Samochód mądrzejszy od kierowcy

Naukowcy z Siemens VDO opracowali system, który ma wspierać kierowcę podczas jazdy w nieznanym terenie: wchodzące w jego skład kamery oraz specjalne oprogramowanie będą analizować umiejscowione przy jezdni znaki, by prowadzący pojazd nie przeoczył niczego ważnego.

Informacja o zbliżającym się znaku zostanie w razie potrzeby wyświetlona na desce rozdzielczej samochodu. W przypadku przekroczenia dozwolonej szybkości, system powiadomi kierowcę, ale pozwoli mu jechać tak, jak ten ma na to ochotę.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by układ rozpoznawania znaków został zintegrowany z napędem pojazdu - wtedy prowadzący nie zdoła w żaden sposób "obejść" zabezpieczeń i będzie musiał dostosować się do ograniczeń.

DAS w akcji (źródło: Siemens VDO, ArsTechnica)

DAS w akcji (źródło: Siemens VDO, ArsTechnica)

W zeszłym miesiącu Siemens VDO zaprezentował inny system, który ma zapobiegać usypianiu kierowców ciężarówek, nierzadko jadących przez wiele godzin w ciągu doby. Driver Attention System wykorzystuje małą kamerę i podczerwoną lampkę, by sprawdzać, jak poruszają się różne części twarzy prowadzącego.

Jeśli układ wykryje, że mrugnięcia zdarzają się zbyt rzadko, włączane są wibracje w fotelu. Jeżeli to nie pomoże, przez głośniki w desce rozdzielczej emitowany jest sygnał ostrzegawczy, z każdą chwilą mocniejszy - póki kierowca się nie obudzi.


Zobacz również