Ruchome menu DVD

Proces tworzenia statycznego menu filmu DVD jest relatywnie prosty, jeżeli autor pamięta o kilku ograniczeniach. Sytuacja staje się bardziej skomplikowana, gdy konieczne jest dodanie ruchomych efektów. Digit przedstawia sposób pracy na przykładzie płyty koncertowej U2.

Proces tworzenia statycznego menu filmu DVD jest relatywnie prosty, jeżeli autor pamięta o kilku ograniczeniach. Sytuacja staje się bardziej skomplikowana, gdy konieczne jest dodanie ruchomych efektów. Digit przedstawia sposób pracy na przykładzie płyty koncertowej U2.

Statyczne menu DVD jest zwykle tworzone w Photoshopie w rozdzielczości 72 dpi. Nawet jeśli użyty zostanie materiał wideo w formacie PAL, warto pamiętać o zachowaniu bezpiecznych obszarów dla formatu NTSC. Po rozmieszczeniu wszystkich elementów nawigacji i przycisków można dodać dodatkową warstwę bitmapową, która wyróżni menu główne. Rozmiar warstwowego pliku TIFF ze wszystkimi elementami menu nie powinien przekraczać 1-2 megabajtów.

Dodanie do menu ruchomych efektów oznacza konieczność uwzględnienia dodatkowych możliwości i ograniczeń. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na obciążenie i czas renderowania, szczególnie jeśli cały dysk zawiera animowane lub ruchome menu. Nawet drobna pomyłka lub literówka może znacząco wydłużyć czas pracy, jeśli konieczne będzie ponowne wyrenderowanie złożonej animacji.

1

1

Kolejnym istotnym czynnikiem jest typ materiału. Specyfikacja formatu DVD nie obejmuje niewielkich animacji wektorowych (takich jak Flash). Oznacza to konieczność przygotowywania animacji o wysokiej jakości w rozbudowanych programach typu After Effects lub Discreet Combustion.

Wielu osobom wydaje się, że płyta DVD ma praktycznie nieograniczoną pojemność. Jednak nawet prosta strona menu z pięcioma lub sześcioma przyciskami wideo oraz z dodanym dźwiękiem zajmuje co najmniej 100 MB. Po pomnożeniu tej wartości przez liczbę podmenu może się okazać, że zaczyna brakować miejsca na podstawowy materiał.

Przed rozpoczęciem pracy należy zdecydować, czy podczas tworzenia menu zostanie użyty materiał z samego dysku, czy też należy przygotować oryginalny materiał. Oczywiście możliwe jest połączenie obu tych koncepcji.

Jak to działa

2

2

Proces tworzenia menu płyty DVD przedstawimy na przykładzie płyty koncertowej zespołu U2, zatytułowanej U2 Go Home: Live from Slane Castle. Na płycie umieszczono niewielką ilość dodatków - jedynie materiał dokumentalny i zawartość dostępną dla użytkowników komputerów.

Przed autorami postawiono jednak zadanie przygotowania atrakcyjnych, animowanych menu, aby przyciągnąć uwagę widza i uatrakcyjnić zawartość płyty. Oczywiście konieczne było również zachowanie przejrzystości menu oraz ułatwienie nawigacji.

Główne menu

Koncert odbył się na specjalnie zaprojektowanej scenie w kształcie serca, będącego jednocześnie symbolem całej trasy.

Do przygotowania pierwszej wersji głównego menu użyto fragmentów klipów z płyty. Trójwymiarowa scena i dach zostały zaprojektowane w programie Infini-D.

Oba te elementy wyrenderowano w kolorze czarno-białym. Właściwe kolory nadano dopiero w aplikacji After Effects.

W środku serca umieszczono przygotowane wcześniej fragmenty klipów. W ten sposób widz może natychmiast zorientować się, czego może spodziewać się podczas oglądania filmu.

3

3

1 Materiał filmowy poddano edycji, nadając mu lekko pomarańczowy odcień, aby zachować zgodność ze schematem kolorów całego projektu. Okrągłe kształty po obu stronach sceny mają sugerować fale dźwiękowe wydobywające się podczas koncertu. Dlatego też utworzono płaską, zapętloną animację, która następnie została umieszczona pod kątem w programie After Effects. W ten sposób menu płyty zyskało więcej głębi.

Wybranie proporcji obrazu 16:9 pozwala umieścić na ekranie dużą ilość informacji.

W tym przypadku cała ta przestrzeń została wykorzystana do zaprezentowania tylko pięciu opcji, co daje wrażenie pewnej lekkości.

2 Producent dostarczył plan sceny, który został przekształcony w obracającą się animację. Dzięki dużej liczbie szczegółów plan został wykorzystany jako tekstura menu. Symbol obracający się w tle został utworzony poprzez zduplikowanie planu i skrzyżowanie dwóch płaszczyzn w trzech wymiarach.

3 Kiedy podjęto decyzję o pokazaniu prawdziwej sceny i usunięciu trójwymiarowego "serca", obszar wyświetlania klipów został zastąpiony czterema ekranami projekcyjnymi nad górną częścią sceny. Na tych ekranach umieszczono krótkie filmiki z poszczególnymi członkami zespołu, natomiast cztery główne opcje przyjęły postać zielonych prostokątów. Piąta opcja została ulokowana w lewej górnej części dachu sceny. Aby jeszcze bardziej wyróżnić opcje, dodano do nich przekątne paski.

4

4

4 Podczas projektowania menu warto przygotować się na różne sytuacje, gdyż czasami konieczne jest szybkie dodanie nowych opcji. Interfejs nie może sprawiać pustego wrażenia.

W tym przypadku tytuł płyty został wydłużony, a dwie nowe opcje dodano już pod koniec projektowania. Końcowe menu płyty składa się z wielu zapętlonych elementów, które mogą być wyświetlane przez dowolny czas. Perspektywa sceny i kierunek animacji 3D nad poszczególnymi opcjami prowadzą wzrok widza do środka ekranu, w którym umieszczono najważniejsze informacje. Pomimo to że menu jest bardzo skomplikowane i zawiera wiele ruchomych elementów, użytkownik nie będzie miał problemów z odnalezieniem opcji.

Opracował Marcin Jędrysiak


Zobacz również