Raport: Blu-ray albo potanieje albo przegra "wojnę formatów"

Firma analityczna Forrester Research przeprowadziła badanie popularności formatów HD DVD i Blu-ray, pretendujących do miana następców DVD. Wszystko wskazuje na to, iż starcie obu technologii, wspieranych przez wielkie koncerny i studia filmowe, jeszcze przez długi czas nie przyniesie rozwiązania.

Wniosek płynący z badania jest taki, iż obecnie to Blu-ray, wspierany m.in. przez Sony, stoi na lepszej pozycji niż HD DVD (promowany przez Toshibę i NEC). Aby podbić serca niezdecydowanych klientów, producenci urządzeń (np. odtwarzaczy Blu-ray) będą jednak zmuszeni wprowadzić obniżki. Cena takiego odtwarzacza to ok. 500 USD, podczas gdy konkurencyjne odtwarzacze HD DVD są o ok. 100 dolarów tańsze, a w nadchodzącym sezonie świątecznych zakupów należy spodziewać się dalszych obniżek.

Również w kwestii dostępności filmów dystrybuowanych na nośnikach Blu-ray, przewaga tego formatu ostatnio nieco osłabła. Duża w tym "zasługa" decyzji Paramount - jednego z największych koncernów filmowych - o rezygnacji z wydawania filmów w rozdzielczości HD na płytach Blu-ray na rzecz HD DVD (szerzej na ten temat informujemy w artykule Paramount: "Pojemność Blu-ray jest przeceniana").

Ratunkiem dla firm stojących za tą technologią ma być radykalna obniżka cen - m.in. wprowadzenie jeszcze przed Gwiazdką odtwarzaczy kosztujących o połowę taniej (250 USD) - oraz zmiana strategii marketingowej, przewidująca bardziej agresywne kampanie promocyjne.

Sprzedaż odtwarzaczy nowej generacji nie zmieni się natomiast znacząco w przeciągu najbliższych 18 miesięcy, przewidują analitycy Forrestera. Klienci wciąż bowiem czekają na obniżki cen urządzeń, licząc również iż jeden z oponentów uzyska taką przewagę nad konkurentem, że będzie można mówić o końcu "wojny formatów". Zdaniem autorów raportu, typowy użytkownik telewizora HD Ready byłby skłonny zapłacić przeciętnie ok. 200 dolarów za nowy odtwarzacz HD DVD bądź Blu-ray.

Więcej informacji: Forrester Research


Zobacz również