Reklamy bez kabla

Amerykańskie firmy Mediaplex i OpenGrid uruchomiły usługi radiowego przesyłania reklam produktów wprost na ekrany palmtopów.

Dynamicznie rosnąca popularność urządzeń, umożliwiających bezprzewodowy dostęp do Internetu, przyczyniła się do powstania nowego kanału dystrybucji treści reklamowych. Firma Mediaplex we współpracy z OpenGrid - dostawcą dostępu do Internetu - stworzyły system "bezprzewodowego" przesyłania informacji o różnych produktach dla posiadaczy palmtopów.

Firmy zapewniają, iż abonenci usługi nie będą zasypywani setkami niechcianych informacji, gdyż reklamy będą profilowane pod kątem użytkowników. Będą oni określać, czy chcą otrzymywać informacje o najnowszych wydarzeniach kulturalnych, promocjach książek, płyt CD czy innych produktów. Technologię do obsługi darmowego (dla abonentów) serwisu dostarczy firma Mediaplex. Informacje będą przesyłane w formacie adXML - pewnej modyfikacji standardu XML, przeznaczonej do tworzenia niewielkich objętościowo plików z reklamami. W połowie tego roku usługi takie uruchomią kolejni wybrani dostawcy bezprzewodowego dostępu do sieci w Stanach Zjednoczonych i Europie.

W 2001 r. w USA zostanie wprowadzony przepis obligujący operatorów telefonii komórkowej do wdrożenia systemów, umożliwiających zlokalizowanie abonenta z dokładnością do 100 m. Pozwoli to na świadczenie usług reklamowych nowej jakości. Dla przykładu, użytkownik np. przechodząc obok supermarketu, otrzyma informacje o aktualnie oferowanych w nich promocjach.


Zobacz również