Silni Toruniem

Toruń - od wieków natchnienie artystów, poetów, filozofów, a nawet astronomów - może być także natchnieniem studiów graficznych i agencji reklamowych. To miasto jest źródłem sukcesu Studia PRO, toruńskiej firmy specjalizującej się w reklamie i fotografii artystycznej, która umiała wykorzystać przekleństwo większości studiów graficznych - lokalność i zamienić je w największy atut. Prace Macieja Bochużyńskiego ze Studia PRO, z toruńską Starówką w roli głównej, zdobyły uznanie wykraczające poza granice Polski, potwierdzone nagrodami na konkursach Vidical, Idea, Eda czy publikacjami w amerykańskim piśmie branżowym Print.

Toruń - od wieków natchnienie artystów, poetów, filozofów, a nawet astronomów - może być także natchnieniem studiów graficznych i agencji reklamowych. To miasto jest źródłem sukcesu Studia PRO, toruńskiej firmy specjalizującej się w reklamie i fotografii artystycznej, która umiała wykorzystać przekleństwo większości studiów graficznych - lokalność i zamienić je w największy atut. Prace Macieja Bochużyńskiego ze Studia PRO, z toruńską Starówką w roli głównej, zdobyły uznanie wykraczające poza granice Polski, potwierdzone nagrodami na konkursach Vidical, Idea, Eda czy publikacjami w amerykańskim piśmie branżowym Print.

<center>

 
</center>

Żeby osiągnąć sukces w reklamie, trzeba przekonać klientów do niekonwencjonalnych pomysłów. A takich było pełno w pierwszym "toruńskim kalendarzu" z roku 1997. Późnogotycki ratusz na Rynku Staromiejskim w pewnym ujęciu przypomina sowę, aborygeni wyglądają z okien spichlerza, malowniczą ulicą Ciasną płynie łódka z papieru, a nieco dalej cumuje żaglowiec.

Toruńska krzywa wieża ustępuje sławą budowli z Pizy, choć wygląda imponująco. Tutaj nabiera fantastycznych, ożywionych kształtów.

Toruńska krzywa wieża ustępuje sławą budowli z Pizy, choć wygląda imponująco. Tutaj nabiera fantastycznych, ożywionych kształtów.

Kiedy kalendarz się pojawił, stał się obiektem żywych komentarzy i dyskusji.

Pojawiały się najrozmaitsze komentarze kolejnych kartek: "sowa jako symbol wiedzy znakomicie pasuje do funkcji, jaką spełniał ratusz", "jak to możliwe, żeby k... wchodziła przez mur do obiektu religijnego", "na tej stronie miasto się wali, a władze nic, tylko się bawią". Ku naszej uciesze kolejne egzemplarze ginęły nawet ze ściany sekretariatu studia.

W następnym roku, już z lepszym sprzętem i oprogramowaniem, dzięki zleceniu "F.C. Kopernik" wykonaliśmy spójny tematycznie, malowniczy kalendarz zatytułowany "Toruń inaczej". Podczas spacerów po mieście zrobiliśmy setki zdjęć, które przesuwane na ekranie monitora zaczęły układać się w nowe światy, a budynki przybierały fantastyczne, wręcz organiczne formy. Przygotowanie jednej strony trwało łącznie około miesiąca, ale ostateczny efekt wart był tej pracy: kalendarz znowu wywołał mnóstwo komentarzy, a kolejne egzemplarze znikały z sekretariatu jeszcze szybciej niż przed rokiem.

Kalendarz najwidoczniej spodobał się też klientowi, bo zlecił nam przygotowanie nowych opakowań na limitowane serie pierników, sprzedawane tylko w kilku punktach miasta. Pudełka w kształcie toruńskich kamieniczek zyskały sympatię nie tylko mieszkańców, ale i turystów, dla których stały się miłą pamiątką. Słynne pierniki zostały więc opakowane w XIX-wieczny neorenesansowy dwór Artusa, XVII-wieczny barokowy spichlerz, kamienicę z XV wieku, w której przyszedł na świat najsłynniejszy torunianin - Mikołaj Kopernik, XV-wieczną Krzywą Wieżę, przechyloną nie tylko w rzeczywistości, ale i w kartonowej kopii. W wersji kolekcjonerskiej te i inne kamieniczki mieszczą się w opakowaniu zbiorczym, czyli... Rynku Staromiejskim. Sprzedaż pierników w nowych opakowaniach wzrosła ponaddwudziestokrotnie.

<center>

 
</center>

Teraz projektowanie grafik z wykorzystaniem toruńskich tematów należy do zadań najprzyjemniejszych. W wolnych chwilach dokumentujemy mniejsze i większe fragmenty naszego miasta w postaci fotografii, których mamy pewnie kilkanaście tysięcy. Biblioteka stale się rozrasta, a my wierzymy, że najciekawsze rzeczy dopiero z niej wydobędziemy...

<center>

 
</center>


Zobacz również