Radeon 4800 - ray-tracing z DirectX 9 w czasie rzeczywistym!

Ray-tracing to metoda tworzenia scen 3D za pomocą "śledzenia" wszystkich kolejnych promieni światła trafiających do obserwatora. Pozwala ona na uzyskanie niezwykle realistycznego wyglądu scen, ale jest na tyle złożona obliczeniowo, że w grach stosuje się ją raczej z umiarem - a najczęściej wcale.

Deweloperzy marzą o sprzętowo realizowanym ray-tracingu od wielu, wielu lat - dzięki niemu możliwe jest uzyskanie znacznie bardziej realistycznych scen 3D niż w wypadku cieniowania Gourauda czy nawet Phonga. Niestety, nawet najwydajniejsze współcześnie karty graficzne nie są w stanie poradzić sobie z obliczaniem ray-trace'owanych scen w czasie rzeczywistym, jeśli znajduje się w nich zbyt wiele źródeł światła.

Co prawda Intel obiecuje pierwszy chipset graficzny z dużo wydajniejszą obsługą ray-tracingu, ale nie pojawi się on na rynku przed 2010 rokiem.

Tymczasem okazuje się, że istnieją na rynku karty graficzne, które radzą sobie z tą metodą w czasie rzeczywistym. Jak mówi Jules Urbach, prezes JulesWorld, firmy zajmującej się tworzeniem efektów specjalnych do filmów, wyniki uzyskane z akceleratorami AMD (ATI) są zaskakujące.

Ray-tracing w zasięgu ręki

Firma stworzyła ray-tracer opierający się na DirectX 9 i własnym kodzie. Urbach twierdzi, że obliczanie scen w czasie rzeczywistym stało się możliwe już z Radeonem 2900XT. Karta z tym układem i 1 GB pamięci RAM obliczała sceny filmu "Transformers" z szybkością 20-30 klatek na sekundę w rozdzielczości 720p i bez antyaliasingu. W wypadku Radeona 3870 szybkość wzrosła do 60 klatek na sekundę - ale po włączeniu antyaliasingu spadła do zaledwie 20 klatek.

Jednak najlepsze rezultaty udaje się osiągnąć z Radeonem 4870, który podczas ray-tracingu z antyaliasingiem osiąga pełne 60 klatek na sekundę!

Technologia opracowana przez JulesWorld działa również na kartach Nvidia GeForce 8800, ale wymaga większego wsparcia ze strony CPU ze względu na brak programowalnego tesselatora.

Warto przeczytać: "Watch out, Larrabee: Radeon 4800 supports a 100% ray-traced pipeline using DirectX 9"


Zobacz również