Sfotografuj niewidzialne

Mało kto wie, że większość cyfrowych aparatów fotograficznych potrafi robić zdjęcia w podczerwieni. Wykorzystując tę funkcję, możemy tworzyć niesamowite fotografie, na których fantazyjne chmury pędzą przez ciemne niebo, a drzewa są pokryte srebrzystą poświatą.

Mało kto wie, że większość cyfrowych aparatów fotograficznych potrafi robić zdjęcia w podczerwieni. Wykorzystując tę funkcję, możemy tworzyć niesamowite fotografie, na których fantazyjne chmury pędzą przez ciemne niebo, a drzewa są pokryte srebrzystą poświatą.

Przed nastaniem epoki cyfrówek fotografowanie w podczerwieni było bardzo skomplikowanym procesem, który wymagał użycia specjalnego filmu oraz wykorzystania metody prób i błędów w celu ustalenia prawidłowych parametrów ekspozycji. Cyfrowa fotografia znacznie ułatwia tworzenie zdjęć za pomocą tej techniki.

Co jest potrzebne

Aby sprawdzić, czy dany aparat pozwala na fotografowanie w podczerwieni, należy użyć zwykłego pilota zdalnego sterowania.

Po włączeniu aparatu i wybraniu trybu robienia zdjęć należy skierować pilota w kierunku obiektywu. Obserwując monitor LCD, wystarczy nacisnąć dowolny przycisk na pilocie - jeśli widoczne będzie pulsujące białe światło, możliwe jest zrobienie zdjęcia w podczerwieni.

Niektóre aparaty nie pozwalają na podgląd zdjęć na monitorze LCD. W takim przypadku wystarczy zrobić zdjęcie, naciskając przycisk na pilocie, a następnie sprawdzić, czy widoczny jest obszar białego światła.

Do fotografowania w podczerwieni potrzebny jest filtr blokujący widzialne światło, które dociera do matrycy CCD w aparacie. Większość aparatów średniej i wyższej klasy ma obiektywy z gwintem, które pozwalają na użycie różnych filtrów.

W przypadku mojego aparatu Sony Cybershot DSC-F828 użyłem filtru Hoya Infrared Filter R72 58 mm, który można kupić już za 150 zł.

Jeśli aparat wykrywa światło podczerwone, ale nie pozwala na użycie przykręcanych filtrów, wystarczy w czasie fotografowania przyłożyć odpowiedni filtr do obiektywu. Aby uniknąć drgań aparatu, warto użyć specjalnego uchwytu, który po przykręceniu do statywu będzie przytrzymywał filtr w odpowiedniej pozycji.

Robienie zdjęcia

Zdjęcia z filtrem podczerwieni wymagają długiej ekspozycji, często przekraczającej pół sekundy, nawet jeśli dzień jest słoneczny. Oznacza to konieczność użycia statywu, żeby zdjęcia były ostre. Można jednak zastosować pewną sztuczkę. Włącz samowyzwalacz, ustaw aparat na nieruchomej powierzchni i skadruj zdjęcie. Następnie naciśnij spust migawki i zdejmij ręce z aparatu. Zrobione zdjęcie powinno być ostre.

Ponieważ przed obiektywem znajduje się ciemny filtr, aparat spróbuje użyć lampy błyskowej, co oczywiście zepsuje ujęcie. Przed zrobieniem zdjęcia w podczerwieni należy więc wyłączyć lampę błyskową.

Wybór obiektu

Po przygotowaniu aparatu możemy rozpocząć fotografowanie. Poniżej przedstawiono obiekty, które dobrze wyglądają w podczerwieni:

Roślinność - chlorofil odbija światło podczerwone, dzięki czemu drzewa, krzaki i inne zielone rośliny wydają się być skąpane w srebrzystym blasku. Drzewa szpilkowe nie są już tak atrakcyjne.

Chmurki - jasne niebo staje się bardzo ciemne, kontrastując z niesamowitymi chmurami. Również woda jest prawie czarna.

