Raport OpenDNS: Facebook najczęściej blokowaną stroną

Coroczny raport OpenDNS przedstawia najczęściej blokowane strony i treści w Internecie, a także strony, które są najczęściej udostępniane spośród blokowanych kategorii. Przedstawia on także wyniki dotyczące phishingu na stronach internetowych.

OpenDNS obsługuje 1 proc wszystkich adresów DNS w Internecie. Organizacja umożliwia swoim klientom, a w tym osobom indywidualnym, szkołom, przedsiębiorstwom itd., blokowanie niepożądanych i niebezpiecznych treści. Dzięki temu ma wgląda w zachowania internautów.

Raport wykazuje, że najczęściej blokowanymi kategoriami są: pornografia (85,0 proc. korzystających z blokowania zaznacza tę kategorię), treści związane z seksualnością (80,1), materiały wulgarne (77,3), strony ukrywające tożsamość internauty (76,2) oraz adware (69,0). Wysoko są także kategorie takie jak narkotyki, hazard oraz nienawiść i dyskryminacja.

Najczęściej blokowaną pojedynczą stroną okazał się Facebook (14,2 proc.). Wysoko były również MySpace (9,9), Youtube (8,1), Doubleclick (6,4) i Twitter (2,3). W czołówce pojawił się też serwis p2p Limewire (1,3). Blokowane były głównie serwisy, które mogłyby wpłynąć na zmniejszenie produktywności pracowników, oraz obciążające łącze. Wysoko znalazły się również strony pornograficzne.

Niektórzy chcą blokować całą kategorię z wyłączeniem pewnych stron. Pomiędzy takimi stronami najwyżej był YouTube, którego wybrało 12,7 proc. korzystających z tej opcji. Za nim uplasowały się Facebook (12,6), Gmail (9,2), Google.com (9,0) i Google Translate (6,3). Pojawiły się też inne znane serwisy jak LinkedIn, MySpace, Skype, Deviantart i Yahoo. Powtarza się tu kilka nazw z listy stron blokowanych, co wskazuje na możliwości zupełnie innej oceny ich przydatności.

Wśród stron, które są najczęstszym celem ataków phishingowych, czyli praktyk zmierzających do wyłudzenia poufnych informacji, niekwestionowanym liderem jest PayPal, który stanowi 45,9 proc. wszystkich zweryfikowanych stron, które podlegały takim atakom w 2010 roku. Na drugim miejscu znalazł się Facebook z 5,3 procentami. Wysoko były też gry sieciowe jak Word of Warcraft (3,2) i Tibia (1,0).


Zobacz również