Skaza na honorze

Oszustwa finansowe, których ofiarą padają klienci banku i banki to najważniejsze zagrożenie dla reputacji instytucji finansowych - uważa zdecydowana większość specjalistów bezpieczeństwa ankietowanych na zlecenie First Data International.

First Data International przedstawił wyniki badania na temat oszustw bankowych w Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce. W Europie według różnych szacunków wielkość popełnionych oszustw finansowych sięga miliarda euro rocznie. Badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą Olive Insight, objęło przedstawicieli 52 instytucji finansowych, specjalistów ds. przeciwdziałania oszustwom finansowym. Najatrakcyjniejsze z punktu widzenia oszustów miejsca działania to bankomaty, terminale POS, systemy bankowości elektronicznej i obszary transakcji nie wymagających fizycznej obecności karty (ang. CNP).

Oto wnioski z badania:

@ 80% ankietowanych specjalistów uważa oszustwa finansowe, których ofiarą padają klienci banku, za najpoważniejsze zagrożenie dla reputacji banku.

@ Defraudacje popełnione przy transakcjach dokonywanych w bankomatach to poważny problem według niemal połowy ankietowanych (48%). 50% banków zamierza ponosić wydatki na systemy zabezpieczające bankomaty.

@ Ankietowani najbardziej obawiają się nowych, stale rozwijających się rodzajów oszustw. 38% ankietowanych obawia się wzrostu liczby ataków typu phishing.

@ Oszuści działają na skalę globalną. Sposoby ich działania upowszechniają się na kolejne regiony geograficzne i obszary gospodarki. 96% ankietowanych uważa, że sposoby wynalezione w jednym miejscu, są upowszechniane na całym świecie.

@ Dwie trzecie ankietowanych uważa, ze oszustwa są stosunkowo łatwo przewidywalne. Można przewidzieć, jak uderzą oszuści następnym razem, mniej przewidywalne jest miejsce ich ataku.

@ Technologia dostarcza najważniejszych narzędzi do walki z oszustwami. To priorytet inwestycyjny 50% ankietowanych. Wiele instytucji wprowadza na przykład urządzenia przeciwdziałające "klonowaniu" kart (ang. anti-skimming devices) i zwiększa bezpieczeństwo bankomatów. To jednak broń obosieczna: o ile zapewnia bankom nowe rodzaje ochrony, to zarazem zawiera nowe luki, których poszukują i które odnajdują oszuści.

@ Zdaniem 55% ankietowanych, dotychczasowe regulacje prawne pomagają w walce z oszustwami finansowymi; więcej sceptycyzmu przejawiali badani z Europy Zachodniej.


Zobacz również