Rośnie sprzedaż cyfrówek - spadają obroty producentów

Firma analityczna IDC zaprezentowała wyniki badań dotyczących sprzedaży cyfrowych aparatów fotograficznych w regionie Europy Środowo-Wschodniej. Z raportu wynika, iż mimo znaczącego wzrostu sprzedaży cyfrówek w 2006 r. producenci tego typu sprzętu odnotowali nieznaczny spadek obrotów.

W 2006 r. w regionie Europy Środkowo-Wschodniej nabywców znalazło ponad 7 mln. nowych cyfrówek. Jest to niemal o 23 % więcej, niż w roku 2005 (globalny rynek cyfrowych aparatów fotograficznych odnotował w 2006 r. wzrost o 15 procent - z 92,3 do 105,7 mln. sprzedanych urządzeń).

Jednocześnie spadły obroty firm produkujących aparaty. Spadek ów wyniósł 4 % w porównaniu do 2005 roku, kształtując się na poziomie 1,65 mld. USD. Ma to być wynikiem postępu technologicznego i ostrej rywalizacji o klienta.

Największą sprzedaż odnotowano w trzech najniższych segmentach cenowych. Większym zainteresowaniem klientów niż w poprzednich latach cieszyły się modele zaopatrzone w czujniki obrazu o rozdzielczości 6 megapikseli, które powoli wypierają cyfrówki 5-megapikselowe.

W Polsce w 2006 r. sprzedano ponad milion aparatów cyfrowych, czyli o 15 % więcej niż dwa lata temu. Liderami rynku cyfrówek są firmy Canon, Sony i Olympus, których łączny udział w rynku polskim wyniósł w minionym roku 48 procent (wzrost o 10 procent).

Analitycy IDC szacują wartość rodzimego rynku na 258 mln. dolarów, przekonując jednak, iż nadal jest on daleki jest od nasycenia. W Polsce bowiem aparat cyfrowy można znaleźć w jednym na pięć gospodarstw domowych. "To zaskakująco niski poziom, w porównaniu z wcześniejszym udziałem starej, analogowej generacji aparatów" - mówi Joanna Pupkowska z IDC.

Nadchodzą "chude" lata

Popyt na aparaty cyfrowe na świecie ma jednak w najbliższych latach spadać. Pierwsze tego oznaki producenci odczują już w bieżącym roku. Tempo wzrostu rynku ma spaść o niemal połowę i wynieść 8 %, co spowodowane będzie postępującym nasycaniem rynku.

Przed 2011 r. będzie można zaobserwować dalszy spadek liczby sprzedawanych aparatów, szacuje IDC. Wyjątkiem są tu cyfrowe lustrzanki. Aparaty typu DSLR zdobywają sobie coraz większą popularność wśród użytkowników, mimo cen przynajmniej kilka razy wyższych od zwykłych "kompaktów". IDC przewiduje, że za cztery lata roczna sprzedaż takich aparatów wyniesie 8,5 mln. sztuk (przeciętny wzrost o 9 %).

Czytaj również:

Lustrzanki coraz popularniejsze

Polacy kupują dużo cyfrówek

IDC: rynek cyfrówek prężny jak nigdy


Zobacz również