Seybold: Jak się mierzy sukces witryny WWW

Mówcy, zabierający głos na Web Publishing Conference, byli zgodni co do tego, że miarą sukcesu witryny sieciowej nie jest jak największa liczba jej odsłon, lecz jak największa liczba użytkowników usatysfakcjonowanych tym, co ona oferuje.

W czasie konferencji Web Publishing, której tematem były sposoby pomiaru sukcesu serwisu internetowego, jej uczestnicy zgodnie stwierdzili, że realnym miernikiem wartości serwisu WWW jest nie liczba jego odsłon, lecz liczba użytkowników zadowolonych z oferowanych usług.

W Internecie jest ponad 2 mld stron WWW. Ponad dwie trzecie serfujących twierdzi, że nie jest zadowolona z tego, co może znaleźć w sieci. Użytkownicy najczęściej skarżą się na: 'trudną nawigację', 'powolne pobieranie' i 'niemożność znalezienia poszukiwanych informacji'.

Kluczowymi czynnikami decydującymi o sukcesie strony sieciowej są: czas potrzebny na wykonanie określonego zadania i włożony weń wysiłek. Na rejestrację w serwisie użytkownik nie powinien tracić więcej niż 150 sek. i odpowiadać maksymalnie na 4 pytania. Istotne jest także określenie wysiłku, jakiego wymaga nawigacja po serwisie: liczba opcji wyboru, liczba stron, konieczność przesuwania tekstu i wprowadzania informacji.

Nowe technologie tworzenia witryn WWW należy wykorzystać przede wszystkim do ograniczenia czasu i wysiłku, który użytkownik musi poświęcić, aby znaleźć w sieci to, czego szuka. Firma Digimarc oferuje technologię cyfrowych znaków wodnych, która umożliwi czytelnikowi odszukanie adresu internetowego, gdy trzyma on czasopismo przed obiektywem sieciowej kamery, natomiast pozostająca w fazie rozwoju technologia kodów kreskowych pozwoli na bezpośrednie przejście ze strony drukowanej czasopisma do strony WWW, gdy papier zostanie przesunięty przed specjalnym czytnikiem.


Zobacz również