Reklamowe potyczki - Microsoft vs. Apple

Firmy Microsoft oraz Apple od lat ze sobą walczą. Wykorzystują intensywnie do tego celu m.in. Internet. Zamieszczają w nim filmy stanowiące elementy kampanii reklamowych mających często na celu wyśmianie produktów konkurencji poprzez wyolbrzymienie ich wad. Zapraszamy do zapoznania się z krótką historią tych potyczek.

O co chodzi

Oczywiście chodzi o pieniądze. Sprzedaż komputerów PC/Mac przekłada się bezpośrednio na wielkość zysków dwóch zaciekle walczących ze sobą firm - Microsoftu i Apple. Pierwsza zarzuca swojemu konkurentowi, że sprzęt przez niego produkowany jest za drogi, natomiast druga nie pozostaje dłużna podkreślając na każdym kroku wyższość Maków nad "pecetami" pod względem bezpieczeństwa, stabilności oraz oprogramowania.

"Podatek" od Apple

Microsoft zwrócił po raz pierwszy uwagę na zbyt dużą różnicę cen (dochodzącą nawet do 25%) pomiędzy sprzętem oferowanym przez Apple a sprzętem o podobnych możliwościach konkurencyjnych firm w październiku ubiegłego roku (miało to miejsce w przeddzień premiery najnowszej generacji komputerów MacBook i MacBook Pro). Z kolei kilka miesięcy później Steve Ballmer, prezes Microsoftu, stwierdził, odnosząc się do spadku sprzedaży komputerów Apple w lutym 2009 r., że "nie widzi większego sensu w wydawaniu dodatkowych 500 USD tylko po to, aby na takim samym sprzęcie pojawiło się logo firmy Apple".

Ze strony Apple zaatakował natomiast Bill Evans stwierdzając, że "PC to żadna okazja, gdy nie robi tego, czego chcesz. Apple i Microsoft mogą się zgodzić co do faktu, że wszyscy uważają Maki za fajne: dzięki ich świetnemu designowi i zaawansowanemu oprogramowaniu nic im nie dorówna, za żadną cenę".

Parząc obiektywnie, należy po części przyznać rację firmie z Redmond, gdyż różnica cen pomiędzy komputerami Mac a komputerami PC o zbliżonych konfiguracjach jest faktem. Biorąc jednak pod uwagę ostatnie obniżki cenowe Apple, nie można nie zauważyć, że staje się ona coraz mniej zauważalna.

Warto przy okazji zwrócić uwagę na fakt, że hipotetyczna opłata za logo Apple nie potwierdza się w przypadku pozostałych produktów tej firmy. Dobrym przykładem jest tutaj iPhone 3GS, który oferowany jest na terenie USA w cenie zbliżonej do konkurencyjnych smartfonów (nawet jeśli uwzględni się koszty opłat abonamentowych pobieranych przez AT&T).

Kampanie reklamowe - krótka historia

Pierwsze spoty reklamowe "Get a Mac" mające dopiec konkurentowi wypuściła w 2006 roku firma Apple. Pojawili się w nich aktor Justin Long i komik John Hodgman. Pierwszy z nich to mniej więcej 30-letni, wyluzowany mężczyzna przedstawiający się jako Mac, natomiast drugi - mężczyzna w średnim wieku, w okularach i z brzuszkiem - ma ciągle ze sobą problemy i przedstawia się jako PC.

Dzięki tym krótkim filmikom firma z Cupertino (trafiły one zarówno do Internetu jak i na ekrany telewizorów) bez skrupułów obnażała niedoskonałości pracujących pod kontrolą systemów Windows "pecetów". Reklamy cieszyły się dużą popularnością, natomiast cała kampania została doceniona różnymi nagrodami.


Zobacz również