Rip-narzędzie sukcesu

Odpowiedni RIP - tego potrzebuje twoja kopiarka

Odpowiedni RIP - tego potrzebuje twoja kopiarka

Interfejsy przeznaczone do obsługi kolorowych kopiarek są obecne na rynku już od dziesięciu lat. Możemy zatem kupić coraz doskonalsze kopiarki i lepsze kontrolery. Wygląda na to, że niedługo zostanie przekroczony punkt krytyczny - kolorowe kopiarki dorównają drukarkom w jakości obrazu i wydajności pracy.

Compose Express Color RIP

Compose Express Color RIP

Poza lepszą jakością, większość współczesnych kontrolerów RIP oferuje możliwość automatycznej lub ręcznej kalibracji, kontroli pracy, zarządzania kolorami, a także wiele innych funkcji gwarantujących optymalny efekt końcowy. Wielu fotografików używających aparatów cyfrowych drukuje swoje portfolio za pomocą kolorowych kopiarek. W erze technologii computer-to-plate część klientów firm prepressowych jest gotowa zaakceptować proofing na ekranie, a w najgorszym razie oprzeć się na nim aż do uzyskania wydruku końcowego. Dynamicznie rozwija się nowy typ usług. Firmy wyposażone w szybkie kolorowe kopiarki oferują krótsze terminy realizacji i konkurencyjne ceny. W ten sposób można drukować broszury, ulotki, instrukcje, a nawet krótkie publikacje. Warto dodać, że jakość koloru jest porównywalna z wydrukiem offsetowym. Kopiarka potrzebuje jednak odpowiedniego RIP-a. Ten artykuł pomoże ci wybrać kontroler dostosowany do twoich potrzeb.

Kalibracja

Najważniejsza na rynku kontrolerów jest wierność kolorystyczna. Dla przykładu, firma prepressowa Iron Horse Graphics wykonuje niewiele barwnych reprodukcji i wydruków przy użyciu swoich dwóch kolorowych kopiarek Xeroxa. Wyposażone w RIP firmy Splash Technology (niestety, kontrolerów tego producenta nie kupimy w Polsce) są używane przede wszystkim jako urządzenia do druku wstępnych proofów, stosowanych w cyklu korekcji i dobierania kolorów. Według Grovera Gatewooda, współwłaściciela Iron Horse Graphics, najnowszy kontroler wyprodukowany przez Splash Technology - PCI 1280 6.0 - zainstalowany na Macu G3, pozwala uzyskać niezwykle wysoką zgodność koloru na wydruku z filmem końcowym i Matchprintem (różnice nie przekraczają 4 - 5 proc.). Spisuje się zatem dobrze. Klienci firmy docenili funkcje kopiarki przy przygotowywaniu publikacji.

- Mamy klienta, dla którego robimy katalogi sprzętu oświetleniowego. Nie jest to proste, świecące obiekty są niezwykle trudne pod względem kolorystycznym. Co więcej, wśród kolorów używanych przez producentów są modne barwy metaliczne, chromowane powierzchnie. Kontroler Splash bardzo nam w tym przypadku pomógł - stwierdził Grover Gatewood. Firma testowała różne modele RIP-ów, jednak kombinacja kopiarek Xeroxa i kontrolera Splash okazała się bezkonkurencyjna. Autokalibracja mimo swej prostoty daje niezłe efekty. Rekalibracja zajmuje bardzo mało czasu, możemy więc jej dokonać nawet w nawale pracy.


Zobacz również