Rynek rozrywki i rekreacji będzie rósł

Kilka godzin i 50 zł tygodniowo statystyczny Polak poświęca na rozrywkę poza domem, jednak w najbliższych latach będzie wydawał na ten cel coraz więcej. Zdaniem ekspertów Deloitte, wartość rynku usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką wzrośnie do 74 mld zł do 2015 roku.

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firm doradczej Deloitte, 71% osób poświęca 5 godzin tygodniowo na aktywną rozrywkę. Osoby, które spędzają czas wolny poza domem najczęściej wybierają wyjście do kina (13% wskazań), wizytę w restauracji, pubie lub kawiarni (12%). Ok. 2% ankietowanych lubi kibicować imprezom sportowym.

Jednak wśród aktywności realizowanych w wolnym czasie nadal najpopularniejsze są te, które nie wymagają dużych nakładów finansowych i które można realizować w domu - 31% respondentów spotyka się ze znajomymi, ogląda telewizję lub zajmuje swoim hobby w domu.

W domowym budżecie (w tzw. części rozporządzalnej - czyli przeznaczonej na konsumpcję) rekreacja i hotele stanowią 10%. Ok. 65% respondentów przeznacza na rozrywkę do 50 zł tygodniowo, 16% - 100 zł, a 13% - do 200 zł.

Przewidywany średnioroczny wzrost dla dochodu rozporządzalnego w latach 2007-2014 wyniesie 5,5% dla Polski i 0,2% dla Europy Zachodniej. "Jest to związane między innymi ze zmianami społeczno-kulturowym, które zachodzą w Polsce od czasów transformacji. Zwiększa się popularność turystyki, szczególnie krótkich wypadów weekendowych poza miasto, tzw. short break oraz wyjazdów na krajowe i zagraniczne wakacje. Rośnie także zainteresowanie wizytami w kinie czy też galerii. W 2006 roku Polacy odwiedzili kina 31mln razy, a w 2010 prawie 42 mln razy"- mówi Bartosz Krawczyk, Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.

Jednym z efektów tego zjawiska jest np. rosnąca popularność wyjazdów do ośrodków SPA - w 2006 r. Polacy wydali 818 mln zł na wizyty w centrach odnowy biologicznej, a w 2010 r. już 920 mln zł.

"Obecna wartość rynku usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką - 54 mld złotych - będzie wzrastać o 7 % rocznie. Przewidujemy, że w roku 2015 wyniesie 74 mld złotych. W ciągu najbliższych pięciu lat rynek usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką będzie rozwijał się szybciej niż rynek produktów - odpowiednio 7% i 4% rocznie. Wśród usług największą dynamikę rozwoju będzie miał segment kultury i rekreacji oraz turystyki - 8%." - podkreśla Piotr Filipiuk, Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.

Rocznie, przeciętny obywatel naszego kraju wydaje 687 złotych na rekreację i kulturę. Według prognoz Deloitte, wydatki te wzrosną w roku 2015 do 1 003 złotych w związku z rosnącą popularnością aktywnego spędzania czasu wolnego poza domem, np. w kinie czy parku rozrywki.

W dalszym ciągu zauważalna jest jednak duża różnica w wydatkach na wypoczynek i rozrywkę między Polakami, a mieszkańcami Europy Zachodniej. W 2010 na kulturę i rozrywkę mieszkańcy Europy Zachodniej wydali prawie 3 razy więcej od Polaków, na turystykę prawie 6 razy, a na gastronomię 9 razy więcej. Także infrastruktura na rynku wypoczynku i rozrywki w Polsce, porównując do Europy Zachodniej, w dalszym ciągu posiada potencjał do rozwoju. Dobrym przykładem są parki rozrywki, w Polsce w 2009 roku ich liczba wynosiła 4, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej jest to średnio 18 takich obiektów. Także liczba ekranów kinowych przypadająca na mln mieszkańców w Polsce w 2009 roku wynosiła 29 w porównaniu z 78 w krajach Europy Zachodniej.


Zobacz również