z rynku PDA.

Najpopularniejszym systemem operacyjnym dla urządzeń PDA w 2004 był Windows CE 43 proc., wobec 37,7 proc. rok wcześniej. Konkurencyjny Palm OS w minionym roku zanotował spadek do 36,3 proc. z 50 proc. w 2003 r.


Zobacz również