Rewolucja bezpłatnych komputerów PC

Jeśli rok 1998 można uznać za rok tanich komputerów, to 1999 jest rokiem "darmowych" lub "prawie darmowych" PC.

Nowe firmy informatyczne i ich strategie pozyskiwania klientów dokonały w mijającym roku niemałej rewolucji w przemyśle komputerowym. Firmy skoncentrowały się na Internecie, a nie pudełku ze sprzętem. Komputer PC stał się "dodatkiem" do Internetu - główni dostawcy dostępu do sieci zaczęli sprzedawać komputery z rabatami rzędu 400 USD, a producenci sprzętu obniżyli ceny, oferując dodatkowe korzyści, jak chociażby okres darmowego dostępu do Internetu. Ogłoszenia o wyprzedaży komputerów za symbolicznego dolara, a nawet mniej, zaczęły pojawiać się w niedzielnych dodatkach gazet.

"Nadejdzie czas, kiedy zdobycie hardware'u dla nikogo nie będzie stanowiło problemu. Obserwujemy teraz gwałtowną migrację z rynku PC na ISP" - oświadczył Mike Larson, wiceprezes działu obsługi klientów Compaqa. Rozdawanie komputerów zaczęło się oficjalnie w lutym tego roku, kiedy to firma Free-PC zaproponowała oddanie 10 000 PC wybranym klientom, co skończyło się zablokowaniem firmowej strony WWW. Firma Microworkz zaczęła sprzedaż komputerów wraz z darmowym dostępem do Internetu w cenie 299 USD. W marcu nowe firmy - DirectWeb i Gobi - zaproponowały klientom komputery PC w zamian za podpisanie trzyletniego kontraktu na usługi internetowe. W czerwcu CompuServe zaczęło sprzedawać komputery z rabatem rzędu 400 USD poprzez CircuitCity, BestBuy i inne sieciowe witryny, co zwiększyło liczbę klientów CompuServe o 120 000 osób w sześć tygodni od chwili ogłoszenia oferty. "Bez wątpienia rynek komputerów PC ucierpi na tej transformacji, ale ludzie także mogą nie być na dłuższą metę zadowoleni z kontraktów wiążących ich na kilka lat z jednym dostawcą sieci. Przyszły rok będzie z pewnością rokiem przełomowym zarówno dla rynku IP, jak i ISP" - przewidują przedstawiciele Gartner Group.

Więcej informacji: www.cnet.com


Zobacz również