Royalty free, zdjęcia katalogowe i ich użycie

Niedawne badanie, jakie przeprowadziła na całym świecie Momentum Research Group, ujawniło, że 93 procent grafików korzystało ze zdjęć katalogowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Warto więc się zastanowić, w jaki sposób można szybko i dobrze kupić niezbędne zdjęcia do projektu.

Niedawne badanie, jakie przeprowadziła na całym świecie Momentum Research Group, ujawniło, że 93 procent grafików korzystało ze zdjęć katalogowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Warto więc się zastanowić, w jaki sposób można szybko i dobrze kupić niezbędne zdjęcia do projektu.

Obrazy w kolekcji DV Infinity2 to pliki photoshopowe z zachowanymi warstwami

Obrazy w kolekcji DV Infinity2 to pliki photoshopowe z zachowanymi warstwami

Wybór zdjęć nigdy nie był tak duży. Rosnąca popularność fotografii cyfrowej umożliwiła szybkie udostępnianie zdjęć poprzez strony internetowe fotografików lub firm zajmujących się ich sprzedażą.

Z kolei spadający koszt digitalizacji sprawia, że coraz więcej materiałów jest dostępnych za relatywnie niewielkie pieniądze.

Oczywiście większy wybór w czasie wyszukiwania właściwego zdjęcia również może przyprawić o ból głowy. Poważny bank zdjęć powinien zapewniać sprawną i szybką wyszukiwarkę. Niestety, nawet najlepszy mechanizm może zwrócić kilka tysięcy wyników, co oznacza konieczność użycia bardziej zaawansowanych opcji, operatorów logicznych ("and", "or" lub "not"). Zakupione zdjęcia warto umieścić we własnym systemie do zarządzania danymi, szczególnie jeśli te same zdjęcia są wykorzystywane wielokrotnie. Do tego celu służą programy firm Extensis, iView i Markware. Dodatkową korzyścią płynącą z ich zastosowania jest możliwość zarządzania czcionkami i innymi mediami. Wdrożenie takiego systemu jest praktycznie niezbędne w większych firmach, takich jak agencje reklamowe.

Kontrola jakości

Na jakość zdjęć cyfrowych wpływa wiele czynników, z których najważniejsza jest z pewnością jakość oryginalnego materiału.

Im lepsze zdjęcie, tym lepsze uzyskamy wyniki. Wiele osób uważa, że slajdy i materiały przezroczyste zapewniają znacznie lepsze rezultaty niż zdjęcia cyfrowe. Nie jest to jednak prawda, ponieważ zapominamy często o dodatkowym kroku, jakim jest skanowanie. Jakość skanu będzie więc bezpośrednio związana z jakością skanera i użytego oprogramowania, a także umiejętnością osoby je wykonującej. Pamiętajmy też, że praktycznie każdy skan wymaga co najmniej drobnego retuszu w celu usunięcia rys i kurzu.

Zdjęcia wykonane aparatem cyfrowym mogą być sprawdzone praktycznie natychmiast.

Nie występuje też konieczność wykonywania retuszu. Współczesne aparaty zapewniają już tak wysoką jakość, że możemy zapomnieć o problemach z niewłaściwymi lub mało realistycznymi kolorami lub odcieniami. Jeszcze niedawno prowadzono spory na temat wpływu kompresji na jakość zdjęcia cyfrowego. Również ta kwestia została obecnie rozwiązana. Pliki JPEG (najczęściej stosowany format plików) są skompresowaną wersją oryginalnych zdjęć, co oznacza, że można szybko pobierać i kopiować zdjęcia bez utraty jakości. Należy też pamiętać, że wielkość pliku JPEG nie przekłada się bezpośrednio na wielkość zdjęcia w druku. Dzieje się tak, gdyż niektóre narzędzia lepiej kompresują materiał źródłowy.

Zarządzanie kolorem

Poprawienie jakości kolorów nie jest możliwe, jeżeli materiał wejściowy jest niskiej jakości.

Z tego powodu banki zdjęć i agencje odrzucają wszystkie zdjęcia, które nie spełniają standardów pod względem kolorystycznym. Problemy z oryginalnym zdjęciem narastają, jeżeli jest ono używane w odmienny sposób (na przykład w druku i w Internecie) lub w różnych krajach, ponieważ użyta forma i papier mogą znacznie się różnić. Aby uniknąć problemów, należy upewnić się, że wszystkie wykorzystywane urządzenia (monitory, drukarki i skanery) zostały skalibrowane właściwie i z użyciem tych samych profilów. Warto rozważyć użycie specjalnych narzędzi do obsługi koloru, takich jak Adobe Gamma i oprogramowanie firmy Gratagmacbeth.

Przyjrzyjmy się jeszcze różnicom pomiędzy przestrzeniami kolorów CMYK i RGB oraz ich wpływowi na uzyskane wyniki. Większość zdjęć cyfrowych jest dostarczanych w formacie RGB, co oznacza konieczność ich przekształcenia. Niestety, taki proces konwersji może wpłynąć na przesunięcie kolorów, a w szczególności czerwieni i zieleni. Powoduje to niezgodność wydruku z projektem na monitorze. Również w tym przypadku właściwa kalibracja odgrywa ogromną rolę na każdym etapie procesu projektowania.


Zobacz również