Rosyjski rynek ICT dojrzewa

Firma badawcza PMR zainicjowała cykliczną publikację "ICT Update Russia", stanowiącą przegląd tendencji na rosyjskim rynku ICT. Z informacji umieszczonych w inauguracyjnym wydaniu wynika m.in., że Rosja ma ambicje stać się ważnym centrum outsourcingowym.

Według wstępnych danych rosyjskiego ministerstwa informatyki i telekomunikacji i rosyjskiego urzędu statystycznego, wartość rynku ICT w 2006 roku wynosiła 40,7 miliarda dolarów, o 20% więcej niż w roku 2005. Rosstat podaje, że w pierwszych trzech kwartałach 2006 r. zagraniczne firmy zainwestowały w rosyjski rynek telekomunikacyjny 3,9 miliarda dolarów, dwukrotnie więcej niż w poprzednim roku. 3,6 miliarda dolarów stanowiły kredyty od instytucji finansowych; bezpośrednie inwestycje oraz inwestycje portfelowe zaś 113 i 135 milionów dolarów. Coraz częściej firmy lokują w Rosji swoje centra badawczo-rozwojowe (np. Google, HP, IBM, Dell, Intel, Motorola i Siemens).

Rosyjski rynek telekomunikacyjny jest największym w Europie Środkowo-Wschodniej, ale przychody w przeliczeniu na mieszkańca kraju są najmniejsze (niespełna 200 dolarów). Największa część tych przychodów powstaje u operatorów telefonii komórkowej (3. pod względem liczby użytkowników rynek na świecie, po Chinach i Stanach Zjednoczonych). W 2006 r. liczba użytkowników telefonii komórkowej osiągnęła 152 mln (wg AC&M Consulting), co oznacza że statystycznie każdy Rosjanin posiada telefon komórkowy. W rzeczywistości jednak znacząca część z kart SIM figurujących w statystykach operatorów jest nieaktywna. Z drugiej strony potencjał wzrostu liczby użytkowników nieuchronnie się wyczerpuje, w 2006 r. był mniejszy dwa razy - o 26 milionów - w porównaniu z 2005. Duże nadzieje na nowe źródła przychodów operatorzy wiążą zatem z telefonią 3G, której częstotliwości mogą zostać rozdysponowane już w tym roku. Najszybciej rozwijającym się segmentem rosyjskiego rynku telekomunikacyjnego ma być rynek szerokopasmowego dostępu do Internetu.

Dwukrotnie mniejszy od rynku telekomunikacyjnego jest lokalny rynek IT. Według wstępnych danych Ministerstwa IT i Telekomunikacji wartość rynku IT w Rosji wzrosła w 2006 r. o 17,3%, osiągając 361,5 mld rubli. Jedną z cech charakterystycznych tego rynku jest dynamicznie rozwijający się segment sprzętu. Według Levada Center, lokalnej agencji badawczej, we wrześniu 2006 r. komputer osobisty znajdował się w jedynie 22% gospodarstw domowych w Rosji (10% 2 lata temu, 5% w 2001). Obecnie sektor sprzętu przynosi około 65% przychodów na rynku IT w Rosji, stosunkowo słabo są zaś rozwinięte sektory oprogramowania i usług. Dominacja rynku sprzętu świadczy o małym zaawansowaniu i stosunkowo niewielkiej dojrzałości rynku IT w Rosji.

Publikacja PMR zauważa jednak, że na przestrzeni ostatnich kilku lat sektory oprogramowania i usług notują wyższe dynamiki wzrostu. Sprzyja temu będzie m.in. polityka rządu rosyjskiego, jak choćby wprowadzenie od początku 2006 r. zwolnień z podatku VAT dla firm działających w sektorze usług IT oraz budowa specjalnych stref ekonomicznych i tzw. technoparków. Działania te mają w szczególności wspierać rosyjskich eksporterów oprogramowania oraz zachęcać firmy zagraniczne do lokowania swoich centrów produkcji oprogramowania w Rosji. Widoczne są efekty tych działań. Według wstępnych szacunków wartość eksportu IT w Rosji wzrosła w 2006 r. o 80% osiągając wartość 1,8 miliarda dolarów. Według Leonida Reimana, ministra IT i Telekomunikacji, do 2010 wartość tego rynku wzrośnie ponad pięciokrotnie, do ponad 10 miliardów dolarów. Producenci oprogramowania liczą także na zwiększony popyt na specjalistyczne oprogramowanie (ERP, zarządzanie danymi w firmie) ze strony lokalnych firm - m.in. z sektora MSP.


Zobacz również