Niesamowite - skóra ma delikatny poblask na zdjęciach podczerwonych. Źrenice prawie znikają, a wargi wyglądają bardzo blado, przez co końcowy efekt może być bardzo zaskakujący.

Przetwarzanie zdjęcia

Zdjęcia zrobione w podczerwieni początkowo mogą wydawać się mało atrakcyjne. Fotografie są zwykle bardzo ciemne i mają mocny odcień purpury lub czerwieni. Na szczęście wszystkie te defekty można z łatwością usunąć za pomocą dowolnego programu do edycji zdjęć.

Pierwszym krokiem jest usunięcie brzydkiego odcienia i przywrócenie klasycznego, czarno-białego wyglądu. W programie Apple iPhoto wystarczy otworzyć zdjęcie w trybie edycji i kliknąć przycisk B&W. W programie Adobe Photoshop Elements możemy użyć polecenia menu Enhance: Adjust Color: Remove Color.

1

1

Następnie musimy zmodyfikować jasność i kontrast zdjęcia. W programie iPhoto do tego celu służą suwaki Brightness i Contrast w trybie edycji. Znacznie lepsze wyniki można jednak osiągnąć za pomocą polecenia Enhance w programie Photoshop Elements (Enhance: Adjust Brightness/Contrast: Levels). W oknie dialogowym Levels przeciągnij znaczniki punktu bieli i czerni (małe trójkąty poniżej wykresu) do skrajnych krawędzi wykresu.

Następnie kliknij trójkąt reprezentujący środkowe tony i przeciągnij go wedle uznania w lewo lub w prawo 1.

Szybszą, ale mniej precyzyjną metodą, jest użycie funkcji Auto Levels (¤-Shift-L lub Control-Shift-L), która spowoduje zmianę wartości zgodnie z obliczeniami Photoshopa.

Krok dalej

Bardzo interesujące efekty może zapewnić połączenie zdjęcia zrobionego w podczerwieni z tradycyjnym zdjęciem kolorowym, dzięki czemu możemy uzyskać atrakcyjny odcień.

Najpierw musimy umieścić aparat na statywie i zrobić kolejno dwa zdjęcie tej samej sceny - najpierw z filtrem podczerwieni, a następnie w normalny sposób.

Należy uważać, aby nie przesunąć aparatu pomiędzy kolejnymi ujęciami. Następnie otwórzmy oba zdjęcia w programie Photoshop CS lub Photoshop Elements i przygotujmy zdjęcie zrobione w podczerwieni w sposób opisany powyżej.

Teraz przejdźmy do zdjęcia kolorowego.

Należy upewnić się, że paleta Layers jest widoczna po prawej stronie ekranu. Jeśli nie, należy ją tam umieścić. Naciskając klawisz Shift, przeciągnijmy warstwę Background z palety Layers kolorowego zdjęcia na okno zawierające zdjęcie zrobione w podczerwieni.

Spowoduje to wyrównanie obu zdjęć w tym samym oknie.

Przyjrzyjmy się teraz palecie Layers w połączonym dokumencie. Warstwa 1, która zawiera zaimportowane zdjęcie kolorowe, powinna być podświetlona.

Otwórzmy menu Filter i wybierzmy z niego polecenie Blur: Gaussian Blur, a następnie ustawmy Radius na około 20 pikseli i kliknijmy przycisk OK. Teraz możemy użyć skrótu ¤-U lub Control-U do wywołania okna dialogowego Hue/Saturation, w którym należy przeciągnąć suwak Saturation w prawo o około 40 jednostek, aby podkreślić kolory zdjęcia.

Teraz należy powrócić do palety Layers. Warstwa 1 ciągle powinna być zaznaczona. Przeciągnijmy suwak Opacity w prawym górnym rogu palety w lewą stronę, tak aby zaczęła prześwitywać warstwa zdjęcia zrobionego w podczerwieni. Uzyskany efekt przypomina ręcznie pokolorowane zdjęcie.


Zobacz również