Skanery małego obrazka

Film czy slajd zeskanuje dziś prawie każdy skaner płaski. Ale gdy taki plik chcemy później wykorzystać do publikacji, to musimy do skanowania użyć profesjonalnego skanera do filmów. digit przetestował cztery urządzenia do skanowania filmów małoobrazkowych.

Film czy slajd zeskanuje dziś prawie każdy skaner płaski. Ale gdy taki plik chcemy później wykorzystać do publikacji, to musimy do skanowania użyć profesjonalnego skanera do filmów. digit przetestował cztery urządzenia do skanowania filmów małoobrazkowych.

Rynek skanerów do materiałów przezroczystych znacznie różni się od rynku skanerów płaskich.

Tu sprzedaż jest wręcz jednostkowa, bo popyt jest niewielki. Większość użytkowników prywatnych i amatorów fotografii do zeskanowania archiwum negatywów wykorzystuje skanery płaskie z dodatkową przystawką lub zleca tę usługę laboratorium. Profesjonalni fotograficy i laboratoria są jednak skazani na zakup skanera profesjonalnego.

Ciekawe, że na rynku skanerów do filmów obecnych jest dwóch wielkich producentów: Minolta i Nikon, którzy nieobecni są na rynku skanerów płaskich. Zresztą w ten sposób pokazują oni swój profesjonalizm - skanery tych dwóch firm dość znacznie przewyższyły urządzenia Canona i Microteka.

Oferta producentów skanerów jest dostosowana do potrzeb odbiorców - sprzedają oni kilka modeli skanerów o różnych funkcjach i parametrach (wyjątkiem jest Canon, który ma tylko jeden model w ofercie).

Redakcja digita testowała skanery do profesjonalnego użytku, ale tylko małoobrazkowe.

Producenci mają w ofercie także skanery do użytku domowego (z reguły z mniejszą rozdzielczością i ilością zaawansowanych funkcji w sterownikach) i skanery o podobnych funkcjach do urządzeń testowanych przez nas, ale z możliwością skanowania dużych oryginałów.

Cena skanerów jednak zdecydowanie przekracza próg 10 tys. zł.

Wyczyść co się da

Skanowane materiały przezroczyste rządzą się zupełnie innymi prawami niż oryginały odbijające światło. Każdy pyłek czy drobinka kurzu dość znacznie zniekształca skanowany obraz i w tak dużym powiększeniu może być trudna do usunięcia. Dlatego producenci skanerów zalecają samodzielne przygotowanie oryginału do skanowania (oczyszczenie pędzelkiem z przedmuchiwaczem), ale sami też robią co mogą, by zminimalizować ilość zanieczyszczeń na skanie.

W skanery wbudowane są dodatkowe moduły, które w różny sposób oświetlają skanowany materiał, tak aby uzyskać jak najwięcej informacji o jego wadach czy zabrudzeniach. Później przekazują informacje do sterowników skanera, które po zeskanowaniu filmu zajmują się jego czyszczeniem.

Niestety, skanowanie z uruchomioną funkcją oczyszczania trwa długo, a ilość potrzebnego czasu na wykonanie operacji w dość znacznym stopniu zależy od mocy obliczeniowej komputera.

W oczyszczaniu negatywów największe zasługi ma firma Kodak's Austin Development Center. Stworzyła ona zestaw narzędzi Digital ICE, które wykonują prace związane z restauracją filmu (balans koloru, rozjaśnianie głębokich cieni, cyfrowe usuwanie zanieczyszczeń i zadrapań). Narzędzia są dostępne w postaci plug-inów na internetowej stronie producenta ( http://www.asf.com ).

Są one implementowane w sterownikach skanerów (m.in. Minolty i Nikona).

Uniwersalne akcesoria

Co skanowaliśmy?

Co skanowaliśmy?

Do większości skanerów jest dostępnych wiele akcesoriów. Umożliwiają one skanowanie oryginałów w innych postaciach niż paski negatywów czy slajdy w ramkach.

Najpopularniejszą przystawką jest moduł do skanowania filmów APS w kasetce (tylko Canon ma tę przystawkę w standardowym wyposażeniu).

Liderem po względem ilości przystawek jest Nikon. Do skanera Super Coolscan 5000 ED, oprócz przystawki do filmów APS, dokupić można moduł do skanowania rolek filmu (od 2 do 40 klatek), slajdów mikroskopowych, pojedynczych klatek czy też hurtowego skanowania slajdów (maks. 50 sztuk).

Canon CanoScan FS4000US

Skaner Canona należy do urządzeń starszej generacji, bo pochodzi z 2001 roku. To tego producenta jedyny dostępny model skanera do materiałów przezroczystych.

W skanerze FS4000US zaimplementowano technikę FARE, która wykorzystując skanowanie w podczerwieni, wykonywane równolegle ze skanowaniem w świetle widzialnym, łatwo wykrywa uszkodzenia oryginałów (zadrapania i osadzony na nich kurz), a później programowo je usuwa.

Materiał do zeskanowania wkłada się do skanera poprzez ramki. W komplecie są trzy rodzaje ramek - na 6 klatek ciętego filmu 35 mm, na 4 ramki ze slajdami oraz na 40-klatkowy film APS.

Sterowniki do skanera pozostawiają wiele do życzenia, szczególnie w porównaniu z tymi w nowszych konkurencyjnych produktach. Sterowniki udostępniają większość potrzebnych funkcji, ale są dość nieczytelne. Niektóre szczegółowe ustawienia (chociaż dość ważne, jak np. funkcja włączania/wyłączania automatycznego usuwania ziarna i kurzu) ukryte są w menu.

Skaner bardzo ładnie skanuje zarówno negatywy, jak i pozytywy, chociaż ubogie sterowniki niewiele są w stanie później z tym zrobić. Jeśli mamy idealnie naświetlony oryginał, będziemy zadowoleni z efektów pracy FS4000US.

Producent: Canon

Model: CanoScan FS4000US

Rozdzielczość: 4000 dpi

Formaty orginałów: film 35 mm (6x), slajdy 35 mm w ramkach (4x), filmy APS

Interfejs: USB 1.1, SCSI-2

Oprogramowanie: Adobe Photoshop 5.0 LE

Gwarancja: 1 rok

Cena: 4600 zł

Kontakt: Canon, http://www.canon.pl


Zobacz